کد خبر: 644706
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه نیوز» با یوسفیان ملا

مردم طاقت این همه گرانی را ندارند

یوسفیان ملا با انتقاد از وضعیت اقتصادی و معیشتی موجود می‌گوید که مردم دیگر بیش از این تحمل ندارند.

مردم طاقت این همه گرانی را ندارند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – هر روز که بیدار می‌شویم یک چیزی گران‌تر از دیروز است. آنقدر که حسابش از دستمان در رفته کدام کالا بیشتر گران شد و یا مثلا چند ماه قبل چه قیمتی داشت. وضعیت به قدری وخیم است که به گواه آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از هر چهار ایرانی یک نفر فقیر به حساب می‌آید. 

در این شرایط لازم است که دولت و مسئولان امر هرچه سریعتر فکری کرده و گره از کار مردم باز کنند. برخی امیدوار هستند که با حصول توافق هسته‌ای و احتمالا لغو تحریم، وضعیت قدری بهتر شود اما برخی دیگر هم معتقدند که مساله ما فقط لغو تحریم نیست. 

عزت‌الله یوسفیان ملا ، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در همین گروه قرار می‌گیرد. او در گفت‌وگو با «نامه نیوز» تاکید می‌کند که «تحمل مردم دیگر تمام شده. مردم برای اینکه از این شرایط عبور کنند درحال پایین آوردن سطح زندگی خود هستند. کسی که برنج درجه یک می‌خرید ححالا درجه سه می‌خرد و ... ». 

او با اشاره به اینکه «گرانی‌های اخیر در اجناس غیرضروری و به قولی برخی‌ها لاکچری نیست که بگوییم مشتری آن قشر خاصی است که احتمالا مشکلی هم ندارد. الان دیگر قوت مردم با مشکل تامین می‌شود و این وضعیت با شعارهای دولت و مجلس همخوانی ندارد».

این نماینده پیشین مجلس از شیوه‌های مدیریتی دولت انتقاد کرد و گفت: «مشکل جدی و اساسی ما این است که هنوز مسائل گذشته را حل نکرده، مشکلات جدید درست می‌کنند. من چند دوره نماینده بودم و دفتر ما پر بود از افراد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی که می‌گفتند یارانه ما قطع شده، این یعنی ما در بحث هدفمندی یارانه خوب عمل نکردیم و مشکل داریم. مبلغ یارانه هم که امروز نهایت پول یک سفر اسنپ است تازه اگر روز بارانی نباشد. در این شرایط به جای حل کردن این معضل طرح جدید برای توزیع بنزین می‌دهند یا به فکر حذف ارز 4200 تومانی هستند!»

وی افزایش قیمت برنج که اخیرا شاهدیم را مثال زد و گفت: «تامین برنج لازم از طریق واردات کار ساده‌ای بود اما این کار انجام نشده است،  این یعنی ما نتوانستیم یک مساله ساده را حل کنیم. این موضوع باعث می‌شود که اقدامات خوب دولت هم به چشم نیاید. مثلا الان دولت در حوزه مقابله با ساخت و سازها در سواحل که یک مساله جدی است خوب عمل کرده اما به چشم کسی نمی‌آید چون مردم در معیشت و تامیل قوت غالب خود مشکل دارند».

یوسفیان ملا در پاسخ به اینکه آیا توافق احتمالی و رفع تحریم می‌تواند تا حدی از مشکلات فعلی بکاهد؟ گفت: «در روزهایی که بهترین وضعیت اجرای برجام بود و شرکت‌های خارجی در حال آمدن بودند و آقای روحانی پز می‌داد که همه چیز خوب است نیز رییس کل بانک مرکزی می‌گفت که سوئیفت باز است اما بانک‌های جهانی با ما کار نمی‌کنند. الان چه می‌خواهد بشود که ما امیدوار باشیم؟! فرض کنیم دلار پنج هزار تومان هم کمتر شود، اتفاقی نمی‌افتد، معجزه‌ای نخواهد شد. ما در بهترین شرایط اجرای برجام هم شکل و شمایل خوبی در اقتصاد و داد و ستد خارجی نداشتیم».

یوسفیان‌ملا تاکید می‌کند: «مشکل این است که دولت تا یک مشکل را رفع نکرده، سراغ یک مساله دیگر می‌رود. مثلا همین طرح بنزینی که گفتند، مشکل را اضافه می‌کند و دولت نباید این کارها را انجام دهد. ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنند حتما تبعاتی دارد. دقت کنید که مدیریت در بحث برنج و قوت غالب خیلی سرراست است و با یک میزان مشخص واردات می‌شد، مساله را حل کرد اما نکردند، آن وقت انتظار داشته باشیم چه چیزی را مدیریت کنند! مساله مهم این است که دولت نباید در این شرایط یک مساله جدید به مشکلات کشور اضافه کند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها