کد خبر: 645036
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با پیرمحمد ملازهی

پوتین می‌خواهد شوروی را احیا کند

پیرمحمد ملازهی گفت: نشان داده است که به‌شدت تمایل دارد اتحاد جماهیر شوروی را احیا کند و علیه تجزیه آن موضع دارد. این طرز تفکر باعث شده است که نفوذ روسیه در اوکراین بالا برود؛ به خصوص در شرایطی که اوکراین خواهان عضویت در ناتو است و می‌دانیم اگر کشوری به عضویت ناتو در آید و احیانا کشوری به آن حمله کند، دیگر اعضای ناتو وظیفه دارند از آن کشور حمایت کنند.

پوتین می‌خواهد شوروی را احیا کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: مناقشات روسیه و اوکراین در بالاترین سطح خود قرار دارد؛ به نحوی که گفته می‌شود ممکن است در روزهای آتی روسیه حمله به اوکراین را آغاز کند.

پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «پوتین نشان داده است که به‌شدت تمایل دارد اتحاد جماهیر شوروی را احیا کند و علیه تجزیه آن موضع دارد. این طرز تفکر باعث شده است که نفوذ روسیه در اوکراین بالا برود؛ به خصوص در شرایطی که اوکراین خواهان عضویت در ناتو است و می‌دانیم اگر کشوری به عضویت ناتو در آید و احیانا کشوری به آن حمله کند، دیگر اعضای ناتو وظیفه دارند از آن کشور حمایت کنند. در این شرایط روسیه و شخص پوتین می‌خواهد آن‌قدر فشارها را بالا ببرد که آمریکا و اتحادیه‌ اروپا این کشور را به عنوان عضو ناتو قبول نکنند».

او ادامه داد: «اما اینکه آیا جنگی در می‌گیرد یا نه، باید گفت که شواهد نشان می‌دهد پوتین نیروهای لازم برای حمله به اوکراین را تدارک دیده است و صرفا بستگی دارد او آمریکا و اتحادیه اروپا واکنشی نشان می‌دهند یا نه، اگر پوتین مطمئن شود که واکنشی در پی حمله‌ به اوکراین در کار نخواهد بود، حتما حمله می‌کند. البته روسیه نمی‌خواهد کل اوکراین را تسخیر کند، بلکه صرفا تمایل دارد بخش‌های روس‌نشین را به تسخیر خود درآورد. تا این لحظه که پوتین احتمال حمله را رد می‌کند اما احتمال حمله وجود دارد و من تصور می‌کنم در صورت حمله روسیه به خاک اوکراین از سمت اروپا و آمریکا واکنش خاصی به جز برخی تحریم‌های جدید علیه روسیه در کار نخواهد بود».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی بیان کرد: «روس‌ها تصمیم دارند قالب اتحاد جماهیر را احیا کنند اما نه این‌طور که سراسر به کشورهای مختلف حمله‌ور شوند؛ بلکه روسیه می‌خواهد نفوذ سیاسی خود در کشورها را بالا ببرد تا حکومت‌هایی دست‌نشانده روسیه در کشورهایی که سابقا عضو شوروی بودند، روی کار بیایند».

ملازهی در پایان گفت: «حق تعیین سرنوشت که روسیه در موضوع اوکراین به آن اشاره می‌کند یک مفهوم نسبی در عالم سیاست است. مردمانی در کشورهایی می‌خواهند کشور مستقل خود را تشکیل دهند یا به کشوری دیگر بپیوندند و دولت‌ها معمولا راضی نمی‌شوند. در برخی کشورها گفته می‌شود این موضوع نیاز به رأی مردم دارد اما در کشورهایی دیگر بحث تمامیت ارضی یک امر مقدس است که نباید تحت هیچ شرایطی مخدوش شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها