کد خبر: 645540
تاریخ انتشار :

نایب رئیس مجلس پاکستان: انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است

ایرنا/ نایب رئیس مجلس ملی پاکستان با انتقاد از نگاه تبعیض آمیز غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران و محکومیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا، تاکید کرد: استقلال طلبی ایران برای تقویت نیازهای دفاعی به ویژه استفاده صلح آمیز از فن‌آوری انرژی هسته ای حق مشروع تهران است و ما حامی آن هستیم.

نایب رئیس مجلس پاکستان: انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«قاسم خان سوری» که بامداد امروز (شنبه) به دعوت نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی عازم سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران شد، ساعاتی پیش از عزیمت خود طی مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا در اسلام‌آباد نسبت به نتایج سفر خود به تهران و رایزنی با مقام‌های بلندپایه کشورمان ابراز اطمینان کرد.

این سیاستمدار ۵۲ ساله پاکستانی که خود متعلق به شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان، استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان ایران است؛ اظهار داشت: تبادل هیات‌های سیاسی، اقتصادی، پارلمانی، امنیتی و فرهنگی همواره در دستور کار دو کشور همسایه بوده و بیانگر اعتماد محکم نسبت به یکدیگر در تمامی موضوعات است.

وی با قدردانی از نگاه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با پاکستان و تاکید بر اهمیت دیدگاه مشترک دو کشور در بحث مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی، افزود: تهران و اسلام‌آباد دوستان آزموده شده در تمامی شرایط هستند و حمایت از یکدیگر در تمامی مجامع منطقه‌ای و جهانی مانند همیشه ادامه خواهد داشت.

قاسم خان سفر کنونی خود به ایران را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: مشتاق به آگاهی درخصوص شیوه‌های حکومتداری و فعالیت‌های پارلمانی در کشور دوست و برادر خود ایران هستیم.

وی تاکید کرد: تقویت بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه پارلمانی، اقتصادی، توسعه تجارت مرزی و رایزنی درباره امنیت مرزهای مشترک و تحولات افغانستان از مهم ترین اهداف سفر به جمهوری اسلامی ایران است.

نایب رئیس مجلس ملی پاکستان با یادآوری سفرهای اخیر مقامات این کشور به ایران و همچنین سفر هفته گذشته وزیر کشور ایران به اسلام‌آباد، اظهار داشت: دو همسایه آگاه به اهمیت روابط دوجانبه و لزوم توسعه همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها هستند و نیز نسبت به کارشکنی و توطئه برخی طرف‌ها برای تخریب روابط دوستانه و دیرینه ایران و پاکستان هوشیار می‌باشند.

نایب رئیس مجلس پاکستان: استقلال دفاعی و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است

وی با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از ملت‌های مسلمان از جمله مردم کشمیر و اشاره به نقش مدیریتی کشورمان برای کمک به مردم افغانستان، افزود: خوشبختانه تهران و اسلام‌آباد از دیدگاه نزدیک و مواضع مشترک برخوردارند و در طول دیدار با مقامات ایرانی برای کمک به مردم مظلوم افغانستان و تلاش برای پیشبرد صلح در این همسایه مشترک رایزنی‌های سازنده‌ای انجام خواهد شد.

قاسم خان سوری با اشاره به جایگاه مهم ایران در منطقه و لزوم همکاری کشورهای منطقه و پیرامون آن برای صلح و ثبات و رفع هرگونه تنش و ترمیم ارتباطات، از تحولات اخیر در روابط تهران و ریاض استقبال کرد و افزود: ما حامی قوی ثبات در جهان اسلام هستیم و نخست وزیر پاکستان از هیچ تلاشی برای کمک به تنش‌زدایی در منطقه به ویژه میان ایران و عربستان دریغ نکرد.

وی با سرزنش نگاه تبعیض آمیز قدرت‌های غربی در قبال ایران به ویژه کارشکنی در مسیر توسعه برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، تاکید کرد: ایران یک کشور مستقل و آزاد است و از حق مشروع برای تقویت بنیه دفاعی و استفاده صلح‌آمیز از فن‌آوری هسته‌ای برخوردار است.

نایب رئیس مجلس ملی پاکستان با محکومیت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران، گفت: اسلام‌آباد حامی مواضع تهران است و معتقدیم ایران باید از ثمرات اقتصادی و ارتباطات با دیگر کشورها برخوردار شود.

نایب رئیس مجلس پاکستان: استقلال دفاعی و انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق ایران است

وی با تاکید بر نیاز توسعه ارتباطات میان نهادهای پارلمانی، فرهنگی، بازرگانی و مردمی ایران و پاکستان، گفت: ما خواستار گسترش همکاری‌های نزدیک با تهران در حوزه‌های امنیتی و مرزی هستیم.

قاسم خان سوری با اشاره به اهمیت مرزهای مشترک ایران و پاکستان در راستای توسعه همکاری‌ها، ارتباطات مردمی و تامین نیازهای متقابل، افزود: احداث بازارچه‌های مرزی اقدام شایسته دو کشور همسایه برای کمک به توسعه تجارت و بهبود معیشت مرزنشینان محسوب می‌شود. 

وی از سفرهای متعدد و غیررسمی خود به ایران سخن گفت و با ابراز خرسندی از انجام سفر رسمی به کشورمان، اظهار داشت: ما از ۲ شهر مذهبی مشهد و قم و اصفهان معروف به نصف جهان نیز بازدید خواهیم کرد.

نایب رئیس مجلس ملی پاکستان تاکید کرد: سفر ما به ایران بدون حضور در مشهدمقدس و زیارت بارگاه حضرت امام رضا علیه السلام کامل نمی‌شود، به همین دلیل مشتاق به زیارت حضرت رضا (ع) و زیارت حضرت معصومه (س) در قم هستیم.

«قاسم خان سوری» در رأس یک هیأت پارلمانی و به دعوت «علی نیکزاد» نایب رئیس مجلس شورای اسلامی رهسپار کشورمان شده است. وی بامداد امروز فرودگاه بین المللی اسلام‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.

نایب رئیس مجلس پاکستان قرار است علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود، با برخی مقامات جمهوری اسلامی دیدار و پیرامون همکاری‌های دوجانبه، تقویت روابط اقتصادی، پارلمانی و توسعه مراودات مرزی گفت‌وگو کند.

این نخستین سفر رسمی قاسم خان سوری در مقام نایب رئیس مجلس پاکستان به ایران است. بازدید وی تنها چند روز پس از سفر مهم احمد وحیدی وزیر کشور ایران به اسلام‌آباد صورت می‌گیرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها