کد خبر: 645544
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با قاسم محبعلی

توافق وین تا 2023 اعتبار دارد

تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: به نظر نمی رسد عمر سند وین بیش از عمر برجام باشد بنابراین زمان بندی های مندرج در این سند نیز کوتاه مدت است.

توافق وین تا 2023 اعتبار دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: اخبار حکایت از آن می کند که احیای برجام نزدیک است اما به نظر می رسد نحوه و مراحل اجرای آن با گذشته تفاوت هایی دارد.

قاسم محبعلی در گفتگو با نامه نیوز درباره تفاوت های برجام روحانی با برجام رئیسی گفت: متن توافق به لحاظ محتوا نمی توان گفت خیلی تغییر کرده است ولی این سندی که تنظیم شده و قرار است توافق نهایی روی آن انجام شود، می تواند یک متمم و تغییراتی برای اجرای برجام باشد.

وی افزود: از آنجا که متن سند وین هنوز منتشر نشده، نمی توان درباره اش اظهارنظر دقیقی انجام داد اما به نظر می رسد تفاوت های کوچکی با برجام داشته باشد. البته نمی توان بیان کرد «این سند نسبت به برجام پیشرفته تر است یا به نفع ایران تنظیم شده یا به نفع آمریکا».

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به پایان عمر برجام تا سال 2023، یادآور شد: به نظر نمی رسد عمر سند وین بیش از عمر برجام باشد بنابراین زمان بندی های مندرج در این سند نیز کوتاه مدت است. ضمن آنکه لغو تحریم ها از سوی آمریکا و بازگشت ایران به تعهدات برجامی گام به گام خواهد بود بنابراین اجازه فروش نفت ایران در بازه های کوتاه مدت تمدید می شود.

وی ادامه داد: براساس قطعنامه 2231، برجام 8ساله بود و در ژوئن 2023 به پایان می رسد. بعد از آن تاریخ اجرای برجام منوط به آن است که آژانس اعلام کند برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و ایران نیز پروتکل الحاقی را به تصویب مجلس برساند، در این صورت شورای امنیت سازمان ملل 2 سال یعنی تا سال 2025 برنامه هسته ایران را نظارت می کند و سپس نظارت بر برنامه هسته ای ایران را به آژانس بر می گرداند تا به شکل عادی این نظارت انجام شود.

محبعلی اظهار کرد: البته برخی تعهدات همچون سطح غنی سازی تا سال 2045 برای ایران باقی می ماند اما مرجع ناظر آژانس خواهد بود که براساس پروتکل الحاقی این کار را انجام می دهد. الان هم به نظر می رسد همین روال انجام خواهد شد یعنی اجرای برجام سال 2023 تمام می شود و بعید به نظر می رسد آژانس و شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کنند برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها