کد خبر: 645746
تاریخ انتشار :

توضیحات مهم خطیب‌زاده درباره مذاکره ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که هنوز منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم و آن اراده را در آنها ندیدیم.

توضیحات مهم خطیب‌زاده درباره مذاکره ایران و آمریکا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«سعید خطیب‌زاده» امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

گفت‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است و منتظر تصمیمات اروپا و آمریکا هستیم.

گفت‌‌وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است؛ البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است. اما تعداد موضوعاتی هم که باقی مانده است سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند.

نامه ۲۵۰ نماینده مجلس به رئیس جمهور در مورد اخذ تضمین از آمریکا 

نمایندگان مردم می‌دانند که مذاکره‌گنندگان ایران در وین با سرعت و دقت در تلاش هستند تا خطوط تعیین شده توسط شورای عالی امنیت ملی پیگیری شود. اگر چنین نبود، مدت زمان کمتری طول می‌کشید تا ما به توافق برسیم. 

برگشت‌پذیری سریع برنامه‌های ایران، مهم‌ترین تضمینی است که در مذاکرات وین آن را اعلام کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین تضامینی که در مذاکرات اعلام و به طور جدی پیگیری کردیم، تضمینی است که به طور ذاتی برای جمهوری اسلامی ایران قائل هستیم و آن هم برگشت پذیری سریع برنامه‌های ایران در صورت هرگونه توافق در وین است. نمایندگان مردم بزرگ ایران اطمینان داشته باشند که ما در مورد آن صحبت می‌کنیم.

اروپایی‌ها با اظهارات سیاسی نمی‌توانند دستاوردسازی کنند

مقامات اروپایی برخی اوقات اشتباهات محاسباتی دارند و فکر می‌کنند با صرف اظهارات سیاسی می‌توانند در داخل اتاق‌های مذاکرات، دستاوردهایی داشته باشند.

اگر به دنبال توافق هستند و زمان برایشان مهم است نمی‌توانند موضوعات خلق‌الساعه را مطرح کنند و هیچ ابتکاری نداشته باشند.

 آمریکایی‌ها نمی‌توانند با سیاست‌های یکسان نتایج متفاوتی را ببینند

بارها آمریکایی‌ها بحث مذاکره مستقیم را مطرح کردند و می‌خواهند برخی موضوعات را در گفت‌وگوهای مستقیم با ما مطرح کنند.

دولت ترامپ این درخواست را از ما می‌کرد و برداشت قطعی ما این بود که مثل سایر کارهای نمایشی ترامپ یک نمایش زرد است که به اهداف سیاسی برسد.

امروز به صورت غیرمستقیم Non-Paper را با آمریکا رد و بدل می‌کنیم. نمی‌شود با سیاست‌های یکسان نتایج متفاوتی را ببینند.

اراده واقعی در ریاض باشد، گفت‌وگوها ثمربخش خواهد بود

همکاران من در عربستان می‌دانند هر مذاکر‌ه‌ای دو پایه‌ اصلی دارد؛ مستمر بودن و اراده واقعی در اطراف مذاکره. اگر این دو در طرف مقابل ما هر چه زودتر تجمیع شود و اراده واقعی را ببینیم شاهد گفت‌وگوها ثمربخش خواهیم بود.

همواره با همه مشکلات و اختلافات آمادگی داشتیم با همسایه خود در خلیج فارس گفت‌وگو داشته باشیم و اگر تاریخ دور پنجم قطعی باشد شرکت خواهیم کرد.

هیچ اقدام عملی را از سوی کره جنوبی شاهد نیستیم

همچنان هیچ اقدام عملی را از سوی کره جنوبی شاهد نیستیم. مادامی که وجوه مردم ایران در بانک‌های کره‌ مسدود است، هیچ موضوعی فراتر از این را در دستورکار دو کشور قرار نمی‌دهیم.

البته فرآیندها در جریان است و هیچ فرآیندی را متوقف نکردیم و دولت کره بداند ما این موضوع را فراموش نخواهیم کرد.

درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا تفاهماتی داشتیم

هیچ توافقی در وین انجام نمی‌شود مگر این‌که پول این ملت در اختیار این ملت قرار بگیرد.

با دوستان و همسایگان درباره موضوعات مختلف صحبت می‌کنیم. مخاطبان گفت‌وگوها در وین ۱+۴ است. سفر رئیسی به دعوت امیر قطر به‌عنوان سفر رسمی دوجانبه است و پیش از اجلاس اوپک گازی انجام می‌شود.

اجازه ندادیم مسائل گفت‌وگوها در وین بر سرنوشت انسان‌ها تاثیر بگذارد. بازداشت اتباع ما به بهانه دور زدن تحریم‌ها توسط آمریکا و با همراهی برخی کشورهای اروپایی انجام شده است. مذاکرات جدی بوده و تفاهماتی داشتیم. امیدواریم طرف مقابل آماده اجرایی‌کردن این گفت‌وگوها باشد.

منتظر عملیاتی‌شدن توافقات با انگلیس هستیم

گفت‌وگو با انگلیس درباره بازپرداخت بدهی، انجام شده و سفرهایی بوده و در این سفرها جزئیات آن برای چندمین بار نهایی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و امروز منتظر عملیاتی‌شدن این توافقات هستیم.

غربی‌ها بر طبل جنگ در اوکراین می‌کوبند

اوراسیا نمی‌تواند شاهد درگیری باشد. متأسفیم که برخی طرف‌های غربی بر طبل جنگ می‌کوبند و تلاش می‌کنند بر این اختلاف مواد آتش‌زا ریخته و شعله‌ور کنند. جداً به جامعه جهانی توصیه می‌کنیم آمریکا را از افزایش تنش در منطقه بازدارند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها