کد خبر: 646137
تاریخ انتشار :

هشدار نماینده سازمان ملل نسبت به بن بست سیاسی در عراق

رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق در سخنانی نسبت به خطرات ادامه بن‌بست سیاسی در عراق هشدار داد و گفت؛ عراقی‌ها احساس می‌کنند که سیاستمداران‌شان در راستای منافع شخصی‌شان تلاش می‌کنند نه منافع ملی کشور.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، جنین هنیس پلاسخارت، رئیس هیئت نمایندگی سازمان ملل در عراق (یونامی) در سخنانی در جریان نشست شورای امنیت درباره تحولات اوضاع عراق اظهار کرد که طبق قانون اساسی عراق پس از انتخاب رئیس جمهور ظرف ۱۵ روز وی فرصت دارد تا نامزد فراکسیون اکثریت پارلمانی را به ریاست دولت برای تشکیل کابینه و با تصویب پارلمان تعیین کند اما این درحالی است که علی‌رغم گذشت چهار ماه این هدف محقق نشده است.

وی گفت که رایزنی‌های سیاسی یا به عبارت دقیق‌تر، با ادامه بن بست سیاسی در عراق، زمان در حال از دست رفتن است و این در حالی است که زمان در حال حاظر برای عراق به شدت گران‌بها است.

پلاسخارت ادامه داد: فراتر از بحث اصلی بر سر دولت اکثریت در مقابل دولت توافقی، بسیاری از عراقی‌ها دچار تردید شده‌اند که آیا منافع ملی واقعاً موضوع "نگرانی اصلی" مذاکرات جاری است یا هر کدام از احزاب سیاسی به دنبال دسترسی به منابع و قدرت یا به عبارتی در حال جدال بر سر تقسیم کیک قدرت و منابع هستند.

پلاسخارت افزود: اولویت احزاب سیاسی عراق، باید توافق فوری بر روی یک برنامه کاری باشد که بلافاصله و به طور هدفمند به لیست طولانی مسائل و مشکلات داخلی عراق بپردازد.

وی همچنین تاکید کرد که با گذشت چهار ماه از انتخابات عراق، ملت این کشور حق دارند در رابطه با نتیجه انتخاب خود نگران باشند و خواستار شفافیت در این باره شوند.

نماینده سازمان ملل همچنین به روابط بغداد با اربیل اشاره کرد و گفت؛ سازمان ملل همواره بر اهمیت برگزاری گفت‌وگوی منظم، سازمان‌یافته و نهادینه شده میان بغداد و اربیل برای رسیدگی به مسائلی که برای مدت‌های طولانی حل‌نشده باقی مانده‌اند، تاکید کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها