کد خبر: 646502
تاریخ انتشار :

اخبار مهم از ششمین روز جنگ روسیه و اوکراین

ششمین روز جنگ روسیه و اوکراین در حالی آغاز شده که مهمترین مسئله در این روز بحث مذاکره مقامات دو کشور است. در یک دوره مذاکرات به نتیجه نرسید و امروز برای بار دیگر مذاکره خواهند کرد. روسیه شرایطی را برای پایان جنگ اعلام کرده که این شرایط تا کنون مورد قبول نبوده است؛ از جمله اینکه غرب تسلط روسیه بر شبه جزیره کریمه را به رسمیت بشناسد.

اخبار مهم از ششمین روز جنگ روسیه و اوکراین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ششمین روز جنگ روسیه و اوکراین در حالی ادامه یافت که از روز گذشته هیات مذاکرات روسی و اوکراینی در بلاروس با یکدیگر دیدار کرده بودند اما تا این لحظه مذاکرات نتیجه‌ای نداشته است. 

مذاکرات روسیه و اوکراین

تیم اوکراین و روسیه یکبار با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه‌ای به دست نیامد. روزنامه «وال استریت ژورنال» نوشته هیأت‌های روس و اوکراینی توافق کردند که مجدداً در مرز بلاروس با یکدیگر ملاقات کنند. ولادیمیر مدینسکی رئیس هیات مذاکره‌کننده روسی گفته مذاکرات با اوکراین ادامه دارد. او گفته اوکراین مسائل لجستیکی پیچیده‌ای دارند و زمان ورودشان طی شب چندین بار به تعویق افتاده است.

جومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان که تا ماه گذشته درگیر اعتراضات داخلی بود و تا مرز برکناری هم پیش رفت، امروز در نشست حزب حاکم کشورش گفته «قزاقستان آماده است با فراهم کردن پلتفرمی برای مذاکرات میان مسکو و کی‌یف، در این بحران میانجی‌گری کند.»

شروط روسیه برای پایان جنگ

صبح امروز امانوئل ماکرون با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کردند. آنچنانکه که کاخ الیزه خبر داده، ولادیمیر پوتین اعلام کرده باید حاکمیت روسیه بر شبه جزیره کریمه به رسمیت شناخته شود؛ اوکراین باید غیرنظامی شده و از حضور نازی‌ها پاکسازی شده و به کشوری بی‌طرف تبدیل شود تا جنگ پایان یابد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرده که راه حل بحران اوکراین تنها در صورتی ممکن است که منافع امنیت مشروع روسیه بدون پیش شرطی مد نظر قرار گرفته شود.

کشته‌های جنگ روسیه و اوکراین

رئیس امور حقوق بشر سازمان ملل صبح امروز گفته از زمان آغاز جنگ در اوکراین، دست کم ۱۰۲ غیرنظامی کشته و ۳۰۴ نفر دیگر زخمی شده اند. باشلت که در آغاز نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل سخن می‌گفت، تاکید کرده که این غیرنظامیان با تسلیحات انفجاری پس از آتشبار سنگین و سیستم‌های راکتی و حملات هوایی جان خود را از دست داده‌اند. نگران هستم این آمار به طور چشمگیری بالاتر باشد. این مقام ارشد سازمان ملل همچنین تصریح کرد که حدود ۴۲۲ هزار اوکراینی از خانه‌های خود گریخته اند و به همین میزان بیشتر در داخل اوکراین آواره هستند.

بازگشت دانشجویان ایرانی از اوکراین

پرواز فوق العاده هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از مبدا لهستان حامل ایرانیان مقیم اوکراین ساعت ۷:۰۹ امروز سه شنبه دهم اسفند در فرودگاه امام خمینی به زمین نشست. تا روزهای گذشته کشورهای دیگر مثل هندوستان تمام دانشجویان خود را با پرواز ویژه بازگردانده بودند اما ایران هیچ اقدامی نکرده بود. امروز بالاخره در ششمین روز دانشجویان ایرانی بازگردانده شدند.

افزایش تعداد نیروهای نظامی روسیه در اوکراین

به گفته وزارت کشور اوکراین پیشتر در روز دوشنبه ده‌ها غیرنظامی در حملات موشکی روسیه به خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، کشته شدند. در این روز همچنین هیات نمایندگان اوکراین و روسیه در نشستی در بلاروس شرکت کردند تا شاید بتوانند به جنگ پایان دهند. با این حال تازه‌ترین اخبار از پایان بی‌نتیجه مذاکرات حکایت دارد و طرفین برای رایزنی به کشورهایشان بازگشته‌اند و درگیری‌ها در اوکراین همچنان ادامه دارد. سازمان ملل می‌گوید بیش از نیم میلیون پناهنده از اوکراین به کشورهای همسایه رفته‌اند.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها