کد خبر: 646577
تاریخ انتشار :

خط و نشان فرانسه برای ایران

مذاکرات هسته‌ای وین با بازگشت علی باقری از سر گرفته خواهد شد اما به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها قصدی برای تغییر رویه ندارند! شاهدش اظهارات نماینده فرانسه.

خط و نشان فرانسه برای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علی باقری مذاکره کننده ارشد کشورمان بعد از مشورت‌هایی که در تهران داشت، به وین برگشته تا مذاکرات را از سر بگیرد. طبق اخبار رسمی او با دستور کار مشخص برای پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات باقی مادنه به وین رفته است. 

مواضع ایران اما همچنان مشخص است و قاطع. شاهدش هم جلسه غیرعلنی دیروز مجلس و تاکید بر مطالبات ایران از جمله بحث تضمین. آنچه در رسانه‌های دولت یا رسانه‌های نزدیک به آن نوشته می‌شود نیز ثابت می‌کند که ایران دنبال توافق در هر شرایطی نیست و اگر قرار به عدم تامین خواست‌هایش باشد به «عدم توافق» هم فکر می‌کند. مثلا روزنامه ایران از قرار دادشتن مذاکرات در مرز توافق و عدم توافق گفته و نوشته: «درحالی بسیاری از ناظران بین‌المللی منتظر نتایج نهایی گفت‌وگوهای وین هستند که مذاکرات در مرز توافق یا عدم توافق قرار دارد.»

این روزنامه با اشاره به اینکه مذاکرات دور هشتم به دلیل عدم اراده سیاسی امریکا و تلاش این کشور برای حفظ خاصیت بحران سازی برجام و موضوعات باز در توافق احتمالی از طولانی‌ترین مذاکرات وین شده است،‌ ادامه داده: «با این وجود خبرها حکایت از این موضوع دارد که شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه خود با بررسی روند و نتایجی که تاکنون از مذاکرات وین حاصل شده بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد تأکید کرده است.»

این وضعیت درحالی ادامه دارد که آن سوی میز مذاکره هم حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود نیستند. خط و نشان‌هایی که مدام برای ایران می‌کشند یا ضرب‌العجل‌هایی که مدام به تمدید می‌کنند، مصداق این مدعا است. تازه‌ترین مورد اما اظهارات فیلیپ ارورا، نماینده فرانسه در مذاکرات وین است. او در پاسخ به توییت لورنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در این خصوص که آیا این دوره نهایی مذاکرات است؟ نوشته: تهران در حال بازی با آتش است. همانطور که در زبان فرانسه میگوییم «باید بدانید تا کجا میتوانید جلو بروید». سه کشور اروپایی میدانند کجا ایستاده‌ایم.»

حال باید دید در این اوضاع که روابط حامی جدی ایران در مذاکرات یعنی روسیه هم با غربی‌ها شکرآب شده، کار چطور پیش رفته و نتیجه چه می‌شود.

منبع: فردا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها