کد خبر: 646842
تاریخ انتشار :

تاثیر عجیب اعتیاد به اینترنت بر کیفیت خواب !

پژوهشگران با انجام یک مطالعه ارتباط اعتیاد به اینترنت و کیفیت خواب را بررسی کردند.

تاثیر عجیب اعتیاد به اینترنت بر کیفیت خواب !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امروزه اینترنت ابزاری مهم برای تعامل، ارتباطات اجتماعی و فعالیت‌های روزمره مردم به‌ویژه دانشجویان است. این امکان ارتباطی، می‌تواند اکثر نیازهای بنیادین افراد را تامین کند و تقریباً بدون آن زندگی امکان‌پذیر نخواهد بود.

در سال‌های اخیر به دلیل افزایش استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند، دسترسی راحت و آسان به اینترنت و به دنبال آن کاهش ارتباط‌های حضوری، استفاده از اینترنت در ایران افزایش یافته است.

بخش عمده کاربران اینترنت را جوانان تشکیل می‌دهند که در صورت عدم استفاده صحیح و برنامه‌ریزی شده، می‌تواند عوارض متعددی مانند آسیب‌های روانی، کاهش عملکرد و کیفیت تحصیل را بر جای بگذارد.

با توجه به همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ و افزایش استفاده از اینترنت در بین دانشجویان و تاثیر آن بر سلامت روان و عملکرد تحصیلی آن‌ها، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انجام یک مطالعه تاثیرات اعتیاد به اینترنت را بر کیفیت خواب دانشجویان بررسی کردند.

برای انجام این مطالعه ۳۸۹ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در بازه زمانی چهارم تا ۱۸ اسفند ۱۳۹۹، با استفاده از پرسش‌نامه آنلاین مورد بررسی قرار گرفتند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که حدود یک درصد (چهار نفر) از شرکت‌کنندگان اعتیاد شدید به اینترنت و ۲۴ درصد (۹۴ نفر) اعتیاد متوسط به اینترنت داشتند.

افراد دارای اعتیاد شدید به اینترنت، کیفیت خواب نامطلوب‌تری نسبت به دیگر گروه‌ها داشتند؛ اما میانگین نمرات پرسش‌نامه کیفیت خواب در افراد فاقد اعتیاد به اینترنت، از حد نرمال بالاتر بود.

پژوهشگران این مطالعه بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعه می‌گویند که شیوع اعتیاد به اینترنت در بین دانشجویان زیاد است و اعتیاد به اینترنت بر کیفیت خواب اثر منفی می‌گذارد.

طبق این یافته‌ها؛ اعتیاد به اینترنت با جنسیت ارتباط ندارد؛ اما وضعیت تاهل با اعتیاد به اینترنت دارای رابطه معکوس است.

همچنین محققان این مطالعه معتقدند که این تحقیق با محدودیت‌هایی نیز مواجه بوده است. مقطعی بودن مطالعه، بررسی دانشجویان یک دانشگاه و عدم تفکیک دانشجویان خوابگاهی و غیر خوابگاهی، از جمله محدودیت‌های این مطالعه بوده است.

در انجام این تحقیق نرجس صدیقی، زهرا کامیاب، فرشته علیرضایی، زهرا قوامی، معصومه محمودی، نسرین داوری دولت آبادی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه پاییز سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «تاثیر اعتیاد به اینترنت بر کیفیت خواب دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در سال ۱۳۹۹» در نشریه طب پیشگیری منتشر شده است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها