کد خبر: 646915
تاریخ انتشار :

نارنجک پوتین زیر میز مذاکرات احیای برجام؟

وال استریت ژورنال نوشت: درخواست‌های جدید روسیه، مذاکرات احیای برجام را تهدید می‌کند، چراکه مسکو اعلام کرده است که ضمانت‌های کتبی از آمریکا می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌های مربوط به اوکراین مانع از تجارت گسترده با ایران نخواهد شد.

نارنجک پوتین زیر میز مذاکرات احیای برجام؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

لارنس نورمن در وال استریت ژورنال نوشت: درخواست‌های جدید روسیه، مذاکرات احیای برجام را تهدید می‌کند، چراکه مسکو اعلام کرده است که ضمانت‌های کتبی از آمریکا می‌خواهد مبنی بر اینکه تحریم‌های مربوط به اوکراین مانع از تجارت گسترده با ایران نخواهد شد.

در ادامه این مطلب آمده است: این درخواست‌ها که روز شنبه توسط سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه مطرح شد، در حالی مطرح شد که مقامات غربی و ایرانی گفتند که به دستیابی به توافقی برای احیای برجام نزدیک هستند.

مقامات غربی گفته اند که باید در این هفته توافقی در مورد پرونده هسته ای حاصل شود. مذاکره‌کنندگان ارشد قدرت‌های اروپایی روز جمعه وین را ترک کردند تا به پایتخت‌های خود بازگردند، در حالی که منتظر بودند ایران و ایالات متحده تلاش کنند تا اختلافات نهایی خود را در مورد تحریم‌هایی که واشنگتن لغو خواهد کرد، حل کنند.

پیشرفت های برنامه اتمی ایران باعث شده که اگر ظرف چند روز آینده، برجام احیا نشود، دیگر هرگونه بهره برداری غرب از منافع این توافق غیرممکن می شود.

همیشه این درک وجود داشت که نقش ویژه روسیه در برجام باید از شر تحریم ها محافظت شود. این شامل دریافت اورانیوم غنی شده از ایران و مبادله آن با کیک زرد، فعالیت برای تبدیل تاسیسات هسته ای فردو ایران به مرکز تحقیقاتی و سایر محموله های ویژه هسته ای به تاسیسات تهران است.

با این حال، به نظر می‌رسد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، خواستار تضمین‌های بسیار گسترده‌تر است که می‌تواند خلأهای بزرگی را در تحریم‌های شدید مالی، اقتصادی و انرژی که غرب در روزهای اخیر به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین اعمال کرده است، ایجاد کند.

یک دیپلمات ارشد غربی گفت که احتمال دارد که تقاضای لحظه آخری روسیه احیای برجام را در زمان درست غیرممکن کند.

لاوروف روز شنبه به خبرنگاران گفت: ما به تضمینی نیاز داریم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری را که در توافق هسته‌ای تعیین شده است، تحت تأثیر قرار ندهد.

وی افزود: ما ضمانت نامه کتبی خواسته ایم که روند کنونی آغاز شده توسط ایالات متحده به هیچ وجه به حق ما برای همکاری آزاد و کامل تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری و همکاری نظامی-فنی با دولت اسلامی لطمه نمی زند.
منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها