کد خبر: 646944
تاریخ انتشار :

گزارشی درباره مقامات سیاسی مستأجر در ایران

شرق: ماجرای تحویل خانه‌های سازمانی مسئولان بعد از اتمام خدمتشان از اتفاقات جالب در سیاست کشور است؛ آخرین نمونه آن تحویل ویلای سازمانی وزیر کشور دولت حسن روحانی است. خبرگزاری فارس در گزارشی خبر داد که معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در نامه‌ای از وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی خواسته پیگیر تخلیه ویلای هزارو ۸۰۳ متری واقع در نیاوران که در اختیار عبدالرضا رحمانی‌فضلی بوده، شود.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عزیزاله فضلی، معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، در این نامه خطاب به احمد وحیدی نوشته: «رحمانی‌فضلی نه‌تنها هیچ‌گونه اجاره‌ای برای سکونت در این ملک پرداخت نکرده بلکه هزینه‌های سنگین نگهداری این ملک نیز از بیت‌المال پرداخت شده است».

بااین‌حال وزارت کشور روز گذشته در اطلاعیه خبر داد که ملک سازمانی وزیر کشور دولت قبل به این وزارتخانه تحویل داده شده است.

روح‌اله جمعه‌ای، مشاور پیشین رحمانی‌فضلی نیز در توییتی به تخلیه ملک اشاره کرده و در انتقاد به این شبهه‌افکنی نوشته است: «1- به کجا چنین شتابان! ماجرای محل سکونت ‎رحمانی‌فضلی در مدت ‎وزارت کشور کاملا قانونی و به‌لحاظ الزامات امنیتی و حفاظتی بوده همچنان‌که وزرای سابق کشور هم از منزل سازمانی استفاده می‌کردند. شبهه‌افکنی درباره یک اقدام قانونی و معمول در شرایط فعلی به چه معناست؟ 2- استفاده از منازل سازمانی برای مقامات، وزرا و مدیران که فاقد منزل مسکونی مناسب هستند، رویه‌ای معمول بوده و هست اما نوشتن این نامه با وجود تخلیه منزل سازمانی در موعد مقرر توسط وزیر سابق‌ و انتشار نامه، بدون آنکه ذی‌نفع از وجود نامه مطلع باشد، ضمن گلایه‌مندی، رویه حضیض بگم‌بگم‌های توخالیست».

 سردار فیروزآبادی و ویلای لواسان

ماجرای تخلیه خانه‌های سازمانی، نمونه‌های دیگری نیز دارد، آذر سال 96 بود که «جنبش عدالتخواه دانشجویی» در نامه‌ای به ستاد اجرائی فرمان امام، پیگیر ویلای لواسان شد که در اختیار مرحوم سرلشکر فیروزآبادی بود. این ستاد نیز اعلام کرد که موضوع تخلیه ویلای مذکور از گذشته پیگیری می‌شده‌ است تا آنجا که رهبری در سال ۹۲ حکم به تخلیه آن داده‌اند». سردار نیز در واکنش اعلام کرد: «سند تحویل محلی در لواسان که به دستور مقام معظم رهبری به این‌جانب تحویل شده‌ است را منتشر می‌کنم».

مرحوم فیروزآبادی همچنین گفته بود که از هیچ مرجعی، حکمی ولایی، قانونی یا قضائی برای تخلیه دریافت نکرده است. بااین‌حال در خرداد سال 97 در توییتی خبر داد: «در تماس این‌جانب با دفتر نظامی رهبر معظم انقلاب، دستور تخلیه محل دریافت شد. بلافاصله به ستاد اجرائی آمادگی برای تحویل در اسرع وقت اعلام گردید».

 مجادله بنیاد مستضعفان و حدادعادل

مرداد سال پیش، رئیس بنیاد مستضعفان در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و از لزوم پس‌گرفتن مدرسه‌‌‌های تحت نظارت غلامعلی حدادعادل که زمین‌های آن متعلق به این بنیاد است، گفت. پرویز فتاح ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ را 200 میلیارد تومان برآورد کرده و گفته بود: «ایشان (حدادعادل) برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره کردند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد؛ البته این اجاره‌بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد. در‌حال‌حاضر موعد اجاره سر رسیده است و باید تخلیه شده یا اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم شود که البته با توجه به گرانی آن منطقه، احتمالا تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به‌صرفه نخواهد بود».‌

حداد‌عادل نیز در ویدئویی به سخنان خطاب به فتاح گفت: «‌بنده از شما می‌پرسم آیا نمی‌دانستید که مدرسه فرهنگ بعد از اطلاع مقام معظم رهبری از وضع نابهنجار رشته علوم انسانی در آموزش‌و‌پرورش با توصیه مؤکد ایشان برای احیای این رشته ایجاد شده و ایشان با تصدیق ضرورت امر به مسئولان وقت بنیاد دستور داده‌اند برای تأسیس و اداره این مدرسه کمک کنند و کمک بنیاد در سال ۱۳۷۲ این بود که خانه‌ای در اختیار مدرسه قرار دادند که همان خانه‌ای است که شما در برنامه تلویزیونی به آن اشاره کرده‌اید». او در ادامه گفت: «از آنجا که خانه‌ای که مدرسه شد برای مدرسه مناسب نبود، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۴ با همه احتیاطی که در باب استفاده از بیت‌المال دارند، با توجه به اساسنامه مؤسسه فرهنگ که در آن قید شده بود اموال مدرسه متعلق به شخص نیست بلکه به بیت‌المال تعلق دارد، موافقت کردند زمینی از بنیاد در اختیار مؤسسه قرار گیرد تا پس از ساخت مدرسه در آن، خانه قبلی به بنیاد برگردد. به جهت مشکلات اداری و مالی، کار ساخت مدرسه به تعویق افتاد و در سال‌های اخیر معلوم شد به علت قرار‌گرفتن زمین روی گسل زلزله، امکان ساخت مدرسه در آن وجود ندارد. مؤسسه فرهنگ در سال ۹۸ اعلام کرد این زمین را به بنیاد برمی‌گرداند». چند روز بعد پرویز فتاح از حدادعادل عذرخواهی کرد و گفت جانب انصاف را رعایت نکرده است.

 خاتمی و بنیاد باران

رئیس بنیاد مستضعفان در همان برنامه تلویزیونی نامی هم از سیدمحمد خاتمی آورد و گفت: «ملکی در اختیار رئیس‌جمهور اسبق (محمد خاتمی) برای مؤسسه باران بوده است که پیش از تصدی بنده در بنیاد، تخلیه شده بود و در ایام کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آنجا را به محل قرنطینه بیماران تبدیل کردیم و اکنون هم در اختیار آنهاست؛ اما پس از این مرحله، آنجا را می‌فروشیم».

بنیاد باران نیز به این اظهارات واکنش نشان داد و در اطلاعیه‌ای نوشت: «متأسفانه توضیحات آقای فتاح درباره ملک جماران ناقص و شبهه‌برانگیز است، چراکه در همان سال‌ها اعلام شد ملک مذکور از سوی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام در اختیار سیدمحمد خاتمی قرار گرفته و به‌هیچ‌عنوان دفتر بنیاد باران نبوده است. ‌این در حالی است که بنیاد باران از ابتدای تأسیس تاکنون، حتی یک روز هم در ملکی که متعلق به دولت یا بنیاد مستضعفان بوده فعالیت نداشته و برای اثبات این ادعا می‌توان به اسناد ثبتی و مدارکی که موجود است، مراجعه کرد. این ساختمان از زمان حضرت امام و با اذن ایشان در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت و در زمان رهبری کنونی نیز همین روند ادامه یافت. با اینکه چند سال بعد بخش‌هایی از آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت اما در سال‌های گذشته در اختیار مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) بود و دفتر «شبه‌قاره» مؤسسه محسوب می‌شد.‌ آقای خاتمی بعد از قطع هرگونه کمک و حمایت دولت آقای احمدی‌نژاد مدتی را به‌دلیل اینکه دبیر کنگره بین‌المللی امام خمینی (ره) بودند، به دعوت یادگار امام در مجموعه مذکور مستقر شده و از قسمت‌هایی از فضای آن به‌عنوان دفتر استفاده می‌کردند و به محض توافق دفتر تنظیم و نشر آثار امام با بنیاد مستضعفان مبنی بر تحویل ملک، بدون هیچ توقع یا انتظاری و درحالی‌که محلی برای دفتر ایشان به‌عنوان رئیس‌جمهور پیشین در نظر گرفته نشده بود، دفترشان را تعطیل و آنجا را ترک کردند».

 احمدی‌نژاد و ملک ولنجک

پرویز فتاح همچنین در برنامه تلویزیونی به ملکی که سال‌ها در اختیار محمود احمدی‌نژاد بوده اشاره کرده و گفته بود: «احمدی‌نژاد چندین سال است که در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار‌و 800 متر مربع در منطقه ولنجک مستقر است. البته پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود؛ اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم. از روحیه مردمی احمدی‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از 200 میلیارد تومان ارزش دارد». دفتر احمدی‌نژاد نیز در پاسخ اعلام کرد: «این ساختمان در آبان 92 با پیشنهاد و دستور رئیس وقت بنیاد و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است. در سال گذشته (98) و با افزایش نجومی قیمت‌ها این دفتر پیشنهاد تخلیه را به مسئولان بنیاد داده اما از طرف آنها تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه داده نشده است. با‌این‌حال آمادگی تخلیه را داشته و داریم. کافی بود درخواست خود را به این دفتر اعلام کنند». پس از واکنش دفتر احمدی‌نژاد به سخنان فتاح، دفتر بنیاد مستضعفان هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس زودتر دفتر را خالی کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها