کد خبر: 646998
تاریخ انتشار :

چگونه جنگ روسیه و اوکراین باعث توافق ایران و آمریکا می شود؟

پایگاه TRT World تاکید دارد که تهران روی از سرگیری صادرات نفت حساب ویژه ای کرده زیرا اقدامات روسیه در اوکراین بازار انرژی را به سمت انفجار برده است.

چگونه جنگ روسیه و اوکراین باعث توافق ایران و آمریکا می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در حالیکه اتفاقات مربوط به جنگ روسیه و اوکراین بر مذاکرات حساس وین سایه انداخته، برخی از رسانه ها نیز معتقدند که بین اتفاقات کیف و وین ارتباط هست و جنگ روسیه و اوکراین می تواند سرعت مذاکرات در وین را بیشتر کند چرا که با این شرایط، صلح به نفع طرفین یعنی ایران و آمریکا است.

پایگاه خبری TRT World ترکیه در تحلیلی به این موضوع پرداخت. نویسنده این تحلیل تاکید دارد که تهران روی از سرگیری صادرات نفت حساب ویژه ای کرده زیرا اقدامات روسیه در اوکراین بازار انرژی را به سمت انفجار برده است.

تحلیلگر رسانه ترک در تحلیل خود می نویسد: «عملیات آغاز شده توسط کرملین در اوکراین به طور قابل پیش بینی باعث افزایش قیمت نفت شده است. در حالیکه تحلیلگران بازار این اتفاق را به صراحت منفی می دانند روز پنجشنبه، آژانس بین المللی رتبه بندی فیچ (Fitch) اعلام کرد که درگیری مسلحانه روسیه و اوکراین و تحریم های روسیه به ناچار قیمت نفت را به 100 دلار در هر بشکه افزایش داده و این اتفاق سناریویی است که می تواند منجر به یک "بحران انرژی" در مقیاس جهانی شود.

به گفته کارشناسان شرکت تحقیقاتی انرژی اسپکتز (Energy Aspects)، بازارهای جهانی اکنون بین ریسک‌های حضور روسیه در اوکراین و «امکان رو به افزایش» توافق در مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در وین دودل هستند و چشم به هر دو سو دارند. همانطور که ریچارد برونز، مدیر ژئوپلیتیک انرژی اسپکتز خاطرنشان می کند، به نظر می رسد که امید بازار نفت به دومین توافق هسته ای با تهران بیشتر از نگرانی و ترس مربوط به اختلال در عرضه نفت به دلیل کشورگشایی کرملین باشد.

شرکت نفتی فوق الذکر توجه را به این واقعیت جلب می کند که ایران در حال حاضر بالغ بر 80 میلیون بشکه نفت در انبار دارد و بخشی از این حجم در تانکرها قرار داشته و در اسرع وقت آماده فروش است. پس از توافق هسته ای، تهران می تواند تولید داخلی (نفت) خود را به 1.2 میلیون بشکه در روز افزایش دهد که این مقدار می تواند بازار را اشباع و خلاء عدم حضور روسیه را جبران کند. این اتفاق (در صورت وقوع) نه‌تنها به نفع اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است که از تحریم‌ها آسیب دیده، بلکه به نفع دولت بایدن هم است که سخت در تلاش است که قیمت سوخت را پایین بیاورد.»

نویسنده TRT World در ادامه می نویسد: «البته تهران نمی تواند عواقب اقتصادی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین را درک نکند. آنطور که فرشاد پرویزیان از اعضاء انجمن اقتصاددانان ایران خاطرنشان کرده، "تأثیر جنگ اوکراین و روسیه" برای مدت طولانی در بازار جهانی انرژی محسوس خواهد بود. این تحلیلگر به صراحت گفت: {این اتفاق} با توجه به ثروت نفتی کشور ایران، برای اقتصاد ایران بسیار موثر خواهد بود.

با این حال، مقامات ایرانی تلاش می کنند وانمود کنند که اتفاق خاصی نیفتاده است. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزیر امور خارجه ایران، روز گذشته اظهار داشت که وضعیت شرق اوکراین منحصراً به دلیل "مداخله ناتو و اقدامات تحریک آمیز غرب و آمریکا" پیچیده شده است.

یک هفته پیش از اظهار نظر خطیب زاده، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران هم طی گفت‌وگویی تلفنی با دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین، قول هرگونه کمک برای «حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران» در این کشور را داده بود. وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: ما خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه هستیم.»

پایگاه خبری TRT در ادامه به موضع روسیه در مذاکرات وین اشاره دارد و می نویسد: « میخائیل اولیانوف، رئیس هیئت روس در مذاکرات ایران و نماینده دائم روسیه در وین، بعد از آغاز جنگ اطمینان داد که تهاجم کشورش به اوکراین تأثیری بر گفتگوهای پیرامون توافق هسته ای نخواهد داشت. این دیپلمات گزارش داد، مشکلات مذاکرات وین و اوکراین به هیچ وجه با یکدیگر تلاقی ندارند. در وین، مذاکرات طبق روال گذشته ادامه دارد و روسیه نقش برجسته ای در این روند ایفا می کند.»

از نظر تحلیلگر پایگاه فوق الذکر بازار نفت انگیزه ای جدی برای مذاکره کنندگان ایرانی است تا بر سرعت توافق بیفزایند. TRT می نویسد: « به همین دلیل است که پس از ماه ها توقف در وین، در روزهای منتهی به آغاز جنگ روسیه و اوکراین شنیدیم که توافق با ایران به امضای نهایی نزدیک شده است. در همین راستا، بایدن از خرید نفت ارزان ایران به عنوان پاسخی به قیمت بالای گاز آمریکا یاد کرد.»

آنطور که TRT می گوید در صورت افزایش قیمت نفت و تداوم جنگ، ممکن است بایدن حتی قبل از امضاء توافق با ایران تحریم های نفتی ایران را بردارد و یا حداقل محدودیت های آن را کم کند. این به خوبی نشان می دهد که آمریکا تا چه اندازه به نفت ایران احتیاج دارد تا بتواند به هر نحوی مانع از انفجار بازار انرژی شود.

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری و نامه نیوز نیستند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها