کد خبر: 647034
تاریخ انتشار :

اخبار روز یازدهم جنگ روسیه و اوکراین/ آمریکا به دنبال جایگزینی زلنسکی است؟

امروز روز یازدهم جنگ روسیه و اوکراین است. پیش بینی شده که امروز مردم کی‌یف روز بسیار سختی را در پیش خواهند داشت و با توجه به اینکه تا کنون نیروهای روس در نزدیکی پایتخت اوکراین مستقر شده‌اند، احتمال حملات بسیار سنگین‌تر وجود دارد. در این گزارش مهمترین اخبار جنگ روسیه و اوکراین در روز یازدهم جمع‌آوری شده است.

اخبار روز یازدهم جنگ روسیه و اوکراین/ آمریکا به دنبال جایگزینی زلنسکی است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عملیات نظامی ارتش روسیه با در دست گرفتن کنترل مناطقی از اوکراین که از پنج‌شنبه هفته گذشته (۵ اسفند) آغاز شده است، برای یازدهمین روز متوالی ادامه یافته است و تا کنون ضربات شدیدی به زیرساخت‌های اوکراین وارد شده است. در بیانیه امروز وزارت دفاع روسیه آمده که تا روز یکشنبه ۲۲۰۳ زیرساخت‌های نظامی اوکراین توسط ارتش روس منهدم شده است. در مقابل نیز اوکراین هم آمارهایی از وارد کردن ضرباتی به ارتش روسیه منتشر کرده است. در بیانیه ارتش اوکراین آمده که آنها توانسته‌اند بیش از ۱۱ هزار سرباز روسی را بکشند. همچنین اعلام شده که با حملات ارتش این اوکراین ۴۴ هواپیمای جنگی و ۴۸ بالگرد روسی سرنگون شده و همچنین ۲۸۵ خودروی زرهی و ۲۱ واحد پدافند هوایی از زمان آغاز حمله روسیه منهدم شده است.

ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین

اگرچه روسیه به کشورهای دیگر هشدار داده که از ارسال تجهیزات به اوکراین خودداری کنند، اما امروز سخنگوی کاخ سفید گفته دولت بایدن در حال مذاکره با لهستان درباره توافق احتمالی برای کمک به ارائه هواپیما‌های جنگنده دوران شوروی به اوکراین است.

البته در روزهای گذشته خبرگزاری اوکراینی «اوکرینفرم» اوکراین روز پنجشنبه به نقل از وزارت خارجه این کشور اعلام کرده بود که ۱۹ کشور به طور منظم به این کشور کمک‌های نظامی ارسال می‌کنند. این کمک‌ها شامل جدیدترین سلاح‌ها، مهمات، تجهیزات حفاظتی و پزشکی و نیز سوخت می شود.  

پیش از آغاز جنگ نیز روسیه از ارسال سلاح به اوکراین ابراز نگرانی کرده بود. ماه گذشته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در دیدار با بن والاس همتای انگلیسی خود گفته بود «کشور‌های غربی باید از پمپاژ سلاح به اوکراین دست بردارند، همچنین در اسرع وقت به واشنگتن و ناتو در خصوص تضمین‌های امنیتی پاسخ خواهیم داد.»

تلاش برای تصرف کی‌یف

یکی از مهمترین برنامه‌های روسیه تصرف کی‌یف و شرق اوکراین است. تا کنون نیروهای روس در نزدیکی پایتخت اوکراین مستقر شده‌اند و موشک‌باران خود را به این منطقه انجام داده‌اند. وزارت کشور اوکراین اعلام کرده امروز روز سختی برای مردم کی‌یف خواهد بود.

الجزیره به نقل از خبرنگار خود از شنیده شدن صدای انفجار‌های جدید در کی‌یف پایتخت اوکراین خبر داده است. بسیاری از زیرساخت‌های کی‌یف بر اثر حملات روسیه از بین رفته‌اند.

خروج آوارگان جنگی از اوکراین

یکی از مهمترین دستاوردهای دو دور مذاکره این بود که روسیه اجازه دهد دالان‌هایی برای خروج پناهجویان و آوارگان جنگی باز شود. صبح امروز خبرگزاری اینترفکس روسیه به نقل از اداره پلیس دونتسک گزارش داده که «کریدور‌های بشردوستانه صبح امروز (یکشنبه) در شهر‌های ماریوپل و ولنوواخا باز می‌شود.»

این احتمال وجود دارد که کریدور‌هایی برای خروج آوارگان در خارکیف هم باز خواهد شد. این اتفاق هنوز رخ نداده است اما احتمال آن بسیار بالاست. البته ادوارد باسورین معاون فرمانده ارتش جمهوری خلق دونتسک امروز اعلام کرد که نیروهای گردان های ملی گرایان اوکراینی مانع از خروج ساکنان غیرنظامی از شهرهای ماریوپول و ولناواخا می‌شوند.

زلنسکی برکنار می‌شود؟

یکی از مهمترین اخباری که امروز منتشر شد، احتمال برکناری و جایگزینی زلنسکی بود که در روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز منتشر شده است. این روزنامه نوشته کاخ سفید به دنبال یافتن جایگزینی برای ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هستند. به گفته مقامات چند دولت غربی، آمریکا و متحدانش درباره چگونگی تامین امنیت خط جانشینی در اوکراین در صورت دستگیری یا کشته شدن ولادیمیر زلنسکی توسط نیرو‌های روسی بحث کرده‌اند.

خبرگزاری ایمنا نوشته به ادعای این روزنامه آمریکایی، نگرانی‌ها در درجه اول در خصوص اطمینان از وجود یک دولت به شکلی مستقل در اوکراین است، حتی اگر روسیه راهی برای انتصاب یک دولت دست‌نشانده در کی‌یف بیابد. مقامات غربی گفتند که به رسمیت شناختن یک رهبر مستقل، به جلوگیری از مشروعیت هر رهبر تحت حمایت روسیه کمک می‌کند. آن‌ها در ادامه مدعی شدند که حضور و سخنرانی‌های انگیزشی زلنسکی از عوامل کلیدی در حفظ روحیه ارتش و مردم اوکراین بوده و مهم است که ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش، تمرکز بر جانشینی تا حدی به این دلیل است که قانون اساسی اوکراین در این مورد نامشخص است و به این دلیل که زلنسکی گفته که نمی‌خواهد کشورش را ترک کند. طبق این گزارش، او به طعنه خطاب به مقام‌های غربی گفته که «من به مهمات نیاز دارم، نه سواری».

به نوشته این روزنامه آمریکایی، با وجود گزارش‌ها، مقامات آمریکایی پیشنهاد خارج کردن رئیس‌جمهور اوکراین یا توصیه او به خروج را رد می‌کنند و دولت‌های غربی عزم او را برای ماندن و جنگیدن تحسین کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، آمریکا، انگلیس و اتحادیه اروپا دولتی را که توسط روسیه تشکیل شود، به رسمیت نمی‌شناسند و معتقدند تضعیف دولت تحت کنترل مسکو در کی‌یف برای ایالات متحده و متحدانش در صورتی آسان‌تر است که یک رهبر (به ادعای مقام‌های غربی) مستقل و به رسمیت شناخته شده، وجود داشته باشد.

تعلیق فعالیت ویزا و مسترکارت در روسیه

ویزا و مسترکارت عملیات خود را در روسیه به حالت تعلیق درآوردند. تلاشی هماهنگ که به منظور انزوای بیشتر اقتصاد روسیه از جامعه بین‌المللی بعد از تصمیم ولادیمیر پوتین برای حمله به اوکراین انجام گرفته است. تجارت نیوز نوشته در بیانیه‌هایی جداگانه که به فاصله دقایقی بعد از هم منتشر شد، ویزا و مسترکارت با استناد به هجوم روسیه به اوکراین و وقایع غیرقابل‌قبولی که شاهد آن هستیم، اعلام کردند که تصمیم به چنین اقدامی گرفته‌اند.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها