کد خبر: 647220
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با جعفرزاده ایمن‌آبادی

با حذف ارز 4200، مجلس پشت مردم را خالی کرد

یک فعال سیاسی گفت: برخی نمایندگان تصور می کنند با چنین قانون نویسی، تبعات حذف ارز ترجیحی را گردن دولت انداختند، در صورتی که این طور نیست.

با حذف ارز 4200، مجلس پشت مردم را خالی کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: نمایندگان مجلس در روند بررسی لایحه بودجه 1400 سازوکار حذف مشروط ارز ترجیحی واردات کالاهای اساسی را مشخص کردند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با نامه نیوز درباره تبعات حذف ارز ترجیحی گفت: مجلس براساس گزارش خلاف واقع سازمان برنامه و بودجه در تله موافقت با حذف ارز ترجیحی افتاد. با وجودی که مجلس باید مدافع حقوق مردم می بود اما پشت مردم را خالی کرد.

وی افزود: یکدست بودن دولت و مجلس به ضرر مردم شد. این یکدستی قرار بود مانع از عقده گشایی، کینه توزی و دعواهای سیاسی بی خود باشد نه آنکه مجلس، مردم را کنار بگذارد با این توجیه که می خواهد با دولت هماهنگ باشد. اگر چنین رویکردی قرار بود باشد، اساسا چه نیازی به تشکیل مجلس داشتیم.

این فعال سیاسی اظهار کرد: الان اتفاقی که افتاده این است که دولت به هیچ عنوان نمی تواند کالابرگ الکترونیک را مدیریت کند، ضمن آنکه در آن نیز یک فساد دیگری وجود دارد. دولتی که اینقدر شعار ضد فساد می داد، با اجرای کالابرگ الکترونیک وارد یک فضای فسادزا می شود و خواهیم دید در فرایند عرضه کالاهای یارانه ای چه اتفاقات تلخی در کشور خواهد افتاد و مردم وارد یک عسر و حرج دیگری خواهند شد.

وی افزود: من واقعا انتظار داشتم مجلس مصوبه پر اشتباه خودش را اصلاح کند چون قطعا سال آینده با یک گرانی سرسام آور و افسارگسیخته مواجه خواهیم بود و مسبب این مسئله مجلس است. واقعا یک سئوالی که باید از این مجلس پرسید آن است که کجای دنیا قانون را شرطی می نویسند؟ چنین قانون نویسی به شدت قابل تفسیر است و دست دولت را برای آنکه هر طور خواست عمل کند، باز می گذارد.

این نماینده ادوار گفت: برخی نمایندگان تصور می کنند با چنین قانون نویسی، توپ را در زمین دولت انداختند، در صورتی که این طور نیست چون مردم مجلس را می شناسند، مجلس است که به دولت مجوز اجرای یک کاری را می دهد یا می تواند چنین مجوزی را ندهد بنابراین این مجوزی که مجلس به دولت داد تبعاتش پای مجلس نوشته می شود و هر اتفاقی بیفتد دولت مجوز مجلس را نشان می دهد.

وی درباره تبعات حذف ارز ترجیحی افزود: من واقعا دعا می کنم آبان 98 در تابستان 1401 تکرار نشود. تیم آقای رئیسی بدون تعارف ضعیف است. آدم های ضعیف در سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و وزارت تعاون بر سر مسئولیت هستند. آنها تجربه و سابقه کاری در این حوزه را ندارند بنابراین بلد نیستند چه طور می توانند موضوع را مدیریت کنند. در صحبت های شان هم می بینیم که هنوز در زمان دولت قبلی به سر می برنند و نقد گذشته می کنند، در واقع آدم هایی نیستند که به آینده فکر کنند.

جعفرزاده بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه درباره حذف ارز ترجیحی گزارش اشتباه به مجلس داد. مجلس باید دولت را مکلف می کرد تا حذف ارز ترجیحی تدریجی اتفاق بیفتد. از 1200 کالا که ارز ترجیحی می گرفتند به مرور زمان به 25، 18 و در نهایت 7 قلم رسیدند، واقعا چه عجله ای بود که یک باره یارانه ارزی این 7 کالا هم حذف شوند و کشور به سال 1357 برگردد.

وی افزود: کالابرگ الکترونیک یعنی همان کوپن کاغذی، فقط اسمش تغییر کرده است. اینکه مردم دوباره برای تهیه اقلام اساسی در صف بیایستند جای افتخار دارد؟ عیب نیست بعد از 4 دهه همچنان مردم در صف گوشت، مرغ، شکر و قند و روغن بیاستند؟ به شخصه معتقدم به این هنرنمایی نمی گویند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها