کد خبر: 647345
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با داریوش قنبری

بعید است معامله‌ای میان روسیه و آمریکا بر سر ایران و اوکراین رخ داده باشد

داریوش قنبری گفت: شوروی احیا نخواهد شد. درست است که اکنون روسیه، سوئد و فنلاند را هم تهدید می‌کند اما احیای شوروی نه هدف پوتین است و نه امکان عملی‌اش وجود دارد.

بعید است معامله‌ای میان روسیه و آمریکا بر سر ایران و اوکراین رخ داده باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: برخی باور دارند پوتین در پی احیای شوروی است و شاید اوکراین آخرین هدف او نباشد اما این فرضیه چه‌قدر می‌تواند درست باشد؟

 داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره ابعاد مختلف جنگ روسیه و اوکراین به «نامه‌نیوز» گفت: «بعید است که معامله‌ای میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین و ایران صورت گرفته باشد. بحران اخیر ریشه‌های تاریخی دارد و لزوما مربوط به امسال نیست. به یاد داریم چندسال پیش منطقه کریمه از اوکراین جدا شد و بعد از آن هم احتمال پیوستن این کشور به ناتو پیش آمد که روسیه این شرایط را برنتافت زیرا کشوری در همسایگی‌اش که عضو ناتو باشد را تهدیدی علیه خود قلمداد می‌کند».

او ادامه داد: «روسیه می‌خواهد مناطقی که اقلیت‌های روس‌تبار در آنجا زندگی می‌کنند را از اوکراین جدا کند و یا به ضمیمه خود کند یا آنکه حکومت‌هایی دست‌نشانده در آن‌ مناطق مستقر کند. پوتین با گرایش‌های شدید ملی‌گرایی این موضوع را دنبال می‌کند و نمی‌خواهد آن مناطق در اختیار اوکراین باشد. همه این شرایط وجود دارد و با وجود این پیچیدگی‌ها بسیار بعید است که جنگ روسیه و اوکراین ارتباطی به برجام داشته باشد».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است پوتین در پی احیای شوروی باشد، بیان کرد: «شوروی احیا نخواهد شد. درست است که اکنون روسیه، سوئد و فنلاند را هم تهدید می‌کند اما احیای شوروی نه هدف پوتین است و نه امکان عملی‌اش وجود دارد. به نظر می‌رسد روسیه با حمله به اوکراین نوعی قدرت‌نمایی علیه ناتو انجام داد که اگر بنا باشد کشورهای همسایه من را عضو خود کنید با واکنش‌هایی شدید روبه‌رو می‌شوید».

قنبری در پایان گفت: «البته این نکته هم وجود دارد که پوتین گرچه نمی‌خواهد شوروی را احیا کند اما در پی گسترش نفوذ خود هست و این زیاده‌خواهی‌های او بستگی به واکنش غربی‌ها دارد؛ به این معنی که اگر آنها با روسیه برخورد کنند، پوتین عقب‌نشینی می‌کنند اما اگر نه، حتما پیش‌روی می‌کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها