کد خبر: 647542
تاریخ انتشار :

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در یک قدمی استیضاح؟ + جزئیات

اقدام سازمان نظام پرستاری در جهت تربیت سالیانه ۱۰ هزار نیروی پرستار مراقب موجب التهاب در گروه‌های مختلف پرستاری شده است به گونه‌ای که احتمال استیضاح رئیس کل این سازمان وجود دارد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری در یک قدمی استیضاح؟ + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

این روز‌ها جامعه پرستاری کشور ملتهب است و هر بار نیز بر این التهاب افزوده می‌شود، یک روز موضوع پرستاران ۸۹ روزه و اخراج آن‌ها پس از هر پیک کرونا و روز دیگر تبعیض‌های شغلی بین پرستاران و سایر کادر‌های درمانی از یک سو و تبعیض بین پرستاران دولتی، شرکتی، قراردادی، تأمین اجتماعی، تبصره ۳ و ... مطرح می‌شود.

یک اقدام به نام مردم و به کام برخی افراد

به گزارش جامعه ۲۴، در این شرایط به بهانه کمبود پرستار و کمک به سلامت مردم، سازمان نظام پرستاری (اصلی‌ترین نهادی که باید مدافع حقوق پرستاران باشد) با سازمان فنی‌ و حرفه‌ای زمینه‌ای را برای تربیت ۱۰ هزار نیروی پرستار مراقب به وجود آورده است، امری که به نظر می‌رسد اعطای مجوز آن در صلاحیت نظام پرستاری نبوده و آموزش آن هم در صلاحیت مراکز فنی‌ و حرفه‌ای نباشد.

این موضوع موجب اعتراض شدید انجمن‌های علمی پرستاری، خانه پرستاران، دانشجویان پرستاران و پرستاران شاغل در بیمارستان‌های مختلف شده است.

تربیت مراقب پرستار ، اقدامی بدون اطلاع وزارت بهداشت

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار در این رابطه به جامعه ۲۴ اظهار کرد: این موضوع ابتدا به صورت همزمان توسط سازمان نظام پرستاری و وزارت کار مطرح شد که ۱۰ هزار نیروی پرستار قرار است توسط مراکز فنی‌وحرفه‌ای تربیت شوند. پس از اعتراضات گوناگون اعلام کردند که این پرستار تربیت نمی‌شود بلکه «پرستار مراقب» تربیت خواهد شد.

شریفی مقدم اظهار کرد: رئیس کل سازمان نظام پرستاری بدون اطلاع شورای عالی سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت و دیگر انجمن‌ها، شورا‌ها و نهاد‌های پرستاری وزارت بهداشت این کار را کرده باشد. در روز‌های گذشته شورای صنفی دانشجویی به شدت به او حمله کرده و دیروز هم شورای سیاست‌گذاری پرستاری کشور تصمیمش را مورد انتقاد قرار داده است.

۱۰ میلیون تومان برای تریبت یک مراقب پرستار

وی افزود: شورای سیاست‌گذاری پرستاری را معاونت پرستاری وزارت که متشکل از انجمن‌های علمی پرستاری، شورا‌های صنفی و خانه پرستار تشکیل شده است و در این جلسه این موضوع مطرح شد، که رئیس کل سازمان نظام پرستاری در تفاهم‌نامه‌ای موضوع تربیت سالیانه ۱۰ هزار نیروی پرستار را مورد موافقت قرار داده است و برای هریک از آن‌ها ۱۰ میلیون تومان به سازمان نظام پرستاری پرداخت خواهد شد.

دبیرکل خانه پرستار افزود: حتی یک نفر از شورای سیاست‌گذاری پرستاری و شورای عالی نظام پرستاری موافق این تصمیم یک نفره نیست. ایشان هرازگاهی ضربه‌ای را به جامعه پرستاری می‌زند در حالی که در این وضعیت باید حامی پرستاران و موجب آرامش آن‌ها باشد. در زمان معاونت پرستاری این شخص پرستار بیمارستانی راه‌اندازی شد که کلی انرژی از دانشجویان گرفت. پس از آن موضوع کمک پرستاری را راه‌اندازی کرد که هدف آن بود که کار همراه بیمار را کمک پرستار انجام دهد، اما در عمل این اتفاق رخ نداد و عملا بهیاری و کمک بهیاری هم حذف شدند.

حذف بهیاری

شریفی مقدم یادآور شد: با این اتفاق عملا برای بهیارانی که پیش از این کار می‌کردند و اکنون می‌خواهند تغییر وضعیت استخدامی آن‌ها انجام شود ردیف بهیاری وجود ندارد که این کار صورت گیرد. پرستار و کمک پرستار یک وظیفه دارند و بهیار و کمک بهیار یک وظیفه. الان هم به دنبال گونه‌ای جدید به نام مراقب پرستار است و بهانه هم کمک به مردم است در حالی که این وظیفه کمک بهیار است.

دبیرکل خانه پرستار در ادامه گفتگو با جامعه ۲۴ یادآور شد: هر رده‌ای که می‌خواهد تربیت شود نخست باید ضرورت آن توسط نهاد متولی یعنی وزارت بهداشت و نه سازمان نظام پرستار تشخیص داده شود. بر فرض نیاز و ضرورت، معاونت آموزشی وزارت بهداشت هم باید شرح درس و کولیکولوم آموزشی آن توسط وزارت بهداشت تعریف شود و معاونت پرستاری این وزارت‌خانه نیز شرح وظایف آن را تعیین کند لذا عملا نظام پرستاری در این رابطه کاره‌ای نیست، این سازمان تنها می‌تواند برگزار کننده دوره‌ای باشد که وزارت بهداشت تعیین کرده است در حالی که خود نظام پرستاری آمده تمامی این مراحل را خود تعریف کرده و خود به تنهایی نیز می‌خواهد آن را انجام داده و قرارداد بسته است.

وی یادآور شد: بزرگترین نهاد صنفی پرستاری به جای اینکه بیاید مشکلات گوناگون پرستاری از جمله مشکلات استخدامی، ساماندهی، تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و کمبود نیرو‌ها را حل کند، انرژی خود را بر موضوعی گذاشته که هیچ ارتباطی با آن ندارد.

شریفی مقدم یادآور شد: به جز دانشکده‌های پرستاری، مراکز دیگر مانند مراکز فنی و حرفه‌ای صلاحیت علمی و فنی تربیت پرستار تحت هر عنوانی مانند مراقب را نیز ندارند. این مراکز از دوره‌های پیشین سازمان نظام پرستاری علاقمند به این کار بوده، حتی یکی از این مراکز نیز دوره‌ای با عنوان تربیت مراقب تعریف کرده بود که با مخالفت سازمان نظام پرستاری وقت این دوره‌ها لغو شد.

دبیرکل خانه پرستار بیان کرد: وزارت کار شعار اشتغال یک میلیون نفر را مطرح کرده است و با این اقدام مشترک با سازمان نظام پرستاری می‌خواهد آمار خود را بالا ببرد و آن را ارائه دهد.

درخواست استیضاح میرزابیگی

به گزارش جامعه ۲۴، بر اساس برخی اخبار، محمد میرزا بیگی رئیس کل خانه پرستار از این اقدام عقب نشینی کرده است با این حال شوراهای صنفی دانشجویی پرستاری از شورای عالی نظام پرستاری درخواست استیضاح وی را مطرح کرده‌اند. همچنین این دانشجویان در خواست کرده‌اند که اگر شورای عالی سازمان نظام پرستاری این کار انجام ندهد آن‌ها درخواست انتخابات زودهنگام را مطرح خواهند کرد.

منبع: جامعه 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها