کد خبر: 647550
تاریخ انتشار :

جزئیات افزایش واردات خودرو در سال 1401

محبی گفت: در بودجه سال آینده، طرح واردات محدود خودروی سواری مورد توجه قرار گرفته است. در کمیسیون تلفیق نیز واردات ۷۰ هزار خودرو مورد بحث واقع شده است و پیشنهاد شده که ۷۰ هزار خودرو به سقف ۱۰۰ هزار خودرو برسد و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.

جزئیات افزایش واردات خودرو در سال 1401
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

چند سالی است که موضوع خودرو به مانند مسکن، بورس و نرخ ارز در صدر اخبار اقتصادی قرار گرفته است.

از سال ۹۷ تاکنون، بحران و آشفتگی در بازار خودرو روز به روز افزایش پیدا کرده است و حتی افرادی هم که دل به دولت سیزدهم بسته بودند تا شرایط در این بخش عادی شود، ناامید شدند، زیرا چند ماه پیش، با حمایت وزیر صمت و تنها در یک مرحله، خودرو ۱۸ درصد گران شد.

حضور چند روز پیش و البته سرزده سیدابراهیم رئیسی به کارخانه ایران خودرو و اظهارات و سپس دستوراتش، مطالبه جامعه را بالا برده است و باید دید این وعده‌ها محقق خواهد شد یا نه؟

در همین خصوص، بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: یکی از سه مسئله مهم کشور که باعث معضلاتی هم شده، خودرو است. دهه‌هاست در خودروسازی با مدیریت دولتی و انحصار مواجه هستیم و این‌ها مشکلات اصلی ما است.

نماینده سبزوار افزود: ممنوعیت واردات خودرو‌های خارجی و غیررقابتی بودن فضا هم نتوانست خودروسازان را در مسیر عموم رضایت مردم هدایت کند. ادامه این شیوه در موضوع خودرو، مخالف اصل سوم قانون اساسی است؛ مخالف بند شش است، یعنی محو انحصارطلبی؛ بند هشت، مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت اقتصادی؛ بند ۹، رفع تبعیضات ناروا؛ بند ۱۲، پی ریزی اقتصاد صحیح جهت ایجاد رفاه و رفع فقر.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در موقعیت فعلی باید یک تصمیم جدی گرفته شود. حتی رهبر انقلاب که توجه جدی به تولید داخلی دارند، عدم رضایت خود را از این بخش اعلام داشتند. حضور سرزده رییس جمهور در کارخانه ایران خودرو و هشت دستور مهمی که ایشان صادر کردند می‌تواند برای حل این مسئله اتفاقات خوبی را برای مردم رقم بزند. قطعاً مجلس هم توجه ویژه‌ای به موضوع دارد.

محبی افزود: در بودجه سال آینده، طرح واردات محدود خودروی سواری مورد توجه قرار گرفته است. در کمیسیون تلفیق نیز واردات ۷۰ هزار خودرو مورد بحث واقع شده است و پیشنهاد شده که ۷۰ هزار خودرو به سقف ۱۰۰ هزار خودرو برسد و قطعاً این اتفاق خواهد افتاد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی اظهار داشت: امیدوار هستیم شرایطی در کشور به وجود بیاید که مردم بیش از این متضرر نشوند. مدت‌هاست مسئله خودرو یک مشکل جدی برای عموم مردم شده است، زیرا هزینه تمام شده بسیار بالا و عدم‌کیفیت که ناشی از انحصار و مدیریت دولتی می‌باشد، مردم را ناراضی کرده است. باید با این پدیده خاص برخورد قطعی شود تا اعتماد به مردمی که به سختی پول جهت خرید خودرو تهیه می‌کنند، برگردد.

وی گفت: دستورات رییس جمهور می‌تواند باب جدیدی از فضای رقابت و بهبود کیفیت و توجه به خودروی ملی واقعی و خودرو‌های رقابتی در بخش خصوصی ایجاد کند. در دستورات آقای رییسی چند نکته برجسته وجود دارد. اول، افزایش تولید. دوم، توجه ویژه به کیفیت و خودرو‌های پیشرفته با فناوری‌های نوین. سوم، بحث مشتری مداری. چهارم، خروج از انحصار. پنجم، از رده خارج کردن تدریجی خودرو‌های فرسوده. ششم، غیردولتی کردن تدریجی خودورسازی در ایران.

محبی در پایان خاطر نشان کرد: همه این موارد می‌توانند به حل بحران در حوزه خودرو کمک جدی کند، اگر همت و اراده بلند باشد. مردم خیلی وقت است که از وضعیت بازار خودرو گله دارند، نباید این وضع ادامه پیدا کند و بسیاری از افراد، خرید خودرو برایشان تبدیل به آرزو شود.

منبع: اقتصاد24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها