کد خبر: 647699
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی نامه نیوز با ساداتیان

مساله تضمین کار را به توقف مذاکرات رساند

سیدجلال ساداتیان نقش چندانی برای مواضع روسیه در وضعیت فعلی مذاکرات برجامی قائل نیست و معتقد است که مساله به اختلافات باقی‌مانده بین طرفین برمی‌گردد.

مساله تضمین کار را به توقف مذاکرات رساند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز، از عصر جمعه که جوزپ بورل خبر داد در روند مذاکرات هسته‌ای در وین وقفه ایجاد شده، حرف‌ها و گمانه‌ها و تحلیل‌ها شروع شد. درباره اینکه چرا مذاکرات متوقف شده یا کدام طرف برجامی در آن بیشتر نقش داشته است. درباره اینکه حالا چه می‌شود و چشم‌انداز مذاکرات چیست. یا حتی درباره اینکه مسائل و مشکلات اقتصادی ایران بدون مذاکره و توافق به کجا می‌رسد و ... 

سیدجلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین‌المللی در گفت‌وگوی خود با «نامه نیوز» به بحث چرایی ایجاد وقفه می‌پردازد. او معتقد است که دلیل اصلی این وضعیت آن بوده که ایران دنبال تضمین است و آمریکا نپذیرفته.

ساداتیان در ادامه گفت: «مساله اثرگذار دیگر احتمال خروج نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی بود که هیات ایرانی به آن اصرار دارد و آنها نمی‌پذیرند و بخش‌های مختلف سپاه را از هم جدا می‌کنند. ظاهرا در این باره هنوز اختلافات باقی است».

وی البته مسائل بین ایران و آژانس را نیز بروز این وضعیت موثر می‌داند. این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: « مساله بعدی سانتریفیوژهای نسل جدیدتری است که ایران از آنها استفاده کرده است. ایران به موجب برجام مجاز به استفاده از سانتریفیوژهای نسل یک و دو است اما بعد از آن در این حوزه پیشرفت کرد و این موضوع در سرعت و میزان غنی‌سازی تاثیر دارد. الان گفته می‌شود که ایران قادر به غنی‌سازی نود درصدی هم هست. اینها از دید غرب و آژانس به معنی آن است که ایران نزدیک به گریز هسته‌ای و دست یافتن به بمب هسته‌ای است».

سادتیان همچنین ادامه داد: «موضوع چالش‌ساز دیگر که در سفر آقای گروسی مورد توجه قرار گرفت این است که ایران در مواردی اطلاعات لازم را نداده به این معنی که دوربین‌ها آنلاین در همه مراکز فعال نیست تا لحظه به لحظه در جریان عملکرد ایران در همه مراکز باشند. در ایران اما به موجب مصوبه مجلس که به عنوان اقدام راهبردی مطرح شد، ایران نباید اطلاعات را بدهد و کارت‌های دوربین‌ها هم باید تا لغو تحریم در ایران بماند و این موضوع آنها را نگران می‌کند و این نگرانی را ایجاد کرده که شاید ایران دنبال وقت‌کشی است».

وی در پاسخ به این سوال که آیا مواضع اخیر روسیه و تضمین‌خواهی‌ آنها هم در این نتیجه تاثیری داشته یا خیر؟ گفت: «به هر حال همه این مسائلی که ذکر شد، تا حالا در دستور کار بود و پیش هم می‌رفت اما باید دید که چرا طرفین اکنون از خود انعطاف کمتری نشان می‌دهند؛ شاید اینکه روسیه با توجه به بحران اخیر‌، نقش کم‌رنگی در مذاکرات پیدا کرده، آمریکایی‌ها به فکر اخذ امتیازات بیشتر انداخته باشد. این البته بیشتر حدس و گمان است و اصل موضوع همان اختلافاتی است که وجود دارد».

ساداتیان هنوز به آینده مذاکرات امید دارد و احتمال فعال‌تر شدن میانجی‌هایی مثل قطر و عراق و ... را در این شرایط نادیده نمی‌گیرد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها