کد خبر: 647753
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه‌نیوز با امیرعلی ابوالفتح

مذاکرات شکست نمی‌خورد/مقصر توقف آمریکاست نه روسیه

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: هیچ انتظاری برای دستیابی سریع به توافق را ندارم و بعید می دانم ما در آینده نزدیک چند هفته ای به توافق برسیم.

مذاکرات شکست نمی‌خورد/مقصر توقف آمریکاست نه روسیه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: مذاکرات وین در حالیکه به پایان خود نزدیک شده بود و نماینده روسیه حتی پیش بینی کرد، روز جمعه رسما توافق احیای برجام اعلام می شود، به یکباره متوقف شد و هیچ کدام از طرف ها توضیح روشنی بابت این مسئله ارائه نکرد. آمریکا سکوت پیشه کرده است، اروپا متن توافق را نهایی می داند ولی کارشکنی روسیه را عامل اعلام نشدن احیای برجام معرفی می کند، روسیه خود را بی اطلاع از علت توقف نشان می دهد و ایران نیز موضع روشنی نمی گیرد گرچه خبرگزاری ایرنا صحبت از آن کرده که آمریکا و روسیه باید اختلافاتشان را با هم حل کنند اما برخی رسانه های دیگر نیز اعلام می کنند متن هنوز نهایی نشده و برخی اختلافات بین ایران و آمریکا همچنان باقی است.

امیرعلی ابوالفتح در گفتگو با نامه نیوز درباره توقف مذاکرات وین به دلیل عوامل خارجی گفت: اروپایی ها که از عوامل خارجی سخن می گویند باید درباره این موضوع توضیح دهند، شاید رودربایسی دارند نمی خواهند از موضوع اوکراین نام ببرند. اگر بحث تضمینی است که روسیه درخواست داشته، این موضوع محدود به مسکو نیست چون ایران هم چنین تضمینی می خواهد.

وی افزود: چه طور درخواست ایران عوامل داخلی برجام تفسیر می شود اما درخواست روسیه برای تضمین جزء عوامل خارجی قرار می گیرد. وقتی غربی ها تأکید می کنند که ایران نباید در موضوع هسته ای برنامه ای غیرصلح آمیز داشته باشد در واقع نوعی تضمین می خواهند. در مجموع با هر تفسیری اگر روس ها در موضوع مذاکرات وین مانع تراشی کرده باشند مربوط به موضوع داخل برجام می شود چون روسیه عضو 4+1 است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: برخلاف تبلیغات اروپایی که می خواهند روسیه را عامل توقف مذاکرات وین نشان دهند، واقع قضیه آن است که آمریکایی ها نمی خواهند رویکرد مسئولانه در پیش بگیرند، توئیت آقایان امیرعبدالهیان و شمخانی هم این را نشان می دهد. در واقع این آمریکاست که در مسیر مذاکرات مانع تراشی می کند چون با درخواست ایران موافقت نکرده و مانع رسیدن به توافق شده، این حرف را ایران بارها و بارها در این مدت بیان کرده است و ربطی به جنگ اوکراین ندارد.

وی افزود: برخلاف موضع اروپا که می گوید «متن توافق آماده است»، این طور نیست. اگر متن آماده بود، آمریکا رسما اعلام می کرد که تمام تحریم های بعد از 8 می سال 2018 لغو می شود اما آمریکایی ها هنوز چنین موضعی نگرفتند، حال آنکه این درخواست ایران برای احیای برجام است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: دستگاه تبلیغاتی غرب چون نمی خواهد آمریکا را مقصر شکست مذاکرات وین معرفی کند، بهانه می آورد که خواسته روس ها موجب توقف مذاکرات شده است. این حرف در زمانی مورد قبول واقع می شود که آمریکایی ها خواسته ایران درباره لغو تمام تحریم های بعد از 8 می سال 2018 را بپذیرند.

وی با بیان اینکه حتی بدون درخواست تضمین روسیه، هنوز مشکلاتی بین ایران و آمریکا باقی مانده، افزود: مذاکرات وین شکست نمی خورد، حتی اگر الان به نتیجه نرسند 2 یا 3 ماه دیگر دوره بعدی مذاکرات از سر گرفته می شود چون جایگزینی ندارد. از این رو اروپایی ها به آن می گویند «توقف موقت».

ابوالفتح گفت: هیچ انتظاری برای دستیابی سریع به توافق را ندارم و بعید می دانم ما در آینده نزدیک چند هفته ای به توافق برسیم ولی در نهایت این توافق باید حاصل شود، شاید زمانش 4 یا 5 سال دیگر باشد چون راه جایگزین دیگری وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها