کد خبر: 647947
تاریخ انتشار :

فلاحت‌پیشه: فضای جنگ به نفع روسیه و اسرائیل است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم گفت: حمله موشکی سپاه نشان داد که سیاست دفاعی ایران، هسته‌ای نیست

فلاحت‌پیشه: فضای جنگ به نفع روسیه و اسرائیل است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دهه اول اسفندماه، شاید از همان روزی که فرمان جنگ پوتین صادر شد و لشکرکشی همه‌جانبه ارتش روسیه به خاک اوکراین، قلب اروپا را در بهت و شگفتی فرو برد، به باور برخی تحلیلگران آغاز دورانی تازه در مناسبات کشورها و روابط بین‌الملل بود. دورانی که نماینده پیشین مجلس که علاوه‌بر حدود یک دهه عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سابقه ریاست بر این کمیسیون را نیز در کارنامه دارد، معتقد است دورانی است که باید با دقت بیشتر و حساسیت دوچندان به تحولاتش نگریست.

حشمت‌اله فلاحت‌پیشه که حالا یک روز پس از حمله موشکی سپاه به نقطه‌ای در اربیل کردستان عراق، بار دیگر بر افزایش حساسیت و دقت در تحلیل اوضاع تاکید دارد، با اشاره به تلاش‌های گسترده‌ای که در تمامی این سال‌ها، برای جلوگیری از شکل‌گیری دیپلماسی در روابط خارجی ایران صورت گرفته، می‌گوید: این اسرائیلی‌ها بودند که همواره بیشترین و پررنگ‌ترین نقش را در این مسیر ایفا کرده و همچنان نیز ایفا می‌کنند و این درحالی است که همزمان از هیچ تلاشی هم برای بالا بردن سطح تنش نظامی در منطقه، به‌خصوص علیه ایران فروگذار نمی‌کنند. او با بیان این‌که عملیات موشکی سپاه، صرفاً واکنشی بوده به عملیاتی که یک هفته پیش از آن، اسرائیلی‌ها انجام داده و دو نفر از نیروهای عالی‌رتبه سپاه را به شهادت رساندند، می‌گوید: نباید حمله موشکی سپاه به مقر موساد در اربیل را کنار بحث برجام و مذاکرات تحلیل کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با یادآوری این‌که عملیات حدودا یک هفته پیش اسرائیل به‌نحوی مشکوک، درست در همان روزی که سران رژیم صهیونیستی و روسیه با یکدیگر مذاکره تلفنی داشتند، انجام گرفت، به «عصر ما» می‌گوید: مسئله این است که اسرائیل در تمام این مدت، همزمان تلاش گسترده‌ای داشته تا این‌طور القا کند که موضوع موشکی و توان نظامی ایران به برجام و پرونده هسته‌ای ارتباط دارد اما درنهایت این تلاش به سود ایران تمام شد و اتفاقا همین تحرکات شدید رژیم صهیونیستی، ایران را در موقعیتی قرار داد که امکان استفاده از حق مشروع دفاع از خود را داشته باشد. 

او که معتقد است جمهوری اسلامی درنهایت خواهان احیای برجام و بازگشت به تعهدات است، گفته است: ایران درمجموع در تلاش برای امضای توافق است. امریکایی‌ها نیز باید به این مهم توجه داشته باشند. ضمن آن‌که در حال حاضر واقعیت صحنه نشان داده قدرت منطقه‌ای و توان موشکی جمهوری اسلامی به‌رغم تمامی تحریم‌ها، تضعیف نشده و نخواهد شد و این پیامی است که امریکایی‌ها باید دریافت کنند و بدون معطلی کار برجام را تمام کنند و پرونده را ببندند.

فلاحت‌پیشه معتقد است: جهان، امروز با دو پرونده عظیم و البته مفتوح و باز روبرو است؛ یکی پرونده جنگ در اوکراین و دیگری پرونده دیپلماسی در وین. او می‌گوید: در این شرایط اگر امریکایی‌ها در وین به‌سمت توافق با ایران گام بردارند، در عین حال فضای دیپلماسی را در سطح جهان تقویت می‌کنند. حال آن‌که در غیر این صورت، این فضای جنگ است که تقویت خواهد شد. 

او با تاکید بر این‌که روسیه و اسرائیل به‌عنوان دو بازیگر مهم در این میدان، «تقویت فضای جنگ» را به سود خود می‌دانند، معتقد است که درمقابل آن‌چه به سود امریکا و ایران است، مشخصاً «تقویت فضای دیپلماسی» است.

فلاحت‌پیشه می‌گوید: اتفاقاً همین قدرت‌نمایی موشکی ایران که اتفاقاً در این عملیات بار دیگر ثابت شد که سیاست دفاع ایران، مبتنی بر توان دفاعی غیرهسته‌ای است و این درحالی است که این سیاست دفاع غیرهسته‌ای، به اندازه مکفی برای مقابله با تعهدیدات منطقه‌ای کارآیی دارد.

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها