کد خبر: 648136
تاریخ انتشار :

روسیه به خواسته‌اش رسید | لاوروف: تضمین‌های کتبی از آمریکا دریافت کردیم

آخرین خبر/ وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو اعلام کرد: از آمریکا تضمین کتبی درباره همکاری در چارچوب برجام دریافت کردیم.

روسیه به خواسته‌اش رسید | لاوروف: تضمین‌های کتبی از آمریکا دریافت کردیم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«سرگئی لاوروف» با مفید توصیف کردن دیدار با وزیر خارجه ایران گفت که حتی در شرایط تحریم‌های غیرقانونی غرب علیه روسیه، مسکو همکاری خود را با ایران افزایش می‌دهد.

وی در آغاز این کنفرانس خبری در خصوص دیدار با همتای ایرانی خود گفت:‌ مذاکرات با وزیر امور خارجه ایران مفید بود و در حال کار بر روی پیش نویس یک توافقنامه جدید بین دو کشور هستیم که این پیش‌نویس اصول همکاری ما در عرصه بین‌الملل را تعریف می‌کند».

لاوروف همچنین درباره این پیش‌نویس توضیح داد:‌«مذاکرات در فضایی بسیار دوستانه برگزار شد و صریح و منسجم بود. فکر می‌کنم مفهید بود. هم‌اکنون پیش‌نویس یک توافق بسیار گسترده بین دو کشور در حال انجام است و تأیید آن با ابتکار عمل طرف ایرانی انجام گرفت و ما برای امضای آن در اسرع وقت ابراز علاقه کردیم».

لاوروف در خصوص تحریم‌های یکجانبه غرب علیه دو کشور ایران و روسیه ادامه داد:‌«من با همتای ایرانی خود به توافق رسیدم که تأثیرات تحریم‌های غرب و معیارهای دوگانه و متناقض آن را نادیده بگیریم و آن‌ها را بی‌اثر کنیم».

لاوروف: مسکو تضمین‌های کتبی از آمریکا دریافت کرده که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته ای ایران نخواهد شد. وزیر امور خارجه روسیه دیدار با امیرعبداللهیان را بسیار صریح و مفید توصیف کرد و در خصوص سفر به ایران گفت: دعوت برای سفر به ایران را پذیرفته است و به زودی درباره تاریخ آن توافق خواهد شد».

وزیر امور خارجه روسیه همچنین تصریح کرد که روسیه از ایالات متحده، تضمین کتبی دریافت کرده است که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته ای ایران نخواهد شد.

قدردان موضع بی‌طرفانه ایران در قضیه اوکراین هستیم

لاوروف با قدردانی از موضع بی طرفانه ایران در تحولات اوکراین گفت: «قطعاً ما به موضوع اوضاع اوکراین و اطراف آن پرداختیم. من از همکاران ایرانی خود برای موضع متوازن و بی‌طرفانه خود و درک نگرانی‌های امنیتی روسیه که در نتیجه اقدامات ثبات زدای ایالات متحده و همپیمانان ناتو آن بروز پیدا کرده است. قدردانی می‌کنیم».

امیرعبداللهیان: روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود

وزیر خارجه با بیان این‌که امروز درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد: روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.

وی گفت: ما چنانچه با طرف آمریکایی در خصوص برخی از مسائل باقیمانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفت‌وگوهایی که امروز با آقای لاوروف داشتیم، روسیه همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیار مثبت و سازنده داشت تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.

وی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد و بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند را اعلام کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام باشد، تصریح کرد: حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تامین منافع قطعی ملت ایران مورد اهتمام جدی ماست. امروز جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر فعال، مستقل و تاثیرگذار است که در چارچوب سیاست خارجی متوازن خودش نه برای خود اقماری می‌طلبد و نه اقمار هیچ طرفی خواهد بود.

* هیچ عاملی نمی‌تواند در مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی، تاثیر سلبی و منفی بگذارد

وزیر خارجه تصریح کرد: هیچ عاملی نمی‌تواند در مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی، تاثیر سلبی و منفی بگذارد. آنچه در وین می‌تواند نقش تعیین کننده داشته باشد، نگاه واقع بینانه طرف آمریکایی در روزها و هفته‌های پایانی رسیدن به نقطه توافق است.

* جنگ در اوکراین را راه حل نمی‌دانیم

وی همچنین گفت: با همکارم لاورف در خصوص تحولات اوکراین گفتگو کردم و راه حل بحران اوکراین را با درک شناخت ریشه‌های واقعی آن، در حل سیاسی می‌دانیم. همانطور که با جنگ در افغانستان و یمن و سایر کشورها مخالفیم، جنگ در اوکراین را راه حل نمی‌دانیم.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ضمن این‌که ریشه‌های این بحران را درک می‌کنیم از گفت‌وگوهایی که بین لاوروف و وزیر خارجه اوکراین از آنتالیا شروع شده و به صورت وبیناری ادامه دارد حمایت می‌کنیم. شب گذشته گفت‌وگوی طولانی با وزیر خارجه اوکراین داشتم. وزیر خارجه اوکراین از من خواست که این پیام را به آقای لاوروف منتقل کنم که اوکراین خواستار توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است.

وزیر خارجه با اشاره به تحریم‌های آمریکا اظهار داشت: ما همانطور که مخالف جنگ هستیم، مخالف اعمال تحریم‌های یکجانبه هستیم. تحریم‌هایی که ملت‌ها را هدف قرار داده و جمهوری اسلامی ایران یکی از طرف‌هایی است که سال‌ها با تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا مواجه است. 

وی گفت: معتقدیم برای بازگشت آوارگان و بازسازی در سوریه و در مسیر سیاسی تمرکز بر فرمت سازنده آستانه استفاده کرد و به مردم سوریه کمک کرد که از این شرایط سختی که با آن مواجهند که تحریم‌های یکجانبه سزار علیه ملت سوریه اعمال می‌شود مردم سوریه بتوانند به زندگی طبیعی خود برگردند و در بازسازی سوریه و بازگشت آوارگان سرعت داده شود.

* با قوت و همچنان از رفع تحریم‌های انسانی و شکستن محاصره انسانی و آتش بس در یمن حمایت می‌‌کنیم

وی به مسئله یمن اشاره کرد و گفت: ما با قوت و همچنان از رفع تحریم‌های انسانی و شکستن محاصره انسانی و آتش بس در یمن حمایت می‌‌کنیم. معتقدیم مذاکرات یمنی - یمنی باید مسیر آینده یمن را تعیین کند و توقف هر چه سریع‌تر جنگ و محاصره انسانی یک هدف اصلی است.

وزیر خارجه بیان کرد: در موضوع افغانستان بر تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام و توجه به وضعیت انسانی در این کشور تأکید داریم و مسئله فلسطین از جمله موضوعات مورد توجه ما در این گفت‌وگوها بود.

امیرعبداللهیان گفت: یک بار دیگر از گفت‌وگوهای مثبت مفید و سازنده‌ای که با آقای لاوروف داشتیم و از لاوروف دعوت کردم که در آینده نزدیک در تهران راجع به آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه و پیگیری‌هایی که باید در موضوعات و همکاری‌‌های منطقه‌ا‌ی و بین‌المللی با هم داشته باشیم، نشست زودهنگام دیگری را با استقبال از آقای لاوروف شاهد باشیم.

حسین امیرعبداللهیان ظهر امروز در رأس هیأتی به منظور گفت‌وگو با لاوروف وارد مسکو شد و در محل وزارت خارجه فدراسیون روسیه با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به مسکو با بیان این‌که جنگ را چه در اوکراین، افغانستان، یمن و هر نقطه‌ای دیگری از جهان به صراحت محکوم می‌کنیم، گفت: بر راه حل سیاسی در موضوع اوکراین تمرکز می‌کنیم. امیرعبداللهیان همچنین در دیدار با لاوروف با بیان اینکه صرفنظر از هر تحول بین‌المللی توسعه مناسبات با روسیه برای ایران حائز اهمیت است، از تلاش‌های هیأت روسیه در وین برای کمک به نزدیک شدن به توافق قدردانی کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها