کد خبر: 648228
تاریخ انتشار :

اظهارات جنجالی نخست وزیر انگلیس درباره نازنین زاغری

فارس/ نخست‌وزیر انگلیس گفت که مذاکره بر سر آزادی «نازنین زاغری» در ایران در جریان است اما جزئیات بیشتری ارائه نداد.

اظهارات جنجالی نخست وزیر انگلیس درباره نازنین زاغری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش روزنامه انگلیسی «میرور»، جانسون گفت: «مذاکرات با ایران بر سر آزادی نازنین زاغری-راتکلیف ایرانی-بریتانیایی تا آخرین لحظه ادامه می‌یابد». اما طبق این گزارش، وی افزود نمی‌تواند چیز بیشتری بگوید زیرا مذاکرات با ایران همچنان در جریان است. 

نخست‌وزیر انگلیس در هتل «امارات پالاس» ابوظبی در پاسخ به این سوال که آیا تیم مذاکره کننده این کشور در حال حاضر در تهران حضور دارد، گفت: درست است و مدت‌هاست که ما در حال مذاکره برای آزادی شهروندان دوتابعیتی خود در تهران هستیم. 

 نازنین زاغری جاسوسی که تحت پوشش خبرنگار در ایران فعالیت می‌کرد و به جرم جاسوسی برای انگلیس دستگیر شده بود، با پایان محکومیت ۵ ساله و در ازای آزادسازی ۵۳۰ میلیون دلار اموال بلوکه شده ایران و آزادی یک ایرانی در انگلیس احتمالا در روزهای آینده مبادله شود.

دستگیری این جاسوس در سال ۹۵ موجب دستگیری ۵۰ نفر از عوامل جاسوس انگلیس در ایران شده بود. کار این سر شبکه جاسوسی آموزش جاسوس بود، لذا در پی دستگیری این فرد چند شبکه جاسوسی متلاشی‌ شده و اسناد بسیار مهمی از نقش انگلیس در جاسوسی در دیگر کشورها در اختیار ایران قرارگرفته است.

پیش‌تر، روزنامه انگلیسی «گاردین» (۱۵ فوریه/۲۶ بهمن‌ماه) به نقل از وزارت خارجه این کشور مدعی شدن لندن در حال بررسی گزینه‌های خود برای پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی به جمهوری اسلامی ایران است. 

وزیر امور خارجه انگلیس پیش از آن هم گفته بود که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی کشورش به ایران یک «بدهی قانونی» است و دولت لندن می‌خواهد آن را پرداخت کند.

ایران و انگلیس در دهه ۱۹۷۰ میلادی قراردادی برای تحویل ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به طرف ایرانی امضا کردند. لندن، بعد از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحویل این تانک‌ها به ایران را متوقف کرد. رژیم پهلوی همه مبالغ مربوط به این قرارداد را که بر اساس برخی گزارش‌ها بالغ بر یک میلیارد دلار بوده را پرداخت کرده است.

دیوان داوری بین المللی یک شرکت بریتانیایی خدمات نظامی را به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند به دولت ایران ملزم کرده است. با این وجود، انگلیس به بهانه اینکه تحریم‌های بین‌المللی اجازه انتقال پول به ایران را نمی‌دهد، آن زمان از بازپرداخت این رقم خودداری کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها