کد خبر: 648281
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با منصور حقیقت‌پور

ایران این توانایی را دارد که در غیاب روسیه گاز اروپا را تأمین کند

منصور حقیقت‌پور گفت: ما در شرایط تحریم نفت خود را زیر قیمت و خیلی زیر قیمت به روس‌ها دادیم. خب آنها نفعی در تحریم ما بردند و اگر اکنون هم ایران نفعی از شرایط جدید ببرد، نباید قابل انتقاد روس‌ها باشد.

ایران این توانایی را دارد که در غیاب روسیه گاز اروپا را تأمین کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: در پی حمله روسیه به اوکراین این احتمال به شدت وجود دارد که روسیه تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار بگیرد که اگر چنین شود به دلیل آنکه روسیه بخش قابل توجهی از گاز اروپا را تأمین می‌کند حتما شاهد اتفاقی مهم خواهیم بود. در این بین اما یک پرسش مهم وجود دارد؛ آنکه اگر روسیه تحریم شود، ایران می‌تواند جایگزین این کشور در تأمین گاز اروپا شود؟

منصور حقیقت‌پور، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «به نظرم توقف پیش‌آمده کوتاه‌مدت است و مشکل حل شده است؛ به خصوص با سفر اخیر آقای امیرعبدالهیان مشخص شد که روند مذاکرات برای کسب نتیجه نهایی معطل نمی‌ماند. حالا از این به بعد اگر احیانا توقف طولانی شود، مقصر آمریکایی‌ها هستند».

او ادامه داد: «تیم مذاکره‌کننده ایرانی با خطوطی که مسئولان عالی نظام ترسیم کرده‌اند، چارچوب‌های جمهوری اسلامی ایران را به طرف‌های مذاکره اعلام کرده‌اند و موضع ایران مشخص است و دیگر توپ در زمین ما نیست. این را هم اضافه کنم که ادامه توقف مذاکرات بیشتر به ضرر طرف‌های غربی است و خود آنها هم این موضوع را می‌دانند».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران می‌تواند جایگزین روسیه در تأمین گاز اروپا در صورت تحریم روسیه از سوی اتحادیه اروپا شود، بیان کرد: «به هر حال شرایط موجود تهدیدها و فرصت‌هایی برای ایران ایجاد کرده است که فرصت‌هایش بیشتر هم هست. ایران زیرساخت‌های لازم برای تأمین گاز اروپا را دارد و این توانایی کاملا موجود است و از نظر فنی ما چنین قابلیتی را داریم که در غیاب روسیه گاز اروپا را تأمین کنیم. حالا هم بحرانی در دنیا حادث شده است که می‌تواند فرصتی برای ایران فراهم کند. ما جنگ را به هیچ‌وجه تأیید نمی‌کنیم اما وقتی منفعتی به‌وجود آمده باشد، از نظر منطقی باید از آن استفاده کنیم».

حقیقت‌پور در پایان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا چنین عزم سیاسی که ایران جایگزین روسیه شود، در مسئولان وجود دارد یا خیر، گفت: «مسئولان ما زیرک هستند و چنددهه است که زیر بار مسئولیت‌ها کارکشته شده‌اند و در سخت‌ترین شرایط کشور را اداره کرده‌اند؛ پس حتما بهترین تصمیم که نزدیک به تأمین منافع ملی باشد را اتخاذ می‌کنند. اینکه ایران جایگزین روسیه در تأمین گاز اروپا شود برای روس‌ها هم قابل قبول است زیرا ما در شرایط تحریم نفت خود را زیر قیمت و خیلی زیر قیمت به روس‌ها دادیم. خب آنها نفعی در تحریم ما بردند و اگر اکنون هم ایران نفعی از شرایط جدید ببرد، نباید قابل انتقاد روس‌ها باشد. هرچند این را هم بگویم که تا کنون بحث تحریم انرژی روسیه از سوی اروپا به طور جدی مطرح نشده است و هنوز هم آلمان گاز مورد نیاز خود را از روسیه تأمین می‌کند. بنابراین باید دید که شرایط به چه سمتی پیش می‌رود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها