کد خبر: 648553
تاریخ انتشار :

رونمایی از دستاوردهای مهم در روز ملی فناوری هسته‌ای

ایسنا/ معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تشریح برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در سال جدید پرداخت و اعلام کرد: انشاءالله در روز ۲۰ فروردین، سالروز ملی فناوری هسته‌ای، برنامه‌ها و دستاوردهایی مهم در حوزه‌های سلامت، کشاورزی و پرتودهی محصولات و مواد غذایی را رونمایی خواهیم کرد.

رونمایی از دستاوردهای مهم در روز ملی فناوری هسته‌ای
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمد اسلامی در ابتدای این گفت‌وگوی رادیویی ضمن آرزوی سلامتی، بهروزی و موفقیت برای کشور و مردم در سال جدید درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی ایران گفت: نکته مهمی درباره برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی وجود دارد و آن، هجمه ظالمانه و غیرقانونی علیه برنامه هسته‌ای ایران است. رفع این موضوع مستلزم آن است که ما حرکت‌ دقیق و هوشمندانه‌ای در برنامه‌های سازمان انرژی اتمی داشته باشیم و با برقراری تعاملات درست، کشور را از این چالش و تنش‌های مصنوعی در حوزه هسته‌ای رها کنیم. در این چند ماه گذشته تلاش کردیم که این موضوع و چالش‌ها کمتر شود.

وی ادامه داد: فناوری هسته‌ای ابعاد گسترده‌ای دارد و متاسفانه رژیم غاصب صهیونیستی تلاش می‌کند تا با القای وجود انحراف در برنامه هسته‌ای ایران، فشارها را بر کشور تشدید کند و بر جریان صنعتی و توسعه‌ای کشور تاثیرگذار باشد.

اسلامی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوالی در خصوص توانمندی دانشمندان صنعت هسته‌ای کشور و ورود ایران به باشگاه کشورهای قدرتمند دارنده فناوری هسته‌ای گفت: موضوع حضور ایران در بین قدرت‌های هسته‌ای جهان بسیار راهبردی و حائز اهمیت است. هفته‌ گذشته مقامات آمریکایی به‌صراحت و برای اولین بار اعتراف کردند که تحریم‌های هسته‌ای بر ایران تأثیری نخواهد داشت و باید نگاهی دیگر به ایران داشته باشیم. این اعترافات، تسلیم‌شدن در برابر اراده ملت ایران را نشان می‌دهد.

وی در خصوص شعار سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» و تاثیر فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی بر تحقق این شعار بیان کرد: موضوعی که مقام معظم رهبری برای شعار سال بیان فرمودند، برای آینده کشور بسیار با اهمیت و حیاتی است. در متن بحث «دانش‌بنیان» موضوع فناوری‌های نوین از جمله هسته‌ای سهم بزرگی دارد و ما با پایه‌گذاری که در سند جامع توسعه راهبردی صنعت هسته‌ای انجام دادیم، در گستره وسیعی هدف‌گذاری جهت توسعه فناوری‌های نو را خواهیم داشت و اجرای این سند با تحقق شعار سال کاملاً منطبق است. انشاءالله در روز ۲۰ فروردین، سالروز ملی فناوری هسته‌ای، برنامه‌ها، جهت‌گیری‌ها و دستاوردهای مهمی را در این خصوص رونمایی خواهیم کرد.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره اهم دستاوردهایی که در سالروز ملی فناوری هسته‌ای سال ۱۴۰۱ رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: برای ما سلامت مردم بسیار مهم بوده و لازم است با دانش هسته‌ای شرایطی را ایجاد نماییم که با حداقل عارضه و حداکثر تاثیر بتوانیم سرطان و بیماری‌های مشابه آن را درمان کنیم. در این راستا رادیودارویی کاملاً بومی و با طراحی داخلی برای درمان سرطان تولید شده است و دوره آزمایشگاهی آن به اتمام رسیده، پس از دریافت مجوز از وزارت بهداشت، وارد فاز بالینی می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تولید رادیوداروها جزو کشورهای پیشتاز جهان محسوب می‌شویم و انشاءالله تلاش‌های دانشمندان صنعت هسته‌ای در حوزه درمان و سلامت مثمر ثمر باشد.

اسلامی ادامه داد: در بخش «فناوری پلاسما» که یک قسمتی از حوزه گسترده فناوری هسته‌ای است، اقدامات ویژه‌ای داشته‌ایم و برای درمان سرطان، دیابت و حوزه مواد غذایی و کشاورزی ... از این روش به صورت حرفه‌ای استفاده خواهیم کرد.

وی در پایان با اشاره به دستاوردی مهم در زمینه‌ی پرتودهی محصولات کشاورزی و مواد غذایی تصریح کرد: یک مورد از دستاوردهای جدید سازمان، فناوری در حوزه پلاسما مربوط به سم‌زدایی از محصول پسته است که با بهره‌گیری از این تکنولوژی مشکل آفت پسته قابل پیشگیری و رفع خواهد بود. پسته ایران سهم بزرگی در صادرات و ارزش اقتصادی برای کشور دارد که انشاءالله با این روش ارزش اقتصادی بالایی در صادرات این محصول ایجاد می‌شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها