کد خبر: 648560
تاریخ انتشار :

ابراهیم رئیسی، چهره سال ۱۴۰۰ / پیروز انتخابات خرداد، زیر فشار انتقادها

سید ابراهیم رئیسی را بی‌تردید باید چهره اصلی انتخابات ۱۴۰۰ دانست. کسی که با حضور در انتخابات، نامزدهای اصولگرا را متحد کرد و در نهایت موفق شد رای سال ۹۶ خود را با اندکی افزایش بیشتر کند؛ آن هم در کم‌رمق‌ترین انتخابات تاریخ جمهوری اسلامی.

ابراهیم رئیسی، چهره سال ۱۴۰۰ / پیروز انتخابات خرداد، زیر فشار انتقادها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ابراهیم رئیسی چهره ناآشنایی نیست. او از سال ۹۶ به این سو به‌عنوان یک چهره آماده برای اداره کشور معرفی شد و بالاخره به کرسی ریاست‌جمهوری رسید. (زندگینامه رئیسی را بخوانید)

او پس از پیروزی در انتخابات به چالش‌های متعددی روبرو بود. مهمترین آنها، چینش کابینه؛ که به زعم‌ منتقدان، در آن موفق نبود. ناهماهنگی در کابینه به ویژه در تیم اقتصادی آن سرزنش حامیان دولت را هم برانگیخت و خود را در موضوع یارانه، بورس و ارز ۴۲۰۰تومانی نشان داد.

بحران دیگر، مهار کرونا بود. با وجود موفقیت اولیه دولت در خرید واکسن، تصمیمات اشتباه در رابطه با کاهش محدودیت‌های کرونایی، کشور را وارد پیک ششم و جهش قربانیا اُمیکرون کرد و نشان داد وزارت بهداشت دولت رئیسی چندان آماده برای برخورد با بحران کووید نیست.

چالش سوم به طرح صیانت مجلس بازمی‌گشت که برخی آن را تله منتقدان دولت برای رئیسی خواندند. با این حال پالس مثبت وزارت ارتباطات، کاهش پهنای باند و حرف و حدیث ها درباره فیلتر اینستاگرام و افزایش تعرفه اینترنت، دولت را در حوزه فضای مجازی به شدت آسیب‌پذیر کرد.

یک چالش مهم دیگر در برابر رئیسی، بحران تورم بود. رئیسی با کمک نشانه‌های مثبت مذاکراتی و افزایش شدید قیمت نفت، موفق شد بازار ارز را رام کند. اما گرانی به سراغ کالاهای اساسی رفت و عزم مجلس برای حذف ارز ترجیحی، این بحران را مضاعف کرد. برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند که اگر توافق در وین به دست نیاید، بعید نیست که سال ۱۴۰۱ سال شوک‌های اقتصادی به مردم شود.

مذاکرات وین، پنجمین بحران رئیسی در سال ۱۴۰۰ بود. برخلاف نظر برخی جریانات تندرو، او مذاکرات وین را تعطیل نکرد ولی نتوانست در سالی که گذشت پرونده مذاکرات را ببندد. پیچیدگی‌های مذاکرات در نهایت او را در رسیدن به توافقی فوری، ناکام گذاشت. (درباره چالش مذاکرات وین اینجا بیشتر بخوانید)

انتصابات فامیلی، بحران ششم رئیسی بود. دولت او درگیر قوم و خویش‌گرایی شد که البته رئیسی کوشید خیلی سریع آن را جبران کند اما در نهایت فهرستی از این قوم و خویش‌ها برای او دردسر شد. درست مانند برخی اظهارنظرهای حاشیه‌ساز و سفر خارجی پُرحاشیه به مسکو که درگیر مسائل غیررسمی شد.

نارضایتی از اوضاع عرضه خودرو، گرفتار شدن در طرح‌های تازه بنزینی، گرفتاری‌های بورس و رکود تورمی مسکن هم از دیگر حواشی به وجود آمده برای دولت رئیسی در سال ۱۴۰۰ بودند.

با این وجود رئیسی در سال اول ریاست‌جمهوری‌اش، نه درگیر دعواهای معمول سیاسی و کنایه زدن به این و آن شد و نه مانند روحانی به بهانه کرونا خانه نشینی پیشه کرد. او در این چند ماه سفرهای استانی را پی گرفت که امیدبخش بود اما هنوز تا رسیدن به جامعه‌ای امیدوار، دولت راهی طولانی در پیش دارد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها