کد خبر: 648584
تاریخ انتشار :

سکه در ۱۴۰۰ چقدر گران شد؟

براساس تحلیل ارائه‌شده از سوی نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران و بررسی‌ روند بازار سکه و طلای داخلی طی یک‌ساله ۱۴۰۰، به ترتیب نرخ ارز ۳.۵ درصد، سکه ۱۰ درصد، اونس جهانی طلا ۱۲ درصد و طلای داخل ۱۳ درصد رشد قیمت نسبت به ابتدای سال داشته‌اند و براین اساس کمترین میزان رشد و تورم را میان افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات طی سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده‌اند.

سکه در ۱۴۰۰ چقدر گران شد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سالی که گذشت، سالی پر از فراز و نشیب برای بازار سکه و طلا و قیمت آن‌ها بود؛ قیمت سکه در طول سال ۱۴۰۰ به طور متوسط یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش داشت و براین اساس سکه در سالی که گذشت، افزایش ۱۰ درصدی قیمت را تجربه کرد.

هر قطعه سکه تمام طرح جدید از متوسط ۱۱ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان در اوایل سال به ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرد که نشان از افزایش حدوداً ۱۰ درصدی افزایش قیمت در طول یک سال اخیر دارد.

همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار در ابتدای سالی که گذشت، یک میلیون و ۸۰ هزار تومان بود و در آخرین معاملات پایانی سال به یک میلیون و ۲۲۵ هزار تومان رسید. به طور متوسط هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۴۵ هزار تومان معادل ۱۳ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

نرخ ارز نیز در ابتدای سال گذشته، ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان بوده و در پایان سال به ۲۶ هزار و ۲۵۰ تومان رسید؛ هر دلار آمریکا به طور متوسط ۱۰۰۰ تومان در طول سال ۱۴۰۰، معادل ۳.۵ درصد افزایش قیمت داشته است؛ بنابراین قیمت ارز کمترین میزان رشد را داشته است.

از سوی دیگر قیمت اونس جهانی طلا نیز طی یک سال اخیر و با توجه به تحولات سیاسی- اقتصادی جهان در روزهای پایانی سال و به‌ویژه جنگ روسیه -اوکراین، از هر اونس ۱۷۳۵ تا ۱۹۴۲ دلار افزایش پیدا کرد که به طور متوسط ۱۲ درصد رشد قیمت را نشان می‌دهد.

این میزان افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، سکه، طلای داخلی و جهانی به نسبت افزایش قیمت سایر کالاها طی یک‌ساله ۱۴۰۰، کمترین میزان رشد را در میان سایر کالاها و خدمات داشته که خود جای تامل و دقت بیشتر دارد.

وضعیت بازار سال ١۴٠١ سکه و طلا به دو دلیل قابل پیش‌بینی دقیق نیست...

در این راستا، محمد کشتی‌آرای در رابطه با پیش‌بینی آینده بازار سکه و طلا در سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: به طور معمول در روزهای پایانی هر سال می‌توان وضعیت بازار و قیمت‌ سکه و طلا در بازار سال پس از آن را به صورت نسبی پیش‌بینی کرد؛ اما در حال حاضر دو فاکتور مهم پیش ‌رو است که می‌تواند مسیر پیش‌بینی‌ را تغییر دهد.

وی افزود: علاوه بر بحث مذاکرات هسته‌ای، موضوع بحران سیاسی موجود (جنگ روسیه- اوکراین) وجود دارد؛ هر اتفاقی در رابطه با این دو موضوع و فاکتور مهم می‌تواند تاثیر عمده‌ای بر قیمت طلا و نرخ ارز داشته باشد. بنابراین با توجه به وضعیت فعلی، آینده بازار طلا قابل پیش‌بینی دقیق نیست.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها