کد خبر: 648666
تاریخ انتشار :

آمریکا و متحدانش به طالبان درباره بستن دبیرستان های دخترانه هشدار دادند

وزرای امور خارجه آمریکا، بریتانیا، کانادا، فرانسه، ایتالیا،نروژ و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که تصمیم طالبان درباره عدم بازگشایی دبیرستان‌های دخترانه در افغانستان تاثیر اجتناب‌ناپذیری را برچشم‌انداز کسب حمایت بین‌المللی از افغانستان خواهد داشت.

آمریکا و متحدانش به طالبان درباره بستن دبیرستان های دخترانه هشدار دادند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه انگلیس منتشر شد آمده است:‌ ما در محکومیت تصمیم طالبان برای محروم کردن بسیاری از دختران افغان از فرصت بازگشت به مدرسه متحد هستیم. اقدام طالبان در تضاد با تضمین های عمومی آن به مردم افغانستان و جامعه جهانی بود.

این بیانیه می‌افزاید:‌ این تصمیم پس از ماه ها تلاش جامعه جهانی برای حمایت مالی از معلمان افغان و بر اساس این انتظار گرفته شد که مدارس برای همه باز باشد.

در بیانیه یادشده از طالبان خواسته شده «فوراً از این تصمیم که عواقبی فراتر از آسیب آن برای دختران افغان خواهد داشت، عقب نشینی کنند. در غیر اینصورت، این مساله به چشم‌انداز افغانستان برای انسجام اجتماعی و رشد اقتصادی، جاه‌طلبی آن برای تبدیل شدن به عضوی محترم در جامعه ملل و تمایل افغان‌ها برای بازگشت از خارج آسیب می‌زند.»

در این بیانیه همچنین آمده است: «این امر تأثیر اجتناب‌ناپذیری بر چشم‌انداز طالبان برای کسب حمایت و مشروعیت سیاسی در داخل یا خارج از کشور خواهد داشت. هر شهروند افغان، اعم از دختر یا پسر، مرد یا زن، از حق برابر برای تحصیل در تمام سطوح، در تمام ولایات کشور برخوردار است.»

وزارت معارف طالبان در اطلاعیه جدید خود گفته است که دبیرستان‌های دخترانه پس از تصمیم‌گیری در مورد لباس دانش‌آموزان و معلمان مطابق با "قوانین شرعی و سنتی افغانستان" بازگشایی خواهند شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها