کد خبر: 648681
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با علی محمد نمازی

هیچ اصلاحی در ساختارهای اقتصادی به وجود نیامده است

علی‌محمد نمازی گفت: درباره حوزه اقتصادی هم هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است و حتی سبد معیشتی مردم کوچک‌تر هم شده است.

هیچ اصلاحی در ساختارهای اقتصادی به وجود نیامده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: دولت رئیسی با انبوهی از چالش‌ها موجه است؛ از وضعیت اقتصادی آشفته داخلی و اعتراضات متعدد صنفی گرفته تا ضرورت حل‌وفصل موضوع برجام. شاید شرایط بر دولت رئیسی بیش از تمام دولت‌های قبلی سخت باشد اما با همه این سختی‌ها دولت سیزدهم چه‌قدر توانسته مؤثر عمل کند؟

علی‌محمد نمازی، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «انتظار آن بود که آقای رئیسی تا اینجای کار به بخشی از انتظارات ملت عمل کند؛ بخشی از مطالباتی که خود او در شعارهای انتخاباتی‌اش وعده داده بود. مردم ایران هم منصف هستند و با تمام سختی‌هایی که وجود دارد، قضاوت می‌کنند و از قضا با همین انصاف می‌گوییم که باید دستِ‌کم به بخشی از آن شعارها عمل می‌شد. نخستین محوری که دولت وعده‌اش را داده بود و محقق نشد، تشکیل دولت فراجناحی بود. آنچه اکنون می‌بینیم، دولتی متشکل از یک جناح سیاسی‌ است و احدی به جز اصولگرایان در دولت حضور ندارد. اشکال دیگر که تا اینجای کار می‌شود مطرح کرد، سهم زنان در دولت است که دیدیم این هم برخلاف وعده‌ها، محقق نشد».

او ادامه داد: «درباره حوزه اقتصادی هم هیچ اتفاق خاصی رخ نداده است و حتی سبد معیشتی مردم کوچک‌تر هم شده است. کالاها گران شده و قدرت خرید مردم کاهش یافته است. از نظر اقتصادی هم اصلاحاتی در ساختارها به وجود نیامده است».

این فعال سیاسی درباره مذاکرات احیای برجام هم بیان کرد: «یکی از وعده‌های آقای رئیسی در زمان انتخابات ادامه مذاکرات بود که دیدیم مذاکرات با شش‌ماه تأخیر آغاز شد و دائم از سوی هیئت مذاکره‌کننده ایرانی حرف‌های متفاوتی زده می‌شد. با حمله روسیه به اوکراین و بع نوعی سهم‌خواهی روسیه از برجام، مذاکرات متوقف شده است. تا اینجای کار هم که FATF هم پذیرفته نشده است و می‌دانیم حتی اگر برجام هم احیا شود، برقراری ارتباط اقتصادی با کشورهای مختلف پذیرش FATF است».

او درخصوص اعتراض‌های صنفی هم خاطرنشان کرد: «معلمان و دیگر اصناف اعتراض‌های زیادی را در سال گذشته انجام دادند زیرا حقوقشان کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و همین افزایش حقوق 57درصدی هم اگر قرار باشد بازهم تورم بالا برود، دردی از دردهای آنها را درمان نمی‌کند. اعتراضات صنفی از دولت آقای روحانی آغاز شد و تا دولت آقای رئیسی هم ادامه یافت. به هر حال مردم در خیابان‌ها به همخوان‌نبودن خرج و دخل‌شان اعتراض می‌کنند و حق هم دارند و دولت باید از یک‌سو با عادی‌سازی روابط ایران با کشورهای مختلف و برقراری ارتباط ارتباط اقتصادی در سایه احیای برجام و از سوی دیگر مدیریت اقتصادی شایسته زمینه بهبود معاش مردم را فراهم کند».

نمازی در پایان گفت: «نقطه مثبت دولت را هم هماهنگی‌اش با مجموعه حاکمیت در راستای آزادسازی سواحل دریای خزر می‌دانم؛ به نحوی که دولت عزم راسخی در راستای اجرای قانون درباره حریم رودخانه‌ها و دریاها دارد و امیدوارم در این مسیر ثابت‌قدم باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها