کد خبر: 648683
تاریخ انتشار :

بارزانی در امارات؛ یک روز پیش از جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق در پارلمان

مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق یک روز قبل از جلسه پارلمان برای انتخاب رییس جمهور عراق وارد ابوظبی پایتخت امارات شد تا در نشست جهانی انرژی شرکت کند.

بارزانی در امارات؛ یک روز پیش از جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق در پارلمان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، بارزانی دو روز زودتر از برگزاری نشست جهانی انرژی وارد ابوظبی شد؛ نشستی که قرار است در روزهای ۲۷ و ۲۸ مارس (هفتم و هشتم فروردین ماه ۱۴۰۱) در ابوظبی پایتخت امارات برگزار شود. او همچنین دو روز بعد از این نشست (نهم و دهم فروردین) را در دبی خواهد گذراند.

این سفر نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به امارات در حالی است که حزب او خود را برای جلسه فردا شنبه (ششم فروردین) در پارلمان عراق با هدف انتخاب رئیس جمهور آینده عراق آماده می کند.

برخی منابع عراقی می گویند بارزانی به نیابت از ائتلاف سه گانه شامل مقتدی صدر، حلبوسی-خنجر و بارزانی ها (حزب دموکرات کردستان عراق) راهی امارات شده است.

بارزانی قرار است در نشست جهانی انرژی که با حضور بسیاری از رهبران جهان، مسئولان و کارشناسان حوزه انرژی برگزار می‌شود، سخنرانی کند.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق همچنین قرار است در نشست دولت‌های جهان که به صورت سالیانه با حضور بسیاری از مسئولان و شخصیت‌های جهانی در دبی برگزار می‌شود، شرکت کند.

این نشست در روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه مارس در دبی برگزار خواهد شد.

بارزانی علاوه بر شرکت در این دو نشست، با مقامات ارشد امارات هم دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

سفر بارزانی به امارات دو روز پس از آن انجام شد که  (شامگاه چهارشنبه) ائتلاف سه گانه متشکل از جریان صدر، ائتلاف السیاده متشکل از خمیش خنجر و محمد الحلبوسی و حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، تحت عنوان ائتلاف «نجات ملی پارلمانی» و در مقابل دوربین های برخی شبکه های تلویزیونی نامزدهای مورد نظر خود برای پست های ریاست جمهوری و نخست وزیری عراق را معرفی کردند.

در  این مراسم که با خواندن بیانیه انجام شد، «ریبر احمد» از حزب دموکرات کردستان عراق برای ریاست جمهوری و «محمد جعفر صدر» از جریان صدر برای پست نخست وزیری معرفی شدند.

این اقدام پیش دستانه در حالی انجام شد که چارچوب هماهنگی شیعی پیشتر اعلام کرده بود از «یک سوم تعطیل کننده» در جلسه روز شنبه پارلمان عراق برای جلوگیری از یکجانبه گرایی ائتلاف سه گانه استفاده خواهد کرد.

در واکنش به اعلام ائتلاف سه گانه، چارچوب هماهنگی شیعی عراق در بیانیه ای بعد از نشست فوق العاده دیروز (پنجشنبه) خود با اعلام اینکه «جلسه روز شنبه پارلمان برای رای به نامزدهای ریاست جمهوری به حد نصاب نخواهد رسید» از همه شرکای سیاسی دعوت کرد صفوف خود را در فرآیند سیاسی تشکیل دولت آتی متحد کنند و با رایزنی به تفاهم برسند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها