کد خبر: 648899
تاریخ انتشار :

احتمال دیدار وزرای خارجه روسیه و اوکراین در هفته‌های آینده

وزیر خارجه ترکیه که پیشتر از حصول توافق هایی میان کی یف و مسکو در چارچوب مذاکرات اخیر در استانبول خبر داده بود گفت که وزرای خارجه روسیه و اوکراین ظرف هفته‌های آینده ممکن است با هم دیدار می کنند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، وزیر خارجه ترکیه که پیشتر از حصول توافق هایی میان کی یف و مسکو در چارچوب مذاکرات اخیر در استانبول خبر داده بود گفت که وزرای خارجه روسیه و اوکراین ظرف هفته‌های آینده ممکن است با هم دیدار می کنند.

«مولود چاووش اوغلو» روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سراسری «آ خبر» ترکیه که به طور مستقیم و زنده از صفحه توئیتر وزیر خارجه ترکیه هم پخش می شد، گفت: وزرای خارجه روسیه و اوکراین ممکن است ظرف دو هفته آینده با هم دیدار کنند.

چاووش اوغلو همچنین با تاکید بر اینکه اعزام نیروهای ترکیه به اوکراین صحت ندارد، گفت: اوکراین خواستار امنیت است و برای سیاست بی‌طرفانه آمادگی دارد.

وزیر خارجه ترکیه افزود: وزرای خارجه روسیه و اوکراین به من این اطمینان را داده اند که می‌توانند ظرف یک یا دو هفته با یکدیگر دیدار کنند و ترکیه تلاش می کند دو وزیر خارجه را گرد هم آورد.

دور ششم مذاکرات صلح هیات‌های اوکراینی و روسی سه شنبه گذشته به میزبانی استانبول و با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کاری ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد.

تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین کی یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سر خواسته‌های دوطرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات درمنطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه)، ۱۲ اسفند (۳مارس)، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و دو دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) بصورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود.

البته پیش از برگزاری دور چهارم مذاکرات بین هیاتهای مذاکره کننده، نشست دیپلماسی آنتالیا بین وزرای خارجه روسیه، اوکراین و ترکیه در مورخ ۱۰ مارس برابر با ۱۹ اسفند برگزار شد.

رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه خواهان برقراری آتش بس فوری میان روسیه و اوکراین شد و گفت آنکارا آماده کمک برای برقراری آتش بس میان دو کشور است.

وزیر خارجه ترکیه در عین حال گفت: مزدوران و جنگجویان خارجی در دو طرف جبهه در اوکراین و روسیه حضور دارند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها