کد خبر: 649137
تاریخ انتشار :

عواقب حذف ارز ترجیحی دارو؛

از افزایش قیمت تا فشار بر مردم

یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم گفت‌وگو با «عصر ما» بیان کرد:حذف ارز ترجیحی منجر به افزایش قیمت دارو و فشار بیشتر بر مردم می‌شود. دولت مگر با تقویت پوشش بیمه‌ای بتواند به‌طور نسبی از افزایش فشار جلوگیری کند

از افزایش قیمت تا فشار بر مردم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

معاون وزیر صمت دولت رئیسی معتقد است که می‌توان از ظرفیت تولید دارویی کشور در بازاریابی صادراتی استفاده کرد. این اظهارات اما درحالی مطرح شده که امروز مشکل بازار و حتی صنعت داروی کشور نه لزوماً صادرات اندک در این حوزه، بلکه واردات دارو و به‌خصوص مواد اولیه ساخت داروهای داخلی است که عمدتاً از خارج کشور وارد می‌شوند. مشکلی که البته محمدمهدی برادران در قامت معاون وزیر صمت به آن اشاره کرده و آن را انکار نکرده است. او اساساً به «حذف ارز ترجیحی دارو» به‌عنوان پیش‌فرض اظهاراتش اشاره کرده و به این مهم اعتراف کرده است. اما درحالی که معاون وزیر صمن کاهش ارزبری در این حوزه را حتی تا 50 درصد پیش‌بینی کرده، یک نماینده پیشین مجلس که سابقه عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم را نیز کارنامه دارد از این اوضاع به‌شدت ابراز نگرانی کرده و معتقد است که حذف #ارز_ترجیحی #دارو، می‌توان آثار خطرناکی بر جامعه بگذارد و مشکلاتی اساسی برای شهروندان در این اوضاع سخت معیشتی ایجاد کند.

 احمد همتی به «عصر ما» می‌گوید: «باتوجه به این‌که به‌هرحال مواد اولیه برای تولید دارو به‌طور گسترده از خارج وارد کشور می‌شود، طبیعتاً با حذف ارز ترجیحی دارو باید منتظر افزایش شدید قیمت دارو باشیم.» 

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اوضاع و احوال این روزهای اقتصاد و معیشت اضافه کرد: «بحث دارو با دیگر مسائل متفاوت است. 

دارو یک کالای حیاتی در زندگی مردم است و در این شرایط که بسیاری از خانواده‌ها با مشکلات اساسی در تامین معیشت خود دست و پنجه نرم می‌کنند، این وظیفه دولت است که نگذارد این فشار در بحث دارو نیز مضاعف شود.»

نماینده اصلاح‌طلب سمنان در مجلس پیشین گفته است: «حذف ارز ترجیحی دارو مصوبه بودجه سال جاری است  و همان‌طور که در گذشته وزیر بهداشت و اکنون نیز معاون وزیر صمت در این رابطه اظهارنظر کرده‌اند، به نظر می‌رسد در سال جاری دولت در بحث تامین ارز دارویی با محدودیت‌ها و مشکلاتی جدی روبرو است.»

او گفته است: «داروی موردنیاز کشور از دو جهت به واردات و متعاقباً بحث حذف ارز ترجیحی وابسته است؛ چراکه بخشی از داروها به‌طور مستقیم از خارج کشور تامین می‌شود و درنتیجه ارتباطی مستقیم با این تصمیم دولت خواهد داشت و بخشی از مصرف داروی شهروندان نیز اگرچه داخل کشور و توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود اما از آن‌جا که ماده اولیه این داروها نیز وارداتی است و از خارج کشور می‌آید، با مشکل روبرو خواهیم بود.»

همتی البته معتقد است تقویت و تکمیل پوشش بیمه‌ای می‌تواند تاحدودی از بار مشکلات ناشی از حذف ارز ترجیحی دارو و فشاری که بر شهروندان وارد خواهد کرد، بکاهد. هرچند او در ادامه گفته است: «متاسفانه بیمه‌ها امروز وضع و اوضاع مناسبی ندارند؛ درنتیجه دولت موظف است با حمایت از بیمه‌ها، زمینه تکمیل پوشش بیمه‌ای را در کشور فراهم کند تا مگر بتواند به‌طور نسبی از تشدید خسارات و فشار بر شهروندان جلوگیری کند.» 

منبع: کانال تلگرامی عصر ما

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها