کد خبر: 649172
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با مصباحی‌مقدم

آمارسازی زود رسوا می‌شود/نمی‌خواهند به کارآمدی دولت اعتراف کنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمارسازی خیلی زود رسوا می‌شود. معتقدم کسانی که دولت را متهم به آمارسازی می کنند، نمی خواهند به کارآمدی دولت اعتراف کنند.

آمارسازی زود رسوا می‌شود/نمی‌خواهند به کارآمدی دولت اعتراف کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: با وجودی که سیدابراهیم رئیسی دولت را با دلار 25 هزار تومان تحویل گرفت و تا حدودی توانست این نرخ ارز را حفظ کند اما قیمت کالاها روز به روز در حال افزایش معنادار است که نمونه بارزش قیمت برنج محسوب می شود، قیمت یک کیلو برنج از 45 هزار تومان به میانگین 90 هزار تومان رسیده است که رشد 100 درصدی را طی 6 ماه نشان می دهد. با استناد به همین اعداد و ارقام است که منتقدان این دولت را به آمارسازی برای توجیه ناکارآمدی ها متهم می کنند.

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگو با نامه نیوز درباره چرایی افزایش معنادار قیمت‌ها با وجود ثبات قیمت ارز در بازار گفت: دولت آقای رئیسی اقتصاد را با نرخ تورم 44 درصد تحویل گرفت و طی 8 ماه نرخ تورم را به 40.02 درصد رساند بنابراین این دولت در مهار تورم به صورت نسبی موفق عمل کرده است.

وی افزود: معنای مهار تورم این نیست که قیمت ها افزوده نمی شود بلکه به این معناست که شتاب رشد قیمت ها کمتر شده است؛ اگر فرض بر افزایش نیافتن قیمت ها بود باید نرخ تورم صفر می شد. تورم 44 درصد میراث دولت قبل است و دولت آقای رئیسی توانست روند این تورم را کاهشی کند، معنای این سخن افزایش قیمت ها تا بیش از یک سال دیگر است چون اگر بخواهد تورم صفر شود یک تا 3 سال زمان نیاز دارد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اتهام زنی منتقدان به دولت در حوزه ارائه آمارهای غیرواقعی اقتصادی یادآور شد: نرخ تورم در تمام دنیا براساس فرمول لاسپیرز محاسبه می شود. در ایران بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ تورم را اعلام می کنند که ارقام اعلامی آنها خیلی نزدیک به هم است.

وی افزود: اینکه بگوییم گزارش آن دو دستگاه که مبتنی بر مبانی علمی کار می کنند، آمار سازی است، ممکن است آدم های کم اطلاع را بتواند قانع کند اما آدم های فهمیده و تحصیلکرده و نخبه را نمی تواند فریب دهد.

مصباحی مقدم درباره چرایی مشهود نبودن افزایش درآمد ارزی بر اوضاع اقتصادی کشور اظهار کرد: درآمد ارزی بر اثر میزان فروش و قیمت نفت افزایش یافته است اما وقتی کسی اوضاع کشور را ببیند به خوبی می تواند متوجه واقعیت ها شود. آمارسازی خیلی زود رسوا می‌شود. معتقدم کسانی که دولت را متهم به آمارسازی می کنند، نمی خواهند به کارآمدی دولت اعتراف کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها