کد خبر: 649202
تاریخ انتشار :

پیش‌روی قیمت دلار در کانال جدید!

دلار آزاد که از ابتدای هفته میان کانال ۲۶هزار و ۲۷هزارتومان در نوسان بود، از روز گذشته در کانال ۲۷هزارتومان شروع به پیشروی کرد.

پیش‌روی قیمت دلار در کانال جدید!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در معاملات صبح امروز نیز با حدود ۲۰۰تومان افزایش به ۲۷هزار و ۴۰۰تومان رسید.

اما در ادامه نیز روند صعودی دلار آزاد متوقف نشد و در این ساعت از معاملات با حدود ۲۵۰هزارتومان افزایش نسبت به صبح، به قیمت ۲۷هزار و ۶۵۰تومان رسیده است.

1235541_729

منبع: اقتصاد آنلاین

سعید لیلاز در پاسخ به این پرسش که برخی از تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی معتقدند که سال ۱۴۰۱ اقتصاد کشور در وضعیت پیچیده‌ای قرار دارد، فکر می‌کنید امیدی به بهبود اوضاع اقتصادی می‌توان داشت؟ گفت: من سال ۱۴۰۱ را از نظر اقتصادی سال خوشبینانه‌ای برآورد می‌کنم. من فکر می‌کنم بدون امضای توافق هسته‌ای، اقتصاد ایران ۶، ۷ درصد رشد اقتصادی خواهد داشت و در صورت امضای توافق، رشد اقتصادی ایران دو رقمی خواهد شد.

وی افزود: تا آن‌جایی که من برآورد می‌کنم، حتما توافق هسته‌ای امضا خواهد شد. حتی اگر هم توافق امضا نشود، آسمان به زمین نمی‌آید.

این تحلیلگر اقتصادی عنوان کرد: اقتصاد ایران راه خود را پیدا کرده و مهم‌ترین عاملی که غربی‌ها را پای میز مذاکره آورده، این است که آن‌ها متوجه شده‌اند اقتصاد ایران را نمی‌توانند سرنگون کنند و بنابراین چاره‌ای جز مذاکره ندارند.

لیلاز تصریح کرد: اقتصاد ما از دام تحریم‌ها جسته و همان‌طور که قبلا گفته بودم، اساسا بسیاری از مشکلات اقتصادی که وجود دارد، داخلی است؛ فساد اقتصادی، عدم بهره‌وری، دولتی بودن اقتصاد، عدم مدیریت صحیح و وفادارسالاری به جای شایسته‌سالاری. ما در صنعت خودروسازی و بقیه صنایع این موضوع را می‌توانیم به عینه ببینیم.

وی با تاکید بر این‌که تحریم مشکل اقتصاد ایران نیست، متذکر شد: به همین دلیل من تصور می‌کنم غربی‌ها چاره‌ای جز این‌که پای میز مذاکره بیایند، نداشتند و همین موضوع باعث خواهد شد توافق هسته‌ای را امضا کنند.

این تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: باز هم می‌گویم اگر توافق هسته‌ای امضا نشود، رشد اقتصادی ایران ۶، ۷ درصد خواهد بود و اگر هم توافق امضا شود، رشد اقتصادی دورقمی خواهد بود.

لیلاز با اشاره به پیش‌بینی‌ها درباره نرخ دلار که برخی معتقدند در صورت توافق نرخ دلار به کمتر از ۲۵ هزار تومان و در صورت عدم توافق به بیش از ۴۰ هزار تومان افزایش می‌یابد، گفت: من این تحلیل‌ها را نمی‌پذیرم. نکته مهم این است که در بهمن ۱۴۰۰ بازرگانی خارجی غیرنفتی ایران حدود ۱۰ میلیارد دلار بوده است.

وی افزود: در یک ماه گذشته من حذس می‌زنم که ایران به اندازه کل سال ۱۳۹۹ یا حتی بیشتر دریافت ارزی حاصل از صادرات نفت‌خام داشته است.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: نظام تحریم‌ها به خاطر تحولات اقتصادی از هم پاشیده است. شما ببینید آمریکایی‌ها در حال مذاکره با ونزوئلا برای برداشتن تحریم نفتی هستند.

لیلاز عنوان کرد: این دلایل به من نمی‌گوید که ما باید نگران فروپاشی اقتصاد ایران در صورت عدم توافق باشیم، زیرا ما نباید مذاکره‌کنندگان هسته‌ای را هل کنیم که به یک توافق فوری دست پیدا کنند.

وی در عین حال درباره طرح صیانت متذکر شد: این طرح بسیار از نظر اجتماعی و اقتصادی زیان‌بار است و من به شدت با این طرح مخالف هستم. این طرح نه فایده دارد و نه به مصلحت کشور است.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها