کد خبر: 649341
تاریخ انتشار :

آمریکا: برای سناریوهای دیگر در قبال مسئله هسته‌ای ایران آماده‌ایم

ایسنا: وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به محورهای برجامی دیدار و رایزنی وزیر امور خارجه این کشور با وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی عضو توافق هسته‌ای اشاره کرد.

آمریکا: برای سناریوهای دیگر در قبال مسئله هسته‌ای ایران آماده‌ایم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور که به تازگی به بروکسل سفر کرده است، با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای دیدار کرده و در بخشی از رایزنی‌هایشان به موضوع برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای[برجام] پرداختند.

وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور که به تازگی به بروکسل سفر کرده است، با وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس، سه کشور اروپایی عضو توافق هسته‌ای دیدار کرده و در بخشی از رایزنی‌هایشان به موضوع برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای[برجام] پرداختند.

با وجود این که مقامات ایران همواره تاکید کرده‌اند تولید و به کارگیری تسلیحان هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایی ندارد، در این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه بلینکن با همتایان خود در تروئیکای اروپا (آلمان، فرانسه و انگلیس) دیدار کرد تا درباره تصمیم تصمیم مشترکمان مبنی بر اطمینان‌یابی از این که ایران هیچ گاه به یک سلاح هسته‌ای دست پیدا نکند، گفت‌وگو کنند. آن‌ها توافق داشتند، راهکاری دیپلماتیک که موجب بازگشتی دوجانبه به اجرایی کردن کامل برجام شود، بهترین نتیجه است اما همچنین مطرح کردند که ما در صورت لزوم، آماده سناریوهای دیگر نیز هستیم.

دیدار و رایزنی بلینکن با وزرای امور خارجه کشورهای اروپایی عضو برجام در پی این انجام شده است که مذاکرات وین در راستای احیای توافق هسته‌ای، توافقی که ایران در ازای لغو تحریم‌های آن برنامه هسته‌ای‌اش محدودتر می‌کرد، در پی برخی تحولات اخیر در مناسبات سیاسی بین‌المللی با روسیه به اوکراین، اعمال تحریم‌های متعدد واشنگتن علیه روسیه و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، اخیرا تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره در نشست خبری اخیرش گفت: آن چه که در وین هست به خاطر رویکرد آمریکا در نقطه توقف قرار دارد .

خطیب زاده با بیان این که دولت واشنگتن در مورد موضوعات باقی مانده در مذاکرات وین هنوز تصمیمات سیاسی خود را نگرفته است تصریح کرد: آمریکا تلاش می کند موضوعات باقی مانده در این مذاکرات را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند .

او افزود: ما ملت صبوری هستیم ولی تا ابد صبر نمی کنیم و اگر آمریکا می خواهد توافقی صورت بگیرد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درارتباط با توقف مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه که در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است. یعنی منوط کردن یک توافق بین المللی به زد و بندهای داخلی خودشان .

خطیب‌زاده با بیان این‌که «توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد» تاکید کرد: آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

خطیب‌زاده گفت: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها