کد خبر: 649461
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز در مورد شکاف برجامی دموکراتها ؛

شورش در اردوگاه دموکرات ها؛ بایدن در مورد ایران چه می کند؟

برخی سناتورها و نمایندگان دموکرات نتوانسته اند مخالفت خود را با احیای برجام کتمان کنند.

شورش در اردوگاه دموکرات ها؛ بایدن در مورد ایران چه می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست خارجی و بین الملل نامه نیوز: وقفه نسبی در مذاکرات وین و عدم حل و فصل معدود موارد باقیمانده اما مهم در پروسه احیای برجام، منجر به بالا گرفتن منازعات داخلی در آمریکا بر سر این مذاکرات شده است. اگرچه اصل منازعه، میان دو حزب دموکرات وجمهوریخواه شکل گرفته است اما بر خلاف جمهوریخواهان که در مخالفت با توافق هسته ای رویکرد واحد و یکدستی دارند، دموکراتها در دفاع از احیای این توافق متحد عمل نمی کنند! 

برخی سناتورها و نمایندگان دموکرات نتوانسته اند مخالفت خود را با احیای برجام کتمان کنند. از باب منندز ، سناتور دموکرات منتقد مشهور  توافق هسته ای گرفته تا چاک شومر و بن کاردین که در سال 2015 میلادی و در جریان بررسی توافق هسته ای نیز از آن حمایت نکردند. در این میان ، برخی سناتورهای جمهوریخواه در توئیتهایی هشدار آمیز، از امکان اتخاذ تصمیم سیاسی بایدن رئیس جمهور آمریکا در خصوص مسائل اختلافی باقیمانده و در نتیجه، احیای توافق طی هفته های آتی خبر داده اند. به عنوان مثال، دَن سالیوان سناتور جمهوری خواه در توئیتی که مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته ، نوشته است:

"گزارش‌ها حاکی است ، دولت بایدن می خواهد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند تا امان معامله ای جدید با ایران فراهم شود."

در این میان، برخی تحلیلگران آمریکایی نیز تشدید جدال موافقان و مخالفان توافق هسته ای در این کشور را معلول نزدیک شدن به توافق نهایی در مذاکرات وین قلمداد می کنند. با این حال، تا زمانی که بایدن تصمیم سیاسی خود را به عنوان رئیس جمهور آمریکا در قبال مسائل اختلافی باقیمانده اتخاذ نکرده و آشکار نسازد، نمی توان از حل واقعی اختلافات باقیمانده سخت به میان آورد. یکی از اصلی ترین انتقاداتی که بایدن به مخالفان برجام و حتی برخی اعضای تیم سیاست خارجی خود مطرح می سازد، مربوط به عدم وجود یک آلترناتیو و جایگزین مشخص در قبال توافق هسته ای با ایران است. یائل لمپرت" دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در نشستی در جامعه یهودیان آمریکا می گوید:

"دولت آمریکا مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت به توافق هسته ای ایران دنبال می کند. درک می کنم تعدادی ممکن است در خصوص بازگشت به توافق نگرانی های جدی داشته باشند، به این نگرانی ها احترام می گذارم. با انتقادها آشنا هستم اما منتقدان ما جایگزینی برای برجام ندارند."

این اظهارات صریح در حالی مطرح شده است که اخیرا گروهی متشکل از ۱۸ نماینده دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا که از هم حزبی های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا هستند، با بازگشت احتمالی به توافق هسته ای با ایران مخالفت و ادعا کردند شرایط گزارش شده از این توافق بسیار نگران کننده است.با این حال، تعداد دموکراتهای مخالف برجام در کنگره ( مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به اندازه ای نیست که منجر به وتوی تصمیم احتمالی رئیس جمهور آمریکا در خصوص احیای برجام شود. با همه این اوصاف، همین مخالفت اکثریت نسبی کنگره کافیست تا توافق هسته ای ( در صورتی که مذاکرات وین به نتیجه برسد)، تبدیل به یک سند سیاسی در آمریکا شود و تصمیم گیری در خصوص آن به جای کنگره، به دولت و رئیس جمهور مستقر در کاخ سفید واگذار شود. در چنین شرایطی امکان خروج رئیس جمهور بعدی آمریکا ( در صورت پیروزی جمهوریخواهان) وجود خواهد داشت.

منازعات پنهان دموکراتها و تیم سیاست خارجی بایدن بر سر احیای توافق هسته ای و چگونگی آن، به مراتب نسبت به آغاز مذاکرات گسترده تر شده است. از یک سو اکثریت قریب به اتفاق تیم سیاست خارجی بایدن معتقدند که  تئوری دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا در مورد خروج از برجام و انجام توافق قوی تر با ایران از طریق تحریم های سخت و سیاست فشار حداکثری اشتباه بود و شکست خورده است.اما بر سر نحوه مواجهه با شرایط کنونی و تاکتیکهای مذاکره بر سر احیای برجام میان تیم سیاسی-امنیتی –نظامی دولت فعلی آمریکا اتفاق نظر وجود ندارد. خروج دن شاپیرو سفیر سابق آمریکا در تل آویو  از تیم مذاکره کننده هسته ای این کشور ، نقطه آشکارساز اختلافات عمده و اساسی در تیم سیاست بایدن حسوب می شود. بدون شک با توجه به روابط خاصی که میان شاپیرو و لابی صهیونیستی آیپک وجود دارد، این تصمیم با چراغ سبز صهیونیستها اتخاذ شده و هدف از آن، تحت فشار گذاشتن دولت بایدن برای عدم پذیرش خطوط قرمز راهبردی و منطقی تعیین شده از سوی  کشورمان می باشد.  خروج افرادی مانند شاپیرو یا  ریچارد نفیو معمار تحریمهای ضد ایرانی در دولت اوباما ،  نشانه ای بارز دال بر عدم دستیابی دولت بایدن به اهداف اولیه ترسیم شده خود در مذاکرات محسوب می شود. در هر حال، اختلافات اعضای تیم بایدن یا سناتورهای دموکرات و جمهوریخواه ( و حتی برخی سناتورهای دموکرات با یکدیگر) تا زمانی که خروجی رسمی و تصمیم نهایی رئیس جمهور آمریکا در قبال مسائل باقیمانده و اختلافی مشخص نشود،اساسا اهمیتی در احیا یا عدم احیای برجام نخواهد داشت.....

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها