کد خبر: 649496
تاریخ انتشار :

مروری بر نتایج تیراندازی های اخیر در اسرائیل

تل آویو به خود می‌لرزد؛ پاشنه آشیل اسرائیل چیست؟ | تفنگ هایی که می توانند رژیم صهیونیستی را نابود کنند

تیراندازی های اخیر در اسرائیل حتی بیشتر از جنگ های مختلف می توانند رژیم صهیونیستی را نابود کنند. چون نقطه ضعف این رژیم یعنی «امنیت» را هدف قرار داده اند.

تل آویو به خود می‌لرزد؛ پاشنه آشیل اسرائیل چیست؟ | تفنگ هایی که می توانند رژیم صهیونیستی را نابود کنند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بعد از تیراندازی پنجشنبه شب در تل آویو و زخمی شدن چند نفر و به خصوص متواری شدن عامل تیراندازی سراسر رژیم صهیونیستی دچار التهاب و ترس شد. این چندمین عملیات در قلب اسرائیل در یک ماه اخیر است. اتفاقی که باعث نگرانی و ترس شدید دولت نفتالی بنت شده و با خروج یک عضو متحد دولت ائتلافی از آن ممکن است به سرعت رو به سقوط برود.

شاید اشتباه نباشد اگر این عملیات های درونی را موثرتر از عملیات های نظامی پهپادی یا موشکی در جنگ سیف القدس یا جنگ های دیگر بدانیم. علت این است که برای اسرائیل تامین حداکثری امنیت مهمتر و حیاتی تر از سایر مناطق است. برای فهم این موضوع کافی است مروری بر فلسفه و تاریخ پیدایش رژیم اشغالگر قدس داشته باشیم.

امنیت، حیاتی ترین مفهوم برای اسرائیل

بعد از جنگ جهانی اول یهودیان با شعار «بازگشت به خانه» شروع به مهاجرت به فلسطین و اشغال مناطق این کشور کردند. با آغاز جنگ جهانی دوم و کشتار یهودیان به دست آلمان نازی این مهاجرت سرعت گرفت. صهیونیست ها با شعار تامین امنیت برای همه یهودیان، دسته دسته یهودی را به شهرک های اسرائیلی جذب می کردند. در حقیقت، هسته اولیه و هدف اصلی تشکیل اسرائیل «امنیت» بود نه رفاه. از این رو، هدف قرار دادن امنیت اسرائیل به معنی نابود شدن آن از درون است و می تواند شاکله این رژیم را از هم بپاشاند.

این مطلبی است که "ولید القططی" تحلیلگر و نویسنده عرب المیادین نیز مدتی بعد از پایان جنگ «سیف القدس» به آن اشاره کرد.  القططی در تحلیل خود تاکید کرد که موجودیت اسرائیل بر سه اساس و بنیاد شکل گرفته است: امنیت، مهاجرت و وطن گزینی (استیطان). از نظر نویسنده، موشک‌های مقاومت (در زمان جنگ سیف القدس) بنیان اول یعنی امنیت را هدف قرار داده اند و به همین دلیل، دو بنیاد دیگر یعنی مهاجرت و وطن گزینی نیز به خطر افتاده است. رژیم صهیونیستی بعد از حوادث جنگ جهانی و با ادعای ساخت یک شهر یا منطقه امن برای همه یهودیان و پایان آوارگی آنها شکل گرفت و حالا موشک‌های مقاومت که در جنگ اخیر بارها و بارها گنبد آهنین تل آویو و اورشلیم را شکستند، این منطقه امن را به هم ریخته است. این بدین معنی است که مهاجرت به مناطق اشغالی کمتر و کمتر شده و پروژه وطن گزینی نیز متوقف می‌شود

نظریه القططی در زمان فعلی و با انجام عملیات های درون شهری جبهه مقاومت بیشتر تقویت می شود. در حقیقت خطر امنیتی اسرائیل در زمان جاری به مراتب بیشتر از دوران جنگ سیف القدس است و  این دقیقا چیزی است که می‌تواند نقطه ضعف بزرگ دولت نفتالی بنت به حساب بیاید.

پاشنه آشیل نیروهای نظامی اسرائیل چیست؟

اما علت ضعف شدید اسرائیل و تیراندازی های اخیر چیست؟ پایگاه خبری هاآرتص در مقاله ای عبری و تخصصی که به قلم سرتیپ «احتیاط اسحق برک» است به این موضوع پرداخته است. این مقاله که چند روز قبل از تیراندازی پنجشنبه شب نوشته شده، به خوبی وضعیت داخلی امنیت اسرائیل  را ترسیم می کند. بر اساس تحلیل اسحق برک، اگر رژیم صهیونیستی در آینده بخواهد وارد جنگ با کشوری شود از درون آسیب شدیدی می بیند چرا که احتمال حملات انتحاری درون شهری در حیفا و تل آویو و اورشلیم بالا و بالا می رود. "برک" بر این باور است که باید گارد غیر نظامی و داخلی برای سرکوب اعتراضات عرب‌ های ساکن مناطق 1948 ایجاد شود، زیرا به طور حتم همزمان با شروع جنگ اعتراضات و اغتشاشات (قیام) آنها هم شکل خواهد گرفت و همانطور که در جنگ نگهبان دیوار (سیف القدس) شاهد بودیم، این بخش از ساکنان خطری واقعی برای اسرائیل محسوب می‌شوند و تجربه ثابت کرده است که در صورت لزوم صدها هزار قطعه سلاح و چند تن مهمات هم در اختیار خواهند داشت.

از نظر برک عرب های ساکن مناطق اشغالی سمپات جبهه مقاومت هستند و در صورت جنگ می توانند از درون به اسرائیل ضربه بزنند. آنطور که برک می گوید ضربات این گروه از سایر ضربات کاری تر است چرا که منطقه امن اسرائیل را ناامن می کند ومهم ترین آرمان و ارزش رژیم صهیونیستی را زیر سوال می برد.

هر عملیات، یک ضربه کاری به شاکله اسرائیل!

در حقیقت از مطالب بالا مشخص می شود که موقعیت لوجستیکی سرزمین اشغالی و اهمیت بیش از پیش مساله امنیت برای رژیم صهیونیستی دست و پای آن را می بندد. اسرائیل به خوبی می داند که حتی زخمی شدن یک صهیونیست می تواند به معنی مهاجرت هزاران اسرائیلی باشد.

 آنطور که «شلومو زند»، مورخ اسرائیلی گفته، مفهوم «قوم واحد» یا «ملت یهود» یک عبارت جعلی است که آبای اسرائیل برای پروژه ملت سازی و یکی کردن مردم آن را خلق کرده است. با این حال، این مفهوم روز به روز بیشتر رنگ باخته و نشان داده که نمی تواند به مثابه علم خیمه عمل کرده و اسرائیلی ها را کنار هم نگه دارد. به همین دلیل، باید گفت کماکان، آنچه باعث کنار هم قرار گرفتن اسرائیلی ها می شود همان مفهوم «امنیت» است؛ مفهومی که از سال 1940 شروع به جذب لهستانی ها، کمونیست های فراری از دست فاشیست ها، یهودیان مقروض در خاورمیانه و بی خانمان های به اصطلاح اشکنازی در روسیه کرد و توانست با تامین موقتی امنیت، آنها را به سکونت و فرزند آوری در سرزمین های اشغالی وادارد. حالا این مفهوم لحظه به لحظه بیشتر به خطر افتاده و می افتد و در نتیجه، باید گفت که  هر عملیات درون شهری در اسرائیل یک ضربه کاری به شاکله این رژیم به حساب می آید و می تواند منجر به فروپاشی آن شود.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها