کد خبر: 649555
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» با هادی حق‌شناس

دلیل گرانی دارو چیست؟

هادی حق‌شناس گفت: دولت می‌خواهد به‌جای تخصیص ارز ترجیحی بر دارو، بیمه‌ها را تقویت کند.

دلیل گرانی دارو چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: آغاز سال 1401 با گرانی‌قیمت‌ها مواجه بوده‌ایم؛ خاصه در حوزه دارو که شاید مهم‌ترینِ اقلام اساسی مردم باشد. برخی می‌گویند این افزایش قیمت‌ها ناشی از حذف ارز ترجیحی است و برخی هم آن را نتیجه استمرار تحریم‌ها می‌دانند و برخی دیگر هر دو عامل را اثرگذار می‌دانند و این در شرایطی است که دولت از یک سو می‌گوید هنوز به طور کامل ارز 4200تومانی حذف نشده است و از سوی دیگر وعده قریب‌الوقوع‌بودن به دست‌آمدن نتیجه مذاکرات را می‌دهد.

هادی حق‌شناس، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره شرایط کنونی حاکم بر اقتصاد ایران به «نامه‌نیوز» گفت: «درباره گرانی‌ها به‌خصوص در موضوع دارو آنچه استنباط می‌شود آن است که حذف ارز 4200تومانی باعث این افزایش قیمت شده است. دولت می‌خواهد به‌جای تخصیص ارز ترجیحی بر دارو، بیمه‌ها را تقویت کند زیرا معلوم نیست وقتی ارز ترجیحی به واردکننده داده می‌شود، به همان قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسد یا نه اما وقتی بیمه‌ها تقویت شوند، طبیعی است که برای مصرف‌کننده بهتر خواهد بود».

او ادامه داد: «مشکل اصلی اقتصاد ایران در مقطع کنونی تحریم‌هاست زیرا با وجود تحریم‌ها نه وارداتی داریم نه صادراتی و به طور کلی ایران قادر به تجارت بین‌المللی نیست و مشخص است. از سوی دیگر نقل‌وانتقال پول هم به سادگی انجام نمی‌شود و تا زمانی که شرایط به حالت عادی بازنگردد، نمی‌توان انتظار داشت که شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «بخش قابل توجهی از بودجه سال جاری بر مبنای فروش نفت است و اگر تحریم‌ها رفع نشود و نتوانیم به صورت عادی و به قیمت واقعی نفت خود را بفروشیم، با کسری بودجه مواجه می‌شویم و دولت در آن صورت می‌رود به سمت استقراض از بانک مرکزی و این حالت یعنی بالارفتن تورم».

او در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات به نتیجه برسد و تحریم‌ها رفع شود، اثر رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت در زندگی مردم دیده خواهد شد، اظهار کرد: «اگر برجام احیا شود، اثر کوتاه‌مدتش این است که دیگر شاهد افزایش نرخ ارز نباشیم و به هر حال و با هر کیفیتی اقتصاد ایران گره خورده به نرخ ارز».

حق‌شناس در پایان گفت: «واقعیت این است که کرونا در دوسال گذشته بخشی از توان اقتصادی دنیا را گرفت. حالا تصور کنید که ایران به صورت هم‌زمان هم کرونا و هم تحریم‌ها را تجربه می‌کرد. در همین چندوقت اخیر که قیمت نفت به بیش از 100دلار در هر بشکه رسید، اگر ایران تحریم‌ نبود و می‌توانست نفت خود را به صورت نرمال بفروشد، درآمد بسیار سرشاری به دست می‌آمد که همه این ضررها به دلیل وجود تحریم‌هاست و لازم است که رفع شود».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها