کد خبر: 649689
تاریخ انتشار :

گزارش نامه نیوز از انتخابات فرانسه؛

پیروزی نیمه تمام مکرون!

اگرچه مکرون نیمی از مسیر پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری را طی کرده است اما نباید فراموش کرد که لوپن و همراهانش این بار نسبت به سال 2017 میلادی طرفداران بیشتری را گرد خود آورده اند.

پیروزی نیمه تمام  مکرون!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 گروه سیاست خارجی و بین الملل نامه نیوز : دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در حالی برگزار شد که میزان مشارکت در این رای‌گیری کمترین میزان از سال ۲۰۰۲ تاکنون بوده است. بر این اساس، حدود 26 درصد از فرانسوی ها در انتخابات شرکت نکرده اند. عدم مشارکت بیش از یک چهارم فرانسوی ها در انتخابات ریاست جمهوری تا کنون بی سابقه بوده است زیرا با وجود 12 نامزد انتخاباتی، تقریبا همه جریانهای سیاسی در این کشور دارای نامزد انتخاباتی هستند. کانال دوم تلویزیون دولتی فرانسه در آخرین تخمین خود از میزان مشارکت در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد که ۷۳.۸ درصد از واجدان شرایط پای صندوق‌های رای حاضر شده‌اند. براساس تخمین این رسانه میزان عدم مشارکت واجدان شرایط ۲۶.۲ درصد است.

همزمان با پایان روند اخذ رای تخمین اولیه خود از نتیجه آراء را اعلام کرد. براین اساس امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری کنونی با ۲۸ حدود درصد  و مارین لوپن با حدود 24 درصد به دور دوم راه یافتند. تخمین رسانه‌های فرانسه از نتیجه رای‌گیری نشان می‌دهد که ژان لوک ملانشون، نامزد اصلی چپگرایان فرانسه با کسب ۲۰ درصد آراء و با فاصله سه درصد از مارین لوپن از راهیابی به دور دوم انتخابات باز ماند. نکته مهم دیگر در این انتخابات، ناکامی بزرگ اریک زمور افراطی ترین نامزد ریاست جمهوری فرانسه بود. او با شعار اخراج مهاجرین و یکدست سازی فرانسه بر اساس ناسیونالیسم ، وارد رقابتهای انتخابات شد اما در نهایت حدود 7 درصد آرا را کسب کرد. 

 

اکنون مکرون و لوپن به دور دوم و نهایی انتخابات راه یافته اند.این رقابت سیاسی مهم، حدود دو هفته دیگر برگزار می شود. یکی از مهم ترین دغدغه های مکرون، کاهش مشارکت عمومی در انتخابات فرانسه است. بسیاری از تحلیلگران اروپایی معتقدند که کاهش مشارکت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به سود لوپن و به ضرر مکرون خواهد بود.اگرچه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 میلادی، 66 درصد از آرای شهروندان به سبد رای مکرون واریز شد اما میانگین نظرسنجی های صورت گرفته نشان می دهد که این بار مکرون مسیر راحتی را برای غلبه بر لوپن پیش رو ندارد. آرای مکرون و لوپن در دور دوم انتخابات و مطابق نظرسنجی هایی که تا کنون صورت گرفته، به یکدیگر نزدیک شده است. فراتر از آن، بعید است طرفداران ژاک ملانشون رهبر جریان چپ افراطی در نهایت حاضر شوند آرای خود را به سود مکرون به گردش در آورند. این در حالی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 میلادی، طرفداران ملانشون( که اکنون 20 درصد از آرای عمومی را کسب کرده است) ، از ترس عدم راهیابی لوپن به کاخ الیزه، حمایت گسترده ای از مکرون در دور نهایی کردند. 

ماجرا به این نقطه ختم نمی شود! مارین لوپن به اصلی ترین هدف خود یعنی راهیابی به دور دوم انتخابات دست یافته است. او در دور دوم انتخابات ،اتحاد با اریک زمور و حتی نامزدهای مخالف اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار خواهد داد. در مقابل، مکرون تلاش خواهد کرد تا شهروندان فرانسوی را به صورت حداکثری به سود خود پای صندوقهای رای گرد آورد! به نظر می رسد با توجه به رویگردانی بخش مهمی از شهروندان فرانسوی از مکرون و سیاستهای اجتماعی-امنیتی وی، این بار مکرون مسیر آسانی برای تکرار پیروزی سال 2017 میلادی پیش رو نداشته باشد. اگرچه نظرسنجی ها از برتری 5 تا 7 درصدی مکرون بر لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حکایت دارد، اما سرعت رشد آرای لوپن به گونه ایست که مکرون و دیگر سران حزب "جمهوری به پیش" را نگران ساخته است. در این میان، احتمال دارد اعضای ارشد دو حزب سنتی فرانسه یعنی حزب محافظه کار و سوسیالیست ( که به صورت سنتی قدرت را در دست داشته اند) از هواداران خود بخواهند تا جهت جلوگیری از تسلط جریان ملی گرای افراطی و لوپن بر کاخ الیزه از مکرون حمایت کنند اما سوال اصلی اینجاست که اتحادیه های کارگری، بازنشستگان، پرستاران و دیگر جمعیتهای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 به این توصیه گوش فرا دهند یا خیر! 

اگرچه مکرون نیمی از مسیر پیروزی دوباره در انتخابات ریاست جمهوری را طی کرده است اما نباید فراموش کرد که لوپن و همراهانش این بار نسبت به سال 2017 میلادی طرفداران بیشتری را گرد خود آورده اند. اختلاف 27 درصدی مکرون و لوپن در انتخابات ریاست جمهوری قبل، اکنون به مراتب کمتر شده است. رئیس جمهور فرانسه و همراهانش نگران هستند تا در دور دوم انتخابات و تحت تاثیر هیجانات سیاسی ناشی از این مسئله، لوپن بتواند سبد رای خود را در مواجهه با مکرون و حزب جمهوری به پیش فربه تر سازد. 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها