کد خبر: 649775
تاریخ انتشار :

امواج گرانی با وجود گشایش‌های اقتصادی

فردا نوشت: هر چند دولتی ها تمام همت خود را برای بهبود اوضاع اقتصادی به کار بستند اما روزی نیست که قیمت یک کالا یا اقلام خوراکی به طور غیرعادی روند افزایش به خود نگیرد.

امواج گرانی با وجود گشایش‌های اقتصادی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

انتخابات ریاست جمهوری 1400 سرشار از وعده های رنگارنگ بسیار بود اما مردم از میان شعارها به کلام منطقی سیدابراهیم رئیسی اعتماد کردند که گفت «معیشت و اقتصاد کشور را به مذاکرات گره نمی زند و دولتش ضمن تقویت ارزش پول ملی، در جهت کاهش قیمت ها گام بر خواهد داشت». 9 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشت، گرچه ثبات در بازار ارز حاکم شد اما قیمت کالا و خدمات نه ماهانه و هفتگی بلکه روزانه تغییر می کند و هیچ نظم و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد؛ به قول معروف یک آشفته بازاری شکل گرفته که مشخص نیست ریشه و عوامل آن چیست.

سئوال مهم افکارعمومی

جبار کوچکی نژاد نماینده اصولگرای مجلس با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید منسجم و هماهنگ باشد، گفت «افزایش قیمت‌ها هیچ توجیهی ندارد و این نشان می دهد که نظارت دولت بر قیمت ها خیلی ضعیف است. به عنوان مثال یکدفعه متوجه می بینیم قیمت سیب زمینی به کیلویی 30 هزار تومان هم می رسد. معتقدم هم اکنون زمان خوبی است که ضعف ها مطرح شود تا مسئولان در جهت حل مشکلات قدم های لازم را بردارند.»

افزایش قیمت ها در حالی اتفاق می افتد که مسئولان دولتی هر روز خبرهای خوشی در حوزه گشایش های اقتصادی به مردم می دهند. رئیس جمهور از مهار تورم خبر می دهد و وزیر نفت از افزایش فروش و وزیر امور خارجه از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها و نزدیک بودن توافق هسته ای سخن می گویند. اما سوال اصلی اینجاست که چرا با وجود این همه گشایش های اقتصادی همچنان قیمت کالا و خدمات روند صعودی دارد و مردم آثار و برکات این دستاوردها را سر سفره های خودشان حس نمی کنند.

زمان ملموس‌شدن دستاوردهای اقتصادی دولت

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفتگویی درباره چرایی افزایش معنادار قیمت‌ها با وجود ثبات قیمت ارز در بازار گفت «دولت آقای رئیسی اقتصاد را با نرخ تورم 44 درصد تحویل گرفت و طی 8 ماه نرخ تورم را به 40.02 درصد رساند بنابراین این دولت در مهار تورم به صورت نسبی موفق عمل کرده است. معنای مهار تورم این نیست که قیمت ها افزوده نمی شود بلکه به این معناست که شتاب رشد قیمت ها کمتر شده است؛ اگر فرض بر افزایش نیافتن قیمت ها بود باید نرخ تورم صفر می شد. تورم 44 درصد میراث دولت قبل است و دولت آقای رئیسی توانست روند این تورم را کاهشی کند، معنای این سخن افزایش قیمت ها تا بیش از یک سال دیگر است چون اگر بخواهد تورم صفر شود یک تا 3 سال زمان نیاز دارد.»

نرخ تورم در تمام دنیا براساس فرمول لاسپیرز محاسبه می شود. در ایران بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نرخ تورم را اعلام می کنند که ارقام اعلامی آنها خیلی نزدیک به هم است. اینکه برخی منتقدان دولت با زیرسئوال بردن گزارش این دو دستگاه تلاش می کنند دولت سیزدهم را ناتوان در مدیریت امور و مسئول وضع موجود معرفی کنند، ممکن است آدم های کم اطلاع را بتواند قانع کند اما کارشناسان و صاحب نظران این حوزه بر این باورند که «درآمد ارزی بر اثر میزان فروش و قیمت نفت افزایش یافته است اما وقتی کسی اوضاع کشور را ببیند به خوبی می تواند متوجه واقعیت ها شود».

در مجموع این واقعیت را کسی منکر نیست که دولت سیزدهم هر آنچه از دستش بر می آید در حال انجام است تا بار و فشار اقتصادی را از روی دوش مردم کم کند اما از طرفی باید به مردم نیز حق داد که چشم به انتظارند و می خواهند حداقل روزنه های امید وعده داده شده را با چشم خود ببینند و هوای تازه اقتصادی را در زندگی شخصی شان تنفس کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها