کد خبر: 650021
تاریخ انتشار :

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند

​سخنگوی وزارت آموزش و پرورش از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد و گفت: همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند.

خبر مهم درباره رتبه بندی معلمان | همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند .رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود.مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد . در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم.

رتبه بندی معلمان

صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش،  از ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به دولت خبر داد و اظهار کرد: متن آیین‌نامه قانون رتبه‌بندی معلمان بعد از یک ماه بررسی کارشناسی، امروز از طرف وزارت آموزش و پرورش به هیأت دولت ارائه شد.  

وی با بیان اینکه زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان از ۳۱ شهریور خواهد بود، گفت: تدوین آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه بودجه و با نظارت دو نماینده مجلس انجام شد که کارشناسان در سه شیفت کاری با حضور وزیر آموزش و پرورش، آن را آماده کردند.

ستاری‌فرد با اشاره به اینکه ظرف سه ماه از تصویب قانون رتبه‌بندی معلمان باید اجرایی شود، ادامه داد: ان‌شاءالله رتبه‌بندی معلمان تا پایان خرداد اجرایی می‌شود و وزارت آموزش و پرورش به محض تصویب دولت، به مرحله اجرایی می‌برد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره جزئیات این آیین‌نامه بیان کرد: بعد از تصویب هیأت دولت می‌توانیم درباره مفاد آن صحبت کنیم چون ممکن است در دولت با تغییراتی مواجه شود. 

وی با بیان اینکه همه معلمان مشمول رتبه‌بندی می‌شوند، افزود: رویکرد آموزش و پرورش در این آیین‌نامه شامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رضایت‌مندی شغلی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی و بسط عدالت تربیتی است.

احمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: آیین نامه رتبه بندی معلمان پس از گذشت یک ماه از مصوبه مجلس تدوین شد و امروز برای تصویب به دولت ارسال می شود.​

قاسم احمدی لاشکی معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: با اجرای این طرح ۴ صلاحیت عمومی، تخصصی، حرفه ای و تجربی معلمان ارزیابی و معلمان در ۵ گروه رتبه بندی می شوند.

احمدی لاشکی افزود: طبق این آیین نامه برای هر یک از کارکنان مدرسه به غیر از سرایداران ۱۰۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده که هر نفر متناسب با امتیاز دریافتی در یکی از رتبه های آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: معلمان تا ۵۰۰ امتیاز رتبه آموزشیار معلم، حداقل ۶۰۰ امتیاز رتبه مربی معلم، حداقل ۷۰۰ امتیاز رتبه استادیار معلم، حداقل ۸۰۰ امتیاز رتبه دانشیار معلم و با حداقل ۹۰۰ امتیاز در رتبه استاد معلم قرار خواهند گرفت.

همچنین بر اساس این آیین نامه ۸۰۰ هزار مدیر، معاون، معلم، مربی، مشاور و مراقب سلامت در مدارس طبق ۱۷ شاخص ارزیابی می شوند و دانش آموزان و اولیا هم برای اولین بار می توانند به کارکنان مدرسه امتیاز دهند. بر اساس این رتبه بندی حق شغل، شاغل و فوق العاده شغل کارکنان مدرسه، طبق رتبه دریافتی از ۴۵ تا ۹۰ درصد افزایش پیدا می کند.

احمدی لاشکی گفت: ارتقا به رتبه بالاتر برای کارکنان مدارس ابتدایی، استثنایی و مناطق محروم، هر ۴ سال یک بار و برای کارکنان سایر مدرسه ها هر۵ سال یک بار خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه بندی شامل معلمان رسمی و پیمانی می شود و مشمول معلمان غیر رسمی و حق التدریس نخواهد شد.

قانون رتبه بندی معلمان با اعتبار ۳۸ هزار میلیارد تومانی در انتظار تصویب دولت است تا از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ برای شاغلان و معلمان بازنشسته بعد از این تاریخ محاسبه شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تا یک ماه آینده آیین نامه رتبه بندی معلمان تدوین و پس از تصویب در هیئت دولت از اوایل سال ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

یوسف نوری با اشاره به آخرین تصمیمات پیرامون رتبه بندی معلمان، اظهار کرد: لایحه رتبه بندی معلمان از سال ۱۳۹۲ مبتنی بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش شروع و در ادامه مسیر با چالش‌های زیادی مواجه شد تا اینکه پس از بررسی‌های متعدد در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، در ۲۳ اسفندماه ۱۴۰۰، از سوی رئیس جمهور به آموزش و پرورش ابلاغ شد.

 وی با تأکید بر انتظارات به جا و برحق جامعه معلمان درخصوص طرح رتبه بندی گفت: با وجود تمام تلاش‌هایی که انجام شد به نظر میرسد باز هم در اجرای طرح از بُعد زمان، کمی تأخیر داشته ایم که تنها دلیل آن وجود مقررات و قوانین مربوط به اجرای این طرح بود. خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به حمایت رئیس محترم جمهور، اشکالات این طرح سریعا برطرف شده و در نهایت طرح رتبه بندی به نتیجه رسیده است.

نوری با اشاره به اهداف اجرای طرح رتبه بندی معلمان خاطرنشان کرد: رتبه بندی معلمان مبتنی بر سندتحول بنیادین است و مهم‌ترین هدف آن ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت در کشور است.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به هدف اصلی رتبه بندی اضافه کرد: طرح رتبه بندی، علاوه بر افزایش حقوق و مزایای معلمان، انگیزه «آموختن دانش» و «رقابت علمی» را در جامعه معلمان ارتقا می‌دهد و این باعث افزایش توانمندی معلمان نسبت به امروز خواهد شد؛ لذا این توانمندی در تربیت دانش آموزان نیز بی تأثیر نبوده و آن‌ها را به سمت اهداف سند و تربیت تمام ساحتی هدایت خواهد کرد.

نوری گفت: ماده دوم رتبه بندی فرهنگیان، به شرح شایستگی‌های ۳ گانه، عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان پرداخته و در هر مورد رتبه‌ها را مشخص می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها