کد خبر: 650150
تاریخ انتشار :

پیش‌بینی نگران کننده درباره گرانی شدید کالا‌های اساسی

مولوی، کارشناس اقتصاد گفت: باید از امروز کالا‌های اساسی را پیش‌خرید کنیم. در انبار‌ها باید کالای اساسی دپو شود. در آینده افزایش قیمت شدیدی خواهیم داشت.

پیش‌بینی نگران کننده درباره گرانی شدید کالا‌های اساسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در روز گذشته اخبار متعددی درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در انگلیس منتشر شد. بر اساس این اخبار بخش زیادی از منابع ارزی مسدود شده ایران آزاد می‌شود. گفته می‌شود دارایی‌هایی مذکور، چندین برابر ۴۷۰میلیون یورویی بوده که به تازگی پس از توافق ایران و انگلیس، وصول شد.

پیمان مولوی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: خیلی از مسائل مهم‌تر را رها کرده‌ایم و به دنبال پول‌های بلوکه شده هستیم. هفته گذشته نفت به ۱۳۰ دلار رسید، بیش از ۱۲۰ میلیون بشکه نفت آماده داشتیم. با نفت ۱۰۰ دلار هم حساب کنیم، درآمد خوب و قابل استفاده برای کشور است. اقتصاد ایران دچار فاجعه شده است. در سال ۱۳۹۱ اقتصاد ایران ۶۰۰ میلیارد دلاری بود، اما در حال حاضر اقتصاد ۱۸۰ میلیارد دلاری داریم.

مولوی ادامه داد: پول‌های بلوکه شده به اقتصاد ایران کمک می‌کند، اما اگر صرف ارز ۴۲۰۰ تومانی شود و ایجاد رانت کند؛ بی‌فایده است. باید به دست مردم برسد. پول‌های آزاد شده باید صرف حوزه‌های زیرساختی و درآمدزایی شود. در اقتصاد ایران برای این پول‌ها برنامه‌ریزی نمی‌شود. پیش از ورود این پول‌ها برایش برنامه‌ریزی نمی‌شود. امیدوارم این دفعه برای تثبیت نرخ ارز استفاده نشود. این کار انجام شود، ۸۰ میلیارد تومان هم کم خواهد بود.

ضرورت پیش‌خرید کالا‌های اساسی

وی افزود: اقتصاد ایران نسبت به ۱۰ سال گذشته یک‌سوم شده است. باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم. برای دست‌یابی به رشد اقتصاد ۶ درصد به صورت متناوب در ۱۰ سال آینده، نیاز به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری سالیانه در اقتصاد داریم. باید از امروز کالا‌های اساسی را پیش‌خرید کنیم. در انبار‌ها باید کالای اساسی دپو شود. در آینده افزایش قیمت شدیدی خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: اگر دولت برای تثبیت قیمت دلار استفاده کند، شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود، اما کاهش قیمت مقطعی است و باید چشم‌انداز را نگاه کرد. همه دولت‌ها به دنبال تثبیت تسننی قیمت ارز بودند. این امر امکان‌پذیر نیست، نقطه تعادلی قیمت دلار مبتنی بر تورم ایران و امریکا است. هزینه برای تثبیت دلار مشابه پاشیدن شکر و نمک در دریا است. این کار تأثیرگذار بر قیمت دلار در بلندمدت نیست. جهش قیمت دلار از ۳ هزار تومان به ۲۷ هزار تومان نتیجه همین رفتار‌ها است.

پول‌های آزاد شده نیامده تمام شد

مولوی تأکید کرد: مجدداً دولت ادعا می‌کند که پول‌ها وارد کشور نشده‌اند و هزینه بدهی‌های قبلی بین‌المللی می‌شوند. آن‌قدر هزینه‌تراشی می‌کنیم که پول‌های آزاد شده، هزینه پروژه‌های زیرساختی نمی‌شود. اگر تحریم‌ها برداشته شود، با پول یک سال نفت ایران می‌توانیم، از شمال به جنوب و از شرق به غرب راه‌آهن سریع‌السیر بزنیم. با این پروژه مردم درگیر تصادفات جاده‌ای و خودرو‌های بی‌کیفیت نمی‌شوند.

وی افزود: تمام این برنامه‌ها نیازمند تفکر توسعه‌ای است. باید در اقتصاد برنامه‌ها را اولویت‌بندی کنیم. اولویت‌بندی یعنی هزار کار نباید انجام شود. متأسفانه ما هزار کار را انجام می‌دهیم، اما کار‌های واجب را انجام نمی‌دهیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: هرگونه فشار بر دلار بازار‌ها را در کوتاه‌مدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. بازار سرمایه، طلا و دلار در کوتاه‌مدت با دلار هماهنگ می‌شود و فعالان حرفه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها