کد خبر: 650410
تاریخ انتشار :

یوسفیان‌ملا مطرح کرد: پتروشیمی میانکاله و دست‌های آشکار

نماینده پیشین مجلس گفت: به نظر مشخص است که چه کسانی می‌خواهند این پروژه ادامه یابد و چه کسانی می‌خواهند که متوقف شود. تنها مساله این است که دستگاه‌های اجرایی و خود آقای رییس‌جمهور قدرت اجرای دستورات خود را ندارند و یا زیرمجموعه‌ها خیلی روی دستورات مقامات بالاتر تعصبی ندارند.

یوسفیان‌ملا مطرح کرد: پتروشیمی میانکاله و دست‌های آشکار
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصولگرا معتقد است که این پروژه با نفود مقامات محلی و نمایندگان مجلس پیش می‌رود و از قضا دست‌هایشان هم خیلی پنهان نیست و به اصطلاح رو بازی می‌کنند. او در گفت‌وگو با «جهان صنعت» از فشار مجلس و مقامات محلی برای ادامه این پروژه گفته است.

ساخت پتروشیمی در میانکاله اخیرا بسیار خبرساز بوده و حواشی ایجاد کرده است. اینکه رییس‌جمهور در پی انتقاداتی که از بابت آسیب‌های محیط‌زیستی پروژه مطرح شده، دستور توقف کار را داده از یک سو و فشاری که برخی در مجلس، استاندار و… می‌‌آورند تا کار متوقف نشود هم از سوی دیگر، این وضعیت ناشی از چیست؟

ما در هر دوره‌ای با شروع دولت یا مجلس شعار تعامل می‌دهیم اما به آن عمل نمی‌کنیم. باید تعامل وجود داشته باشد، یا در این قضیه هم یک صدای واحد شنید نه اینکه وزیر کشور در موردی که اصلا ربطی به او ندارد، کلنگ بزند و بعد این حواشی ایجاد شود. در این مورد که اصلا حرمت کلنگ را هم شکسته‌اند. کلنگ زدن در واقع به یمن و نشانه تعهد دولت و شخصیتی است که کلنگ پروژه را می‌زند. با این کار به مردم گفته می‌شود که از پروژه حمایت می‌شود. این موضوع اصلا ربطی به وزارت کشور نداشت و نهایتا باید وزیر نفت یا مدیرعامل پتروشیمی کشور کلنگ می‌زدند. در واقع نبود تعامل، جزیره‌ای کار کردن و منافع خاص را به جای منافع عام در نظر گرفتن این مشکلات را ایجاد می‌کند. در این مورد می‌بینیم آنهایی که مستقیما با مردم سروکار دارند مثل امام جمعه و نمایندگان مجلس از این موضوع حمایت می‌کنند و آنهایی که کمتر با مردم تعامل دارند و در لایه‌های بالاتر هستند، مخالفت می‌کنند. درحالی که این مساله خیلی پیچیده و سخت نیست. به هرحال آقایان آنقدر قدرت داشته‌اند که به قول خودشان ساختمان‌هایی که سال‌ها قبل در کنار دریا و… ساخته شده بود را خراب کرده‌اند؛ پس چطور قدرت این را ندارند که چند کارشناس بگذارند تا موضوع بررسی تکمیلی شود و نظرشان را به مردم اعلام کنند؟!

نکته دیگر اینکه اگر در مازندران بخواهند کار کنند، نقاط مختلفی وجود دارد که مناسب است. فقط که میانکاله نیست، ده‌ها شهرک صنعتی که اراضی دارند در مازندران وجود دارند. نبود همین تعامل که آنقدر هم شعار آن را می‌دهند سبب این وضعیت شده است.

اما عدم تعامل یک بحث است و آنچه که اکنون شاهدیم، بحث دیگری. این‌طور که به نظر می‌رسد در این مورد بیشتر اعمال نفوذ و دخیل کردن منافع شخصی گروهی سبب این وضعیت شده است. به هرحال سرمایه‌گذار کار یک ابربدهکار بانکی است و مسائل مختلفی وجود دارد.

مسلما همین طور است. این عدم تعامل که گفتم به روابط قوا مربوط می‌شود. اگر نه این موضوع برای سرمایه‌گذار که اهمیتی ندارد. او خیلی راحت با خیلی‌ها هماهنگ می‌شود و… . این مساله خیلی حساس است. شما ببینید که وزیر کشور هم گفته این پروژه باید متوقف شود تا بررسی کنند، اما اگر همین را در روز کلنگ‌زنی می‌گفت، این مشکلات را نداشتیم.

بحث توقف پروژه را خود رییس‌جمهور هم مطرح کردند و اتفاقی هم نیفتاد. دیدیم که از آقای قالیباف تا دیگران در مجلس حمایت می‌کنند که پروژه ادامه یابد.

مساله همین نبود قاطعیت است. آقای رییس‌جمهور باید ببیند که چه کسی دستور روی دستور او که بعد از رهبری مقام اول اجرایی کشور است، می‌دهد! معلوم است که قدرت‌های پشت پرده دخیل هستند. رییس‌جمهور هم باید این را پیگیری کند و باید معلوم شود که چه کسی با وجود دستور رییس‌جمهور اصرار دارد این پروژه متوقف نشود.

چطور است که وقتی رییس‌جمهور و وزیر کشور او از توقف پروژه می‌گویند، استاندار حرف دیگری می‌زند؟

وقتی یکصدایی وجود نداشته باشد، سلسله مراتب هم رعایت نمی‌شود و هر کسی حرف خودش را می‌زند و معلوم نیست که حرف آخر را در دولت و جاهای دیگر چه کسی می‌زند.

به نظر شما این دست پشت‌پرده که الان از آن حرف زده می‌شود، دست کیست؟

به نظر من این دست‌ها خیلی هم پشت پرده نیست. به نظر مشخص است که چه کسانی می‌خواهند این پروژه ادامه یابد و چه کسانی می‌خواهند که متوقف شود. تنها مساله این است که دستگاه‌های اجرایی و خود آقای رییس‌جمهور قدرت اجرای دستورات خود را ندارند و یا زیرمجموعه‌ها خیلی روی دستورات مقامات بالاتر تعصبی ندارند. دیدیم که دادستان کل کشور هم در این رابطه دستور داد. قوه قضاییه استان هم وارد شد تا مانع ادامه کار در میانکاله شود.

برای همین هم این سوال به ذهن‌ها می‌رسد که مگر گروه حامی این پرو‌ژه از جمله استاندار و امام جمعه و… چقدر اعمال نفوذ دارند که حرف رییس‌جمهور و دادستانی زمین می‌ماند.

به هر حال آنها در محل، قدرت‌ دارند. برخی هم می‌خواهند که کار کنند و از ادامه پروژه استقبال می‌کنند. این است که مقامات محلی می‌توانند پیش برونند. به طور معمول هم همین طور است و مقامات محلی قدرت قابل‌توجهی دارند.

خیلی‌ها این نظر را دارند که مجلس و مشخصا آقای قالیباف با توجه به اظهارات اخیرش از ادامه این پروژه حمایت می‌کند. شما هم موافق هستید؟

بله، ظاهرا این‌طور است. اصلا هم نباید این اتفاق می‌‌افتاد و این‌طور علنی می‌شد. همه باید مساله را به کار کارشناسی ارجاع می‌دادند. الان دیگر کارشناسان هم نمی‌توانند نظر دقیقی بدهند چون کارشناس می‌گوید اگر فلان نظر را بدهم آینده من خراب خواهد شد. وقتی یک مساله آنقدر بزرگ می‌شود و میدان مجادله بر سر آن تا این حد گسترش پیدا می‌کند، دیگر کارشناسان هم امکان بیان نظر دقیقی ندارند.

همین یکشنبه شب آقای قالیباف و رییسی در یک مراسم افطاری حضور داشتند و از تعامل گفتند و کنار هم عکس گرفتند، چطور است هنوز این دعوا ادامه دارد؟

همه این حرف‌ها شعار است و در عمل خبری از تعامل نیست. اختلافات را نمی‌خواهند حل کنند چون اگر می‌خواستند حتما می‌توانستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها