کد خبر: 650603
تاریخ انتشار :

عضو کمیته مشترک فعالیت های وزارت نفت ایران و عراق پاسخ داد:

همکاری نفتی قریب‌الوقوع ایران و عراق؟

عضو کمیته فعالیت‌های وزارت نفت ایران و عراق با اشاره به اینکه این کمیته به ریاست "سید عباس بهشتی" نماینده وزیر نفت در امور عراق اداره می‌شود گفت: ایران آمادگی دارد با محوریت این کمیته، زمینه لازم برای انتقال دانش فنی به منظور ملی شدن صنعت نفت عراق را فراهم کند.

همکاری نفتی قریب‌الوقوع ایران و عراق؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، طاهر سعیدی روز پنجشنبه بااشاره به توانمندی مراکز علمی و دانشگاهی ایران در صنعت نفت اظهارداشت: با هماهنگی‌های صورت گرفته، زمینه پذیرش سالانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ دانشجو برای تحصیل در رشته‌های مرتبط صنعت نفت از کشور عراق در مراکز دانشگاهی ایران فراهم شده است.

وی ادامه‌داد: انتقال دانش فنی و همچنین توسعه آموزش‌های تخصصی از اولویت‌های کاری "کمیته فعالیت‌های وزارت نفت ایران و عراق" است.

سعیدی با تاکید بر اینکه مهمترین درآمد ارزی عراق مربوط به فروش نفت است گفت: نفت در اقتصاد این کشور از نقش بسیار پررنگی برخوردار است.

عضو کمیته فعالیت های وزارت نفت ایران و عراق بیان‌داشت: در حال حاضر، فرآیند تولید و استخراج نفت عراق در انحصار شرکت‌های خارجی بخصوص شرکت‌های آمریکایی، فرانسوی، چینی و ایتالیایی است.

وی با بیان اینکه کشور ترکیه در حوزه صنعت نفت عراق نیز ورود کرده است گفت: این درحالی است که ایران و عراق از میادین نفتی مشترکی برخوردار هستند و توسعه همکاری‌های همه جانبه در صنعت نفت بین آنها امکان پذیر است.

سعیدی با بیان اینکه تاکنون ایران در زمینه صنعت نفت عراق دخالتی نداشته است گفت: با توجه به تلاش دولت عراق برای ملی شدن صنعت نفت این کشور، ایران آمادگی دارد تا با همکاری‌های لازم، زمینه تحقق این هدف مهم را فراهم کند.

عضو کمیته فعالیت‌های وزارت نفت ایران و عراق تصریح‌کرد: ملی شدن صنعت نفت عراق با موانع و مقاومت‌هایی از سوی کشورهای غربی بخصوص آمریکا همراه است.

وی اضافه کرد: ایران در زمینه حفاری و تولید نفت دارای دانش فنی بالایی است که طی همکاری‌هایی این دانش در حال انتقال است.

سعیدی تعامل و همکاری بین ایران و عراق در زمینه تولید نفت را زمینه ساز منافع مشترک دانست و گفت: امیدواریم که با ملی شدن صنعت نفت عراق، ملت این کشور از فروش روزانه بیش از سه میلیون بشکه نفت، بهره بیشتری ببرند.

وزارت نفت عراق با انتشار گزارشی اعلام کرد درآمدهای صادرات نفت این کشور در ماه مارس 2022 میلادی به ۱۱ میلیارد و ۷۰ میلیون دلار رسید که بالاترین رقم طی ۵۰ سال گذشته است.

بخشی از این افزایش درآمد به خاطر اوج‌گیری قیمت نفت در پی جنگ روسیه و اوکراین و بخش دیگری به خاطر افزایش حجم تولید و صادرات نفت عراق است. عراق در ماه گذشته به طور متوسط ۳ میلیون و ۲۴۴ هزار بشکه نفت صادر کرده است.

قیمت نفت در ماه گذشته میلادی (مارس 2022) به بالاترین رقم طی ۱۴ سال گذشته رسید اما تولید نفت عراق نیز از سال ۲۰۰۸ بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و این کشور به بزرگترین تولیدکننده نفت اوپک بعد از عربستان تبدیل شده است.

قبلا ایران دومین تولید کننده نفت اوپک بود، اما تحریم‌ها باعث شد که تولید نفت ایران به ۲.۵ میلیون بشکه و صادرات آن به زیر یک میلیون بشکه سقوط کند و ایران به پنجمین تولیدکننده بزرگ اوپک تبدیل شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها