کد خبر: 650683
تاریخ انتشار :

حقوق کارگران | دستمزد کارگران | حقوق کارمندان

جزییات جدید از پافشاری بر مصوبه افزایش حقوق کارگران | سرانجام حقوق کارگران به کجا رسید؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد عقب‌نشینی شورای عالی کار از این مصوبه، یک اشتباه جدی ناشی از برآورد غلط از شرایط کلی اقتصاد ارزیابی می‌شود.

جزییات جدید از پافشاری بر مصوبه افزایش حقوق کارگران | سرانجام حقوق کارگران به کجا رسید؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حقوق کارگران در  روزهای پایانی سال یکی از بحث برانگیزترین مباحث کشور تبدیل می شود.حداقل حقوق کارگران در واقع، کمترین مبلغی است که به وسیله مسئولین اقتصادی و با همکاری یکدیگر مشخص شده است و نباید کمتر از این میزان تعیین شده، دستمزد به کارگران پرداخت کرد.حقوق کارگران در سال 1401 با افزایش 57 درصدی همره بوده است. حداقل حقوق کارگران در واقع، کمترین مبلغی است که به وسیله مسئولین اقتصادی و با همکاری یکدیگر مشخص شده است و نباید کمتر از این میزان تعیین شده، دستمزد به کارگران پرداخت کرد.در ادامه به آخرین اخبار از حقوق کارگران می پردازیم.

 

حقوق کارگران

باید توجه داشت که افزایش حداقل مزد متناسب با افزایش حداقل حقوق کارمندان بوده است.  

با تداوم روند تورمی پیش رو در سال جاری، به زودی شاهد کم اثر شدن مصوبه افزایش حداقل مزد ۵۷ درصدی کارگران خواهیم بود.

نباید فراموش کرد که صاحبان سرمایه یکی از ذی‌نفعان اصلی تورم بوده‌اند، بنابراین این مصوبه شورای عالی کار تا حدودی به کنترل فاصله طبقاتی کمک می‌کند.

این طور گفته می‌شود که موضوع این جلسه اصلاح مصوبه مزدی امسال کارگران و تقویت فرصت‌های شغلی بوده است.

رییس کمیته دستمزد که در جلسه امروز شورای عالی کار حضور داشت گفت: نشست امروز هیچ نتیجه‌ای نداشت به همین دلیل موضوع اصلاح مصوبه مزدی برای کاهش دستمزد کارگران در ۱۴۰۱ را نه تایید و نه تکذیب می‌کنم.

به گفته فرامرز توفیقی، همه چیز در جلسه فردا مشخص خواهد شد.

عبدالملکی، وزیر کار در این جلسه بر حمایت از کارفرمایانی که شغل ایجاد می‌کنند تاکید کرد.

در اسفند سال قبل با توافق اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال آینده کارگران از دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۷۹ هزار تومان افزایش یافت.

همزمان با تصویب افزایش حقوق ۱۴۰۱ توسط شورای عالی کار، میزان حق مسکن کارگران هم به ۶۵۰ هزار تومان رسید. این مبلغ نسبت به سال گذشته رشد ۲۰۰ هزار تومانی داشته و در قالب افزایش حقوق به کارگران پرداخت خواهد شد.

  به نظر این افزایش حقوق از اردیبهشت ماه در فیش حقوق کارگران اعمال خواهد شد. زیرا روند تصویب مصوبه افزایش کمک هزینه مسکن در شورای عالی کار نشان دهنده این است که از سال ۱۳۹۸ تاکنون، افزایش حق مسکن کارگران چند ماهی تاخیر داشته و اغلب در فیش حقوقی اردیبهشت ماه اعمال شده است. البته سال گذشته وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوبه رشد حق مسکن شورای عالی کار را در فروردین ماه با قید فوریت به هیئت دولت ارائه داد تا هر چه سریع‌تر این موضوع در حقوق کارگران اعمال شود.

بررسی سابقه حق مسکن کارگران از سال ۱۳۹۷، نشان دهنده رشد این مبلغ است. حق مسکن کارگران در سال ۱۳۹۷، مبلغ ۴۰ هزار تومان بود که برای سال ۱۳۹۸ به ۱۰۰ هزار تومان رسید. اما این حق برای کارگران در سال ۱۳۹۹ رشد ۲۰۰ هزار تومانی داشت و در واقع در فیش حقوقی کارگران ۳۰۰ هزار تومان شد. رشد حق مسکن کارگران در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۵۰ هزار تومان بود و به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان رسید. امسال هم حق مسکن نسبت به سال گذشته ۴۲ درصد رشد پیدا کرده و در فیش حقوقی کارگران ۶۵۰ هزار خواهد شد.

لازم به ذکر است که با توجه به تصویب افزایش حق مسکن کارگران از فروردین ماه در شورای عالی کار، هر زمان که هیئت دولت این موضوع را تصویب کند، کارفرمایان ملزم به پرداخت مبلغ اضافه شده ماه‌های قبل هم هستند. در واقع تصویب دیرهنگام هیئت دولت این مبلغ را برای کارفرمایان معوق خواهد کرد و باید پرداخت این معوقات در فیش حقوقی ماه‌های بعد اعمال شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها