کد خبر: 650948
تاریخ انتشار :

افشاگری خطیب‌زاده از تهدید شدن به مرگ در کانادا !

فارس/ سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مضاعف بودن سختی امر دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی طی دهه‌های گذشته، گفت: این چالش را مدیریت کرده‌ایم و معاون بین‌الملل قوه قضاییه هم اعلام کرد که بیشترین تعرض به اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها متوجه ایران بوده است.

افشاگری خطیب‌زاده از تهدید شدن به مرگ در کانادا !
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (سه‌شنبه) ششم اردیبهشت ماه در همایش بررسی تعرضات به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران از منظر حقوق بین‌الملل در محل فرهنگسرای رسانه طی اظهاراتی عنوان کرد: در به هم ریختن فضای روانی برخی دسیسه و طراحی می‌کنند و البته خیلی توفیق نداشته‌اند که دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران را به شمول دستگاه‌هایی که دیپلمات اعزام می‌کنند مورد هدف قرار دهند.

وی افزود: به خاطر دارم موقعی که در کانادا حضور داشتم یکی از ماموریت‌هایی که گروهک‌های خودخوانده داشتند این بود که در مسیر تردد فردی مثل من یا پشت سفارت قرار می‌گرفتند و با اسم صدا و تهدید به مرگ می‌کردند و کارهایی از این دست انجام می‌دادند که البته وظایف دولت میزبان و دولت مستقر این است که امنیت‌ را برای دیپلمات‌ها تامین کند و ما در تمامی این موارد با مشکلات روبرو بودیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: سختی امر دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی ایران طی دهه‌های گذشته مضاعف بوده است ولی بحمدالله توانسته‌ایم این چالش را مدیریت کنیم.

خطیب‌زاده به مصونیت دیپلماتیک در کنوانسیون‌های بین‌المللی اشاره کرد و مهم‌ترین موضوع در هر ماموریت دیپلماتیکی را امنیت آن خواند و گفت که دیپلمات‌های زیادی از جمهوری اسلامی ایران در سال‌های گذشته در خارج از کشور به شهادت رسیده‌اند. 

* بیشترین تعرض به اماکن و دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته

کاظم غریب آبادی معاون بین‌الملل قوه قضاییه نیز در این همایش طی سخنانی خاطرنشان کرد: برداشت من این است که جمهوری اسلامی ایران شاید تنها کشوری است که اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌هایش در کشورهای مختلف بیشترین تعرض متوجه آن بوده است و تعرض به حدی بود که باعث به شهادت برخی دیپلمات‌های ما در کشورهای مختلف شده است.

وی بیان کرد: در قضیه مصونیت‌های دیپلماتیک ما قربانی و از سوی دیگر مدعی هستیم. ما هیچگاه در جایگاه متهم و پاسخگویی نیستیم.

غریب آبادی ادامه داد: بیشترین تعرض متوجه جمهوری اسلامی ایران بوده و بیشترین هم در کشورهای اروپایی بوده که خودشان را مهد تمدن، فرهنگ و حقوق می‌دانند. حتی در کشورهای اروپایی وقتی به اماکن دیپلماتیک ما تعرض صورت می‌گیرد وقتی بررسی می‌کنیم یا نقش مقامات دولت میزبان برجسته است و یا اگر نقشی به صورت مستقیم ندارند به صورت غیرمستقیم از کسانی که متعرض اماکن دیپلماتیک ما شدند حمایت‌های سیاسی، حقوقی و قضایی می‌کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها