کد خبر: 650966
تاریخ انتشار :

مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

متقاضیان طرح مسکن ملی بخوانند | لینک ثبت‌نام مسکن ملی

چند روزی است که امکان ثبت‌نام برای خانواده های دارای سه فرزند در سامانه نهضت ملی مسکن فراهم شد. طرحی که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جعیت است. حالا هم امکان ثبت‌نام مددجویان کمیته امداد خمینی در این سامانه اضافه شده است.

متقاضیان  طرح مسکن ملی بخوانند | لینک ثبت‌نام مسکن ملی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نمی‌شود بلکه تعداد طبقات در این طرح نهایتا ۷ طبقه است.شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی باشد.متقاضیان طرح مسکن ملی نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.ثبت نام مسکن ملی برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.در ادامه به آخرین خبر از مسکن ملی می پردازیم.

مسکن ملی

ثبت‌نام متقاضیان روستایی طرح‌های حمایتی مسکن از ۱۰ اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

آنطور که رستم قاسمی، وزیر راه و شهر‌سازی وعده داد عملیات ساخت حداقل ۲ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن تا مرداد ماه‌ سال‌جاری آغاز می‌شود.

پنجم اردیبهشت ماه امکان ثبت‌نام برای خانواده های دارای سه فرزند در سامانه نهضت ملی مسکن فراهم شد. طرحی که در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جعیت است.

معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: «با توجه به تکلیف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در خصوص واگذاری زمین یا واحد مسکونی به خانوار‌ها پس از تولد فرزند سوم و بیشتر، متقاضیانی که تاریخ تولد فرزند سوم یا بیشتر آن‌ها بعد از تاریخ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ باشد، می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح‌های حمایتی مسکن در بخش نوع سرپرستی با انتخاب گزینه قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.»

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان کرمانشاه گفته افراد تحت پوشش این نهاد نیز می‌توانند در سامانه جماع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند.

 

پیمان ترکمانه گفت: «خانوارهای روستایی تحت حمایت کمیته امداد فاقد مسکن می‌توانند در بازده زمانی تعیین شده به این سامانه مراجعه کنند. ضمن وارد کردن تمامی اطلاعات، نسبت به بارگذاری کامل مدارک مربوطه اقدام کنند.»

متقاضیان فاقد مسکن تحت حمایت کمیته امداد می‌توانند با مراجعه به سامانه https://saman.mrud.ir/ در طرح‌های حمایتی مسکن ثبت‌نام کنند.

پیمان ترکمانه درباره این طرح گفت: «در مراحل گذشته به دلیل محدودیت‌های سامانه و عدم امکان ثبت‌نام همزمان، صرفا ثبت‌نام از متقاضیان شهری صورت گرفت. متقاضیان روستایی تاکنون ثبت‌نام نشده‌اند.»

آنطور که ترکمانه گفته متقاضیان شهری به دلیل آغاز ثبت‌نام متقاضیان روستایی صرفا تا پایان وقت اداری ۹ اردیبهشت مهلت مراجعه و ثبت نام در سامانه ملی مسکن را دارند.

متقاضیان باید نسبت به وارد کردن اطلاعات خود دقت داشته باشند. زیرا آنطور که ترکمانه گفت کد ملی، شماره همراه و شهر محل تقاضای متقاضیان در سامانه طرح های حمایتی مسکن پس از انتخاب قابل تغییر نیست.

علیرضا فخاری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص تامین زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به ارایه توضیحاتی پرداخت.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن که شامل طرح ملی مسکن و همچنین قانون جهش تولید است تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد زمین تامین شده است. همچنین حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد نیز در دستور کار است که عمدتا در شورای برنامه‌ریزی استان هم از طریق الحاق و تعیین کاربری‌های جدید محقق می‌شود که مجموعا می‌تواند ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را پوشش بدهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برنامه‌ریزی شده تا در آینده نزدیک تامین زمین به سقف کل نیازمندی‌های ۴ میلیون واحد مسکونی برسد.

فخاری در خصوص وضعیت استان‌ها برای تامین اراضی طرح نهضت ملی مسکن اعلام کرد: در تلاش هستیم تا تمامی اراضی ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن محقق شود.

به گفته وی، مطالعات اولیه روی اراضی طرح نهضت ملی مسکن انجام شده تا قابلیت‌های لازم برای بارگذاری را داشته باشد.

وی تصریح کرد: سازمان ملی زمین و مسکن باید اطمینان حاصل کند که زمینی که انتخاب می‌شود قابلیت لازم را برای ساخت و امکانات لازم برای ارایه خدمات سرانه‌ها را داشته باشد. همچنین در وضعیت زمین‌شناختی در موقعیتی باشد که بارگذاری روی آن امکانپذیر بوده و به لحاظ دسترسی مردم به خدمات عمومی امکانات کافی را داشته باشد.

فخاری گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در تلاش هستیم تا اراضی ۴ میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن تامین شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: واحد‌های نهضت ملی مسکن، حمایتی است و اقساط آن هم زیر ۳ میلیون تومان است.

 اقبال شاکری گفت: ۸۰ درصد از مبلغ ساخت واحد‌های نهضت ملی مسکن از طریق تسهیلات تامین می‌شود و باید متناسب با توانایی خریداران اقساط آن‌ها با نرخ سود ۴ تا ۱۲ درصد در نظر گفته شود، بنابراین برای دهک‌های یک تا ۳ میزان اقساط تسهیلات زیر ۳ میلیون تومان خواهد بود چراکه اگر بیش از این میزان باشد متقاضیان و اقشار کم درآمد قادر به پرداخت آن نخواهند بود.

به گفته عضو کمیسیون عمران مجلس میزان آورده متقاضیان هم برای دهک‌های یک تا سه بین ۲۰ میلیون تا ۴۰ میلیون تومان است و به طور قطع برای دهک‌های پایین‌تر این میزان آورده متقاضیان کمتر خواهد بود؛ چراکه طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته این واحد‌ها در قالب‌های مسکن حمایتی ساخته می‌شوند و بنابراین بالا بودن میزان اقساط و آورده متقاضی قابل پذیرش نیست.

پیش از این اعلام شده بود که میزان اقساط تسهیلات نهضت ملی مسکن بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون است که این موضوع باعث نگرانی بسیاری از متقاضیان شده است.

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن گفت: زمین مورد نیاز برای احداث دو میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن برای دو سال آینده تامین شده است.

علیرضا فخاری  در حاشیه بازدید از طرح مسکن ملی مهاباد افزود: تامین زمین نهضت ملی در برخی از استان های کشور باتوجه به موقعیت توپوگرافی شهری با کمبود مواجه است که در تلاش هستم با پیدا کردن راهکارهای قانونی و الحاق زمین به محدوده شهر این مشکل را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون زمین احداث یک میلیون مسکن آماده و در حال اجرا است و برای یک میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن نیز زمین در مرحله واگذاری و تغییر کاربری مسکونی قرار دارد.

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: برای اجرای فاز اول و دوم در ۲ سال آینده، زمین مورد نیاز تامین شده و نگرانی بابت تامین زمین برای سال های آتی نیز وجود ندارد.

فخاری بیان کرد: همچنین حل مشکل تعاونی هایی که از چند سال گذشته زمین هایی برای احداث منازل مسکونی در اختیار دارند، باتوجه به کمبود اراضی در دستور کار قرار گرفته است.

عملیات اجرایی طرح اقدام ملی مسکن از اواخر دولت گذشته آغاز شد و در ادامه طرح حمایتی مسکن با همان فرآیند، با توجه به سیاست های دولت جدید در قالب طرح نهضت ملی مسکن با تصویب مجلس شورای اسلامی، شکل گرفته است.

 پس از مدت‌ها بی‌خبری سرانجام معاون وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی به جدیدترین وضعیت پروژه‌های در دست ساخت مسکن پرداخته است. ساخت بخشی از این پروژه‌ها (535 هزار واحد طرح ملی مسکن) سال 98 آغاز شده است.

محمودزاده درباره طرح‌های حمایتی مسکن گفته است: در زمان حاضر 530 هزار واحد طرح ملی مسکن، 321 هزار واحد نهضت ملی مسکن و 108 هزار واحد طرح خودمالکی در حال ساخت است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال هیچ اشاره‌ای به میزان پیشریکی این پروژه ها به‌ویژه واحدهای نهضت ملی مسکن نکرده است.  پروژه‌هایی که قرار بود طی ساله تکمیل و تحویل متقاضیان آن شود.

به گزارش تسنیم، آبان‌ماه سال گذشته دیوان محاسبات کشور همزمان با سه سالگی آغاز ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن اعلام کرد: پیشرفت فیزیکی واحدهای این طرح در برخی استان‌ها 1 درصد و در 18 استان زیر 10 درصد است.

بر اساس گزارش دیوان محاسبات که در آن از لفظ " بسیار ناچیز" برای نشان دادن پیشرفت فیزیک استفاده شده بود کمترین پیشرفت فیزیکی واحدهای طرح ملی مسکن مربوط به استان‌های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی،  قزوین، هرمزگان، اصفهان، ایلام، گیلان، کرمانشاه، مازندران، همدان، فارس، یزد و کردستان به ترتیب 1.14 درصد، 1.33 درصد با 3 درصد، 3،  3.3 درصد، 3.3 درصد، 4، 4.83 درصد، 4.87 درصد، 5 درصد، 5.25 درصد، 6 درصد و 7 درصد است.

بیشترین پیشرفت فیزیکی پروژه‌های طرح ملی مسکن نیز با 59.19 درصد مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد است.  بررسی جدول دیوان محاسبات کشور از پروژه‌های طرح مذکور حاکی از آن است که پیشرفت طرح ملی مسکن در 18 استان زیر 10 درصد، 2 استان 10 درصد و 3 استان زیر 15 درصد است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها