کد خبر: 651048
تاریخ انتشار :

جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ روابط ایران و عربستان از سر گرفته می‌شود؟

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق گفت که مذاکرات ایران و عربستان شامل چندین پرونده از جمله مسائل امنیتی بود و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر در گفتگو‌ها حضور داشت.»

جزئیات مذاکرات ایران و عربستان/ روابط ایران و عربستان از سر گرفته می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

«احمد الصحاف»، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در گفتگو با خبرگزاری رسمی این کشور (اینا) اظهار کرد که «در چارجوب سیاست عراق مبتنی بر اصل برقراری گفتگو‌های جمعی برای ایجاد اجماع و توازن در منطقه، بغداد میزبان پنجمین دور گفتگو‌های تهران و ریاض بود.»

الصحاف یادآور شد که مذاکرات دو کشور در فضایی آرام، مثبت و توام با تفاهم برگزار شد.

وی گفت که مذاکرات ایران و عربستان شامل چندین پرونده از جمله مسائل امنیتی بود و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر در گفتگو‌ها حضور داشت.»

سخنگوی وزارت امور خارجه عراق ادامه داد که گفتگو‌ها همچنان ادامه دارد و در مسیر دستیابی به توافق‌های مهم و اساسی حرکت می‌کند و ممکن است در همین راستا روابط سیاسی و دیپلماتیک ایران و عربستان از سر گرفته شود.

وی اظهار کرد که عراق گام‌های بلندی برای هماهنگی در همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله حمایت از دور پنجم مذاکرات تهران - ریاض برداشته است و گفتگو‌هایی از این دست به ثبات و توازن بیشتر در سطح منطقه و نیز به تقویت امنیت و حاکمیت عراق کمک خواهد کرد.

الصحاف تاکید کرد که این گفتگو‌ها نقش بغداد در هم افزایی و تعامل با دیگر طرف‌ها را تقویت می‌کند و عراق را به بستر و مکانی برای نزدیکی دیدگاه‌ها و انجام گفتگو‌های پایدار تبدیل می‌کند به ویژه اینکه ما در ایجاد اصل مشارکت‌های راهبردی از جمله در حوزه اقتصادی با طرف‌ها هستیم.

«فواد حسین»، وزیر امور خارجه، پیشتر فاش کرده بود که دور پنجم مذاکرات به میزبانی بغداد، پایتخت، بین طرف‌های ایرانی و سعودی مثبت بوده است.

وزیر خارجه عراق دوشنبه گذشته در گفتگو با شبکه الجزیره از «توافق» بر سر یادداشت تفاهمی ۱۰ بندی بین ایران و عربستان در دور پنجم گفتگو‌ها در بغداد خبر داد.

وزیر خارجه عراق گفت که «دیدار ایرانی - سعودی در بغداد امنیتی و با حضور مسئولان بلندپایه‌ای از دو کشور بود» و «دو طرف به توافقی درباره یادداشت تفاهمی حاوی ۱۰ بند رسیدند.»

فواد حسین افزود: توافق شد که دور بعدی گفتگو‌های ایرانی-سعودی در سطح دیپلماتیک باشد.

حسین ادامه داد که گفتگو‌های ایران با عربستان موضوع ادامه آتش بس در یمن را نیز در بر گرفت.»

وی به موضوعات همسایگی عراق نیز پرداخت و تاکید کرد: مشکلات عراق با ایران و ترکیه درباره مسائل امنیتی باید از طریق گفتگو حل شود».

مقام عراقی از این هم خبر داد که «هیاتی ایرانی بعد از عید سعید فطر به عراق سفر خواهد کرد تا تعدادی از قضایا از جمله مسائلی امنیتی را بررسی کند و مورد بحث قرار دهد.»

وی مشخصا به حملات اخیر ترکیه به خاک عراق پرداخت و مجددا خاطرنشان کرد که «علت‌های مورد اشاره طرف ترکیه‌ای برای استفاده از زور در داخل خاک عراق کافی نیست.»

فواد حسین همچنین تلاش کرد حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق را این گونه توجیه کند که «وجود مستشاران آمریکایی در عراق برای کمک به نیرو‌های عراقی و در توافق با دولت است لذا حمله به آمریکایی‌ها در عراق به معنای حمله به دولت و منافع ملی ما است.»

روز یکشنبه نیز فواد حسین در گفتگو با خبرگزاری عراق (واع) بدون اشاره به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات بین تهران و ریاض، دور پنجم مذاکرات انجام شده بین طرف‌های عربستان سعودی و ایران که به میزبانی بغداد انجام شد را مثبت و خوب ارزیابی کرد و گفت بغداد پس از پایان دور پنجم، میزبان دور جدیدی از مذاکرات بین تهران و ریاض خواهد بود.

مذاکرات ایران و عربستان از چند ماه پیش در عراق آغاز شد و با احتساب نشست اخیر که پنجشنبه هفته گذشته در بغداد برگزار شد، دو طرف تاکنون پنج دور مذاکره انجام داده‌اند.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق برای اولین بار در ماه می‌سال ۲۰۲۱ از میزبانی عراق در گفتگو‌های ایران و عربستان و مذاکره مستقیم بین دو کشور بعد از سال‌ها تیرگی روابط خبر داد.

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق نیز گفته بود که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد مهم خواهد بود و دستاورد گفتگو‌های مقام‌های ایرانی و عربستانی در بغداد به بازگشایی سفارت خانه‌های دو کشور می‌انجامد.

منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها