کد خبر: 651235
تاریخ انتشار :

رتبه بندی معلمان | زمان اجرای رتبه بندی معلمان

خبر فوق العاده برای رتبه بندی معلمان | اعلام زمان اجرا و افزایش حقوق رتبه بندی معلمان

قرار بود رتبه‌بندی در اردیبهشت و روز معلم و حداکثر تا پایان بهار اجرا شود، اما اخبار حکایت از آن دارد که رتبه بندی از مهرماه ۱۴۰۱ اجرا می شود.

خبر فوق العاده برای رتبه بندی معلمان | اعلام زمان اجرا و افزایش حقوق رتبه بندی معلمان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طرح رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که فرهنگیان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند. رتبه‌بندی معلمان بر اساس اعلام مسوولان وزارت آموزش و پرورش فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم رتبه بندی معلمان افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال ۹۴ با بار مالی ۱۳۰۰ میلیارد تومان اجرا شد. در ادامه آخرین خبر از رتبه بندی معلمان را می خوانیم.

در حالی که قرار بود  رتبه‌بندی معلمان در اردیبهشت ماه و روز معلم و حداکثر تا پایان بهار اجرا شود ، اخبار رسیده حکایت از آن دارد که  رتبه بندی از مهرماه ۱۴۰۱ اجرا خواهد شد.

آیین نامه رتبه بندی معلمین پس از کش و قوس‌های فراوان و با تایید مجلس شورای اسلامی از مهر امسال اجرایی می‌شود.

طبق این آیین‌نامه آموزش و پرورش معیار‌های عمومی نظیر داشتن روحیه جهادی و تحول‌گرایی، رعایت حجاب و پوشش اسلامی، انگیزه معلمی، تعهد سازمانی بیشترین امتیاز را دارند و بعد از آن هم شایستگی‌های تخصصی همچون مدرک تحصیلی، پژوهش‌های مرتبط با بهبود عملکرد، تألیف کتاب و مقاله قرار دارند.

با این ملاک‌ها سرانجام معلمان در ۵ گروه آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم طبقه‌بندی می‌شوند که برای دستیابی به هر کدام از این رتبه‌ها به‌جز آموزشیار معلم که تا ۵۰۰ امتیاز را شامل می‌شود برای سایر رتبه‌ها به‌ترتیب حداقل ۵۰۰، ۶۰۰، ۷۵۰ و ۹۰۰ امتیاز ضرورت دارد.

همچنین هر سه سال یک‌بار این آیین‌نامه اجرایی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و اگر معلمین امتیاز لازم را برای حفظ رتبه کسب نکنند، به رتبه پایین‌تر تنزل خواهند کرد و به‌دنبال این موضوع موظف به گذراندن دوره بازآموزی در دانشگاه‌های وابسته به آموزش و پرورش می‌شوند و اگر این مورد برای بار دوم تکرار شود، معلم از رسته آموزشی و فرهنگی خارج خواهد شد

علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: تا به امروز نسبت به همه مسائل و مشکلاتی که مد نظر معلمان در آیین نامه رتبه‌بندی بود، تذکرات لازم را دادیم و بیشتر این مسائل رفع شده است. یکی از مسائلی که در آخرین اصلاح آیین نامه رتبه بندی معلمان مورد بازنگری قرار گرفت، این بود که برای استاد معلمی، شرط دکتری برداشته شود. همچنین در آخرین اصلاح آیین نامه تأکید شده آخرین مدرک معلمان لحاظ شده و حق و حقوق آن‌‎ها پرداخت شود.

رتبه بندی معلمان سید امیر شوشتری روز چهارشنبه در نشست خبری در آستانه هفته بزرگداشت مقام معلم افزود: این طرح و اجرای آن به عنوان یکی از مطالبات معلمان بود که خوشبختانه با طی کردن امور مربوط به اعمال آن، به صورت رسمی اجرای این طرح در خراسان رضوی دنبال شد که  اعمال آن از ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۰ محاسبه و از اول فروردین‌ماه امسال به محض صدور احکام پرداختی به معلمان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خود اظهاری و تایید مدیر مدرسه ملاک اصلی در طرح رتبه بندی معلمان است ادامه داد: از جمله مشکلات در اجرای طرح توقف رتبه ثبت شده برای فرد به مدت ۵ سال است، به این معنا که با تعیین رتبه هر معلم، ۵ سال دیگر امکان افزایش رتبه وجود دارد بنابراین تلاش شد تا رتبه‌های معلمان در حد ایده‌آل باشد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: به این ترتیب ۵۵ درصد معلمان رسمی استان در رتبه‌های ۳ تا ۴ قرار می‌گیرند، درحالیکه در ابتدا ۲ سال سابقه کاری برای شرکت دادن معلمان در طرح رتبه‌بندی پیش شرط بود، اکنون معلمان از بدو ورود می‌توانند وارد این طرح شوند.

شوشتری افزود: ۷۶ هزار معلم رسمی خراسان رضوی به غیر از نیروهای رسمی دارای حکم اداری، معلمان خرید خدمات و غیره در این طرح شرکت داده می‌شوند و بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان افزایش حقوق برای معلمان با اجرای این طرح اعمال خواهد شد.

او گفت:امسال ۳۶۹ معلم در خراسان رضوی برای انتخاب معلم برتر به مرحله استانی رسیدند که ۴۱ نفر آنان به عنوان معلم برتر استانی در مراسمی در روز ۱۸ اردیبهشت تجلیل می‌شوند.

ابراهیم رئیسی در نشست هم‌اندیشی با جمعی از فرهنگیان و فعالان حوزه تعلیم و تربیت کشور، بر ضرورت حمایت عملی از فرهنگیان تاکید کرد.

رئیس جمهور افزود: متأسفانه در خصوص رتبه‌بندی معلمان صرفاً بخش مالی برجسته شده اما از ابعاد مختلف دیگری که می‌تواند جایگاه فرهنگیان را در جامعه ارتقاء دهد، غفلت شده که این به نوعی ظلم در حق این قشر فرهیخته است.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ایران قوی بدون تعلیم و تربیت اصولی و ارتقای جایگاه آموزش و پرورش قابل تصور نیست، اظهار داشت: آنچه در حوزه آموزش و پرورش هزینه می‌شود، سرمایه‌گذاری برای تضمین توسعه و پیشرفت آینده کشور است.

آیت‌الله رئیسی اجرای سند تحول آموزش و پرورش را یک ضرورت خواند و گفت: این سند از اسناد بالادستی است و دولت حتماً آن را به عنوان مهم‌ترین سند، پیگیری و اجرایی خواهد کرد.

رئیس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم پیگیری وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان افزود: پیگیری وضعیت این صندوق از مهم‌ترین دغدغه‌های فرهنگیان محترم است و ضرورت دارد، مسئولان مربوطه با جدیت در این زمینه اقدام کنند و در راستای رفع نگرانی معلمان عزیز گام بردارند.

آیت‌الله رئیسی همچنین با انتقاد از وجود سامانه‌های متعدد و پراکنده در حوزه تعلیم و تربیت بر لزوم نظم‌بخشی به این سامانه‌ها تأکید کرد و از وزیر آموزش و پرورش خواست هر چه سریعتر اقدام برای ساماندهی این عرصه را آغاز کند.

رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از همت و تلاش دلسوزانه معلمان کشور در دوران کرونا که عرصه آموزش به دانش‌آموزان را رها نکردند، اظهار داشت: معلمان عزیز در دوره کرونا واقعاً مجاهدانه وارد عرصه شدند و با خلاقیت و ابتکار تلاش کردند تعلیم و تربیت فرزندان‌مان دچار وقفه یا افت نشود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها