کد خبر: 651718
تاریخ انتشار :

مسکن ملی | ثبت نام مسکن ملی

صاحب خانه شدن کارگران با مسکن ملی | ۴۰۰ هزار مسکن کارگری ساخته می‌شود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایش حقوق کارگران خبر داد و گفت: همچنین قرار است در راستای حمایت از کارگران 400 هزار مسکن برای کارگران در قالب نهضت ملی مسکن احداث شود.

صاحب خانه شدن کارگران با مسکن ملی | ۴۰۰ هزار مسکن کارگری ساخته می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نمی‌شود بلکه تعداد طبقات در این طرح نهایتا ۷ طبقه است.شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی باشد. متقاضیان طرح مسکن ملی نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.ثبت نام مسکن ملی برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.در ادامه به آخرین خبر از  مسکن ملی  می پردازیم.

مسکن ملی

حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران،  ضمن تبریک هفته کار و کارگر به همه کارگران سرزمین بزرگ ایران اسلامی، گفت: وقتی از کارگران صحبت می‌کنیم که با خانواده‌هایشان بیش از ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و این جمعیت، جمعیت بسیار بزرگی است.

وی اهمیت کار و کارگر در تفکر و اندیشه اسلامی را برای همه روشن دانست و افزود: در نظریه اقتصاد اسلامی، کار مهترین عامل تولید دانسته می‌شود و به تعبیر سیدمحمد باقر صدر پدر علم اقتصاد اسلامی، در کتاب اقتصادنا، سرمایه چیزی جز کار متراکم نیست. عامل اصلی تولید کار است و از این جهت، کار و کارگر یک شرف ویژه‌ای دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به بوسیدن دست کارگر توسط پیامبر اسلام اشاره کرد و گفت: در ادبیات و معارف اهل بیت به موضوع کارگر توجه ویژه‌ای می‌شود. پیامبر بعد از برگشت از جنگ تبوک وقتی پس از مصافحه متوجه شد سعد انصاری کشاورزی می‌کند و دستان زبری دارد، فرمودند این دستی است که آتش با آن تماسی ندارد.

عبدالملکی در ادامه سخنانش بزرگترین گناه را طبق روایات اسلامی پرداخت نکردن حقوق کارگر عنوان کرد و ادامه داد: روایات زیادی داریم از جمله آنکه کار کردن برای تهیه درآمد حلال و امرار معاش خانواده برابر با جهاد در راه خدا است.

وی کارگران را ایجاد کنندگان انقلاب اسلامی برشمرد و اظهار کرد: کارگران عامل ثبات و پایداری انقلاب اسلامی بودند. در دوره بعد از انقلاب در دفاع مقدس ۱۴ هزار شهید توسط جامعه بزرگ کارگری تقدیم میهن و اسلام شد. در دوران سازندگی و دوران تحریم، حقیقتاً کسانی که پیشمرگ و پیش قراول بودند در حمایت از مردم عزیز و آن شکست مفتضحانه در موضوع تحریم را به آمریکا تحمیل کردند، جامعه عزیز کارگری بودند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به فرمان خداوند اشاره کرد و افزود: خداوند در قرآن حکم کرده است «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا» خداوند شما را در زمین خلق کرد و شما را به آبادانی زمین دستور داد و گمارد و این کارگران هستند که حکم خداوند متعال را اجرا می‌کنند.

عبدالملکی یادآور شد: مقام معظم رهبری دائماً بر ارزش کارگران تاکید داشتند و از عنوان ستون فقرات اقتصاد تولیدی کشور برای کارگران استفاده می‌کنند و می‌فرمایند، اگر کشوری مایل است که اقتصاد پیشرفته و مستقلی داشته باشد، رونق اقتصادی به معنای واقعی کلمه داشته باشد، باید به قشر کارگر اهمیت دهد.

وی کار و کارگر را دولت مردمی سیزدهم دارای اهمیت ویژه خواند و گفت: در همه سفرهای استانی آقای رئیس جمهور با جامعه کارگری دیدار دارد، رئیس جمهور در فضاهایی در محیط کارگری حضور یافت که پیش از آن شاید حتی مسئولان محلی و استانی هم شاید نرفته بودند. در معادنی که شرایط حضور در آنجا بسیار سخت است، حاضر شدند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه رئیس جمهور به من دستور داده به عنوان خادم کارگران در دولت با عنوان وزیر کار، نهایت تلاش برای خدمت بیشتر به جامعه کارگری کشور را انجام دهم، افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل گستره‌ای که دارد و بیش از ۷۰ درصد مردم ایران با این وزارتخانه ارتباط دارند، عنوان استعاره‌ای وزارت مردم برای این وزارتخانه قرار دادیم و چهار پروژه کلان با محورهای کار مردم، آتیه مردم، رفاه مردم و اموال مردم را در دست اجرا داریم.

عبدالملکی ادامه داد: در حوزه کار، کیفیت کار، در حوزه آتیه، نظام بازنشستگی، در حوزه رفاه، رفع فقر و خشکاندن فقر و در حوزه اموال مردم مدیریت سالن و کارآمد شرکت‌هایی که در اختیار این وزارتخانه است را پیگیری می‌کنیم.

وی افزایش مناسب حقوق کارگران با همکاری جامعه کارگری را از اقدامات حوزه کار در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برشمرد و گفت: با همکاری جامعه کارگری و کارفرمایی افزایش مناسب حقوق کارگران در شورای عالی کار به انجام رسید و امید و انگیزه بیشتری را در جامعه کارگری ایجاد کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معیشت کارگران را موضوع مهم در دولت مردمی سیزدهم عنوان کرد و گفت: پیگیر بهبود معیشت کارگران هستیم. سلامت محیط و بهداشت کار یکی از موارد مرتبط با کیفیت کار است و طی چند ماه اخیر ۱۱۰ خانه خانه بهداشت کارگری را با همکاری کارفرمایان ایجاد کردیم و ۵۰۰ هزار کارگر کشورمان تحت خدمات بهداشتی قرار گرفتند.

عبدالملکی امنیت شغلی را از دیگر محورهای مهم حوزه کارگری معرفی کرد و گفت: هزار و ۶۷ کارخانه و شرکتی که مشکل اقتصادی داشتند، رسیدگی کردیم و با حل مشکلات آنها برای حدود ۵۰۰ هزار کارگر امنیت شغلی ایجاد شد. همچنین پیگیر تفاهم‌نامه‌ای با وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری هستیم که در حال اجرا هست و در ۱۴۰۱ بخشی از ثمرات آن را می‌بینیم.

وی ایجاد ۳۰۰ کانون یاری‌گر تولید، دریافت ۶۰۰ مدال ورزشی جهانی توسط جامعه کارگری و فعالیت‌های فرهنگی چوم مسابقات سراسری قرآن را از دیگر فعالیت‌های مرتبط با جامعه کارگری اعلام کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهتمام به افزایش بهره‌وری توسط کارگران و کارفرمایان را از دیگر دستاوردهای حوزه کار و تولید برشمرد و افزود: در ۶ ماهه دوم سال گذشته ۶۰۰ مرکز آموزش مهارت‌های جوار کارگاهی ایجاد کردیم و در ۶ ماهه دوم سال ۶۰۰ مرکز دیگر ایجاد شد و این برابر با افزایش بهره‌وری نیروی کار در ۳۰ سال گذشته است.

عبدالملکی بازرسی ویژه از مراکز دولتی و حاکمیتی در ۶ ماهه دوم سال گذشته را از اقدام‌های دیگر وزارت کار دانست و گفت: رعایت حقوق کارگران در شرکت‌های دولتی و حاکمیتی را بازرسی کردیم و مراکزی که رعایت نکنند و شرایط ر اصلاح نکنند، اسم آن شرکت‌ها و کارخانه‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی فعالیت کارگران بدون بیمه را مانع حفظ آتیه آنها خواند و گفت: تعداد زیادی از کارگران بدون بیمه و آتیه کار می‌کنند. سال گذشته در یک  موفقیت خوب، یک میلیون و ۱۴۴ هزار نفر به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزوده شد و ۴۰۰ هزار نفر از اینها شاغلین جدید هستند و بیش از ۷۰۰ هزار نفر کسانی که قبلاً بدون بیمه کار می‌کردند و بیمه شدند. ۷۰ درصد این عملکرد مربوط به ۶ ماهه دوم سال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری متناسب با افزایش حقوق کارگران که در شورای عالی کار تصویب شده است، تصویب کردیم و به دولت ارسال کردیم و امیدواریم در جلسات آتی هیئت دولت مطرح و تصویب شود.

عبدالملکی با اعلام اینکه سهم سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان کارگران را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد افزایش دادیم، ادامه داد: مبلغ وام‌های قرض الحسنه کارگری را ۴۰ درصد افزایش دادیم و امسال مجدداً افزایش قابل ملاحظه‌‌‌‌ای خواهیم داشت.

وی اجرای قانون جوانی جمعیت را با پرداخت حقوق ماهانه مرخصی بارداری برای کارگران زن باردار اعلام کرد و گفت: سال گذشته پرداخت ماهانه حقوق کارگران خانم را اجرا کردیم و در گذشته پس از ۹ ماه پرداخت می‌شد. حالا غیر از حقوق اول که دو ماه پرداخت آن زمان می‌برد، حقوق مابقی ماه‌ها به صورت هر ماه پرداخت می‌‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه مبارزه با فساد در شرکت‌هایی که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی امانت‌دار مردم است، گفت:  ما عهد کردیم دست افراد ناسالم را کوتاه کنیم. مجاری فساد را ببندیم در مدت ۸ ماهه گذشته سامانه سوت زنی را اجرا کردیم، با بررسی‌های بازرسی و حراستی میدانی به علاوه سامانه سوت‌زنی بیش از ۱۰۰۰ مورد فساد و تخلف شناسایی شد و بیش از ۷۰۰ مورد در حال پیگیری است تا پرونده آنها کامل شود و به مراجع قانونی ارسال شود. تعدادی از این پرونده‌ها به مراجع قانونی ارسال شده و مابقی در حال تکمیل و ارجاع است و عهد کردیم دست مفسدان و غارتگران اموال مردم را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوتاه کنیم و از هیاهوهایی که در این زمینه اتفاق می‌افتد هراسی نداریم و این برنامه را به طور جدی دنبال خواهیم کرد.

عبدالملکی گفت: الحمد لله جامعه کار و تولید کشور با انگیزه کار می‌کنند و آمار تعدیل نیروی کار در فروردین ۱۴۰۱ نسبت به فرودین سال گذشته کاهش داشته به این معنی است که کارگران و کارفرمایان دوره جدید با روحیه مضاعف و با نگاه به آرمان انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب تلاش مضاعفی برای ساختن کشور دارند. سال ۱۴۰۱ به فضل الهی برای کارگران و کارفرمایان سال بهتری خواهد بود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها