کد خبر: 651905
تاریخ انتشار :

رئیسی: مخالفت قاطع ایران با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو

رئیس جمهور در دیدار با زبیگنیو رائو وزیرخارجه لهستان با اشاره به جنگ اوکراین گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که با درگیری و جنگ مخالف است، مخالفت قاطع خود را با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو نیز اعلام می‌کند.

رئیسی: مخالفت قاطع ایران با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: ایران با جنگ مخالف است و مخالفت قاطع خود را با سیاست‌های توسعه‌طلبانه ناتو نیز اعلام می‌کند.

پیش‌تر حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان با بیان اینکه بحران اوکراین در "اقدامات تحریک‌آمیز ناتو" ریشه دارد، خواستار حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و در چارچوبی مسالمت آمیز شده بود.

بحران اوکراین از احتمال بالای عضویت اوکراین در سازمان ناتو شروع شد. روسای جمهور روسیه بارها اعلام کرده بودند عضویت اوکراین و گرجستان، خط قرمز روسیه است، چرا که این امر به طور مستقیم تهدیدی برای امنیت ملی این کشور تلقی می‌شود.

روسیه و ناتو در سال ۱۹۹۷ به یکدیگر تعهد داده بودند به مرز‌های های هم نزدیک نشوند.

اما ناتو در طول سال‌های پس از آن به وعده خود عمل نکرد.

این سازمان، لهستان، جمهوری چک و مجارستان را تنها دو سال بعد، بلغارستان، استونی، لتونی، لیتوانی، رومانی، اسلواکی و اسلوونی را در سال ۲۰۰۴، آلبانی و کرواسی را در سال ۲۰۰۹، مونته نگرو در سال ۲۰۱۷ و در نهایت مقدونیه شمالی را در سال ۲۰۲۰ به عضویت خود پذیرفت.

اکنون نیز در ادامه این بدعهدی، ناتو به دنبال آن است تا اوکراین و حتی فنلاند و سوئد را هم به عضویت خود بپذیرد.

تحقق این هدف، به معنی استقرار نیرو‌ها و تجهیزات نظامی ناتو در مجاورت مرز‌های روسیه است تا به این ترتیب پروژه مهار و بازدارندگی روسیه تکمیل شود. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این باره گفته بود «امروز یک نگاه به نقشه کافی است تا ببینیم چگونه کشور‌های غربی به وعده‌های خود مبنی بر جلوگیری از حرکت ناتو به شرق عمل کرده‌اند. آن‌ها به سادگی ما را فریب دادند. ما پنج موج از گسترش ناتو را یکی پس از دیگری دریافت کردیم.»

اما در ادامه این دیدار حجت‌الاسلام رئیسی همچنین گفت: ایران و لهستان از ظرفیت‌های مختلفی برای گسترش روابط برخوردارند که باید با تلاش مشترک این ظرفیت‌ها را در راستای گسترش تعاملات فیمابین به فعلیت برسانیم.

زبیگنیو رائو نیز با بیان اینکه مردم ایران و لهستان در مقابل مداخله قدرت‌های بزرگ و خارجی در امور کشورشان ایستادگی کرده اند گفت: لهستان خواهان احیاء و ارتقای سطح همکاری‌های خود با ایران در عرصه‌های تجاری، اقتصادی، فرهنگی و علمی است.

گفتنی است روابط رسمی ایران با کشور لهستان از سال ۱۳۰۵ آغاز شده و هم اکنون روابط رسمی دو کشور در آستانه ۹۶ سالگی است.

آمار گمرک کشورمان نشان می دهد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۲ هزار و ۶۶۴ تن کالا به ارزش ۵۳ میلیون و ۱۹۸ هزار دلار بین ایران و لهستان تبادل شد که با رشد ۷۹ درصدی در وزن و ۲۸ درصدی در ارزش همراه بوده است.

صادرات ایران به لهستان در این مدت بیش از ۱۸ هزار و ۱۳۴ تن کالا، به ارزش ۲۴ میلیون و ۵۹ هزار و ۹۵۷ دلار بوده که نسبت به مدت مشابه، رشد ۱۴۵ درصدی در وزن و ۱۱۴ درصدی در ارزش داشته است.

چهار هزار و ۵۳۰ تن کالا به ارزش ۲۹ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۲۷ دلار نیز در سال ۱۴۰۰ از لهستان وارد ایران شده که با کاهش ۱۴ درصدی در وزن و چهار درصدی در ارزش همراه بوده است.

باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها